Svezení s vozem napříč časem

Volkswagen Golf R-line Front

Vůz, který byl redakci zapůjčen na test, má za sebou již dlouhou historii. První vůz nesoucí tento název, spatřil světlo světa v roce 1974 a letos tak může slavit 45. výročí od vzniku. Další indicií je končící sedmá generace daného modelu. Už víte? Ano, jedná se Volkswagen Golf. V našem případě se jednalo o verzi R-Line s benzínovou jednotkou pod kapotou. Vůz jsme měli krátce, nicméně i tak s námi Golf překonal 660 kilometrů. Jako vždy probíhal test na dálnici (350 km), po komunikacích mimo obec (200 km) a v obci (přibližně 100 km). Vůz disponoval výbavou označenou R-line HL a obsahovala prakticky vše, co můžeme ve voze běžně najít. V článku se dozvíte informace o voze, co nás zaujalo a naopak co se nám nelíbilo. Zároveň se dozvíte, jaké spotřeby paliva jsme v rámci testu dosáhli.

Interiér

Interiér je směřovaný do sportovního provedení, čímž odkazuje na sportovní edici R-line. Přední sedadla disponují výrazným bočním vedení, které vás nepustí ani v rychleji projetých zatáčkách. Ani pro osoby s vyšší váhou nebo s širšími rameny není problém se pohodlně usadit, sedačky nejsou nijak úzké. Na zadních sedadlech se cestující také pohodlně usadí. Místa na nohy a nad hlavou je dostatek i pro cestující s výškou 190 cm. Na zadních sedadlech si cestující také mohou užít středové opěrky na ruce, která zároveň kryje průzor do zavazadlového prostoru pro přepravu dlouhých zavazadel. Líbil se nám volant s označením R-line. Dobře se držel, byl příjemný na omak a při zatáčení neklouzal.

Dvouzónová klimatizace ve velkém vedru dokázala vůz pořádně vychladit a to nejen vpředu, ale i vzadu díky výdechům mezi předními sedadly. Chvíli jsme hledali USB konektor na přehrávání hudby. Ten jsme nakonec nalezli skrytý v přihrádce za řadicí pákou. Velká výhoda je trvalé skrytí flash disku, i když jsme ho nechali ve vozidle. Stačí přiklopit kryt schránky. 12 V zásuvku nalezneme pod opěrkou mezi předními sedadly. Další zásuvku pak najdeme v zavazadlovém prostoru. Stejně jako ve většině vozů s dotykovou obrazovkou multimediálního systému, vznikl problém s dotěrnými otisky na displeji, které po nějaké době snižují i čitelnost, zvlášť za slunečného počasí.

Praktičnost

Při pohledu do katalogu zjistíme, že do Golfu sedmé generace můžeme uložit až 380 litrů zavazadel. Po sklopení zadních sedadel lze umístit do vozu až 1 270 litrů nákladu. Drobnosti můžeme uložit mimo jiné i do kastlíku před spolujezdcem, do uzavíratelného prostoru pod palubní deskou na začátku středového tunelu nebo pod loketní opěrku mezi předními sedadly. Do schránky u stropu lze uschovat brýle. Před opěrkou si mohou cestující odložit dvě lahve nebo plechovky na nápoje. Do zadní loketní opěrky lze taktéž umístit dva nápoje.

Volkswagen Golf R-line Zavazadlový prostor
Zavazadlový prostor disponuje objemem 380 litrů

Technologie

Volkswagen Golf byl vybaven automatickým spínáním hlavních i dálkových světlometů. Oba systémy fungovaly spolehlivě, občas senzor dálkových světel nezaregistroval vzdálené vozidlo jedoucí stejným směrem a dálková světla stejně aktivoval. LED světlomety jsme velmi ocenili, svítivost byla výborná i na dálnici. Zajímavě řešené je otevírání víka zavazadlového prostoru. Pro otevření je třeba promáčknout logo automobilka a následně za něj vzít. Je samozřejmě otázka, jak dlouho tento systém vydrží. Chválíme systém hlídání přijíždějících vozidel při vyparkování z řady. Vždy nás upozornil na blížící se vozidlo.

Konektivita

Přes 8“ dotykovou obrazovku lze ovládat celý infotainment. Hudbu můžete přehrávat z USB konektorů, SD karty nebo z bluetooth. Ihned po usednutí jsme se pokusili připojit mobilní telefon k vozu přes bluetooth. Spárování proběhlo bez problémů, příchozí i odchozí hovory, stejně tak poslech hudby fungovaly bezvadně. Velmi se nám líbily sportovní ukazatele v rámci infotainmentu. Řidič má možnost zobrazit si různé ukazatele, které jsou typické hlavně pro sportovní vozy. Mezi ně patřil například ukazatel výkonu motoru, tlak turba nebo přetížení během jízdy. Druhá obrazovka pak umožňovala spouštění stopek. Při aktivaci se stopky rozběhly ve chvíli, kdy se vůz dal do pohybu. Ještě musíme zmínit aparaturu. Vůz byl vybaven reprosoustavou značky Dynaudio vč. subwooferu o celkovém výkonu 400 W. Zvukový projev byl kvalitní, basy hluboké. Za zmínku jistě stojí i virtuální kokpit, kde je ale možné nastavit pouze malé ukazatele v rychloměru a v otáčkách. Ostatní zůstává beze změny.

Pohonná jednotka

Volkswagen Golf R-Line pohání turbodmychadlem přeplňovaný motor 1,5 TSI EVO BMT s maximálním výkonem 110 kW (150 koní) a točivým momentem 250 Nm. Agregát přenášel sílu přes sedmistupňový automat DSG na pření kola. Pohonná jednotka je zajímavá možností automatického vypínání dvou prostředních válců při nízkém zatížení, čímž lze ušetřit palivo. V reálu došlo k vypínání převážně mimo dálnici. Vypínání a zapínání válců není prakticky poznat, občas jsme ale pocítili mírné cuknutí, hlavně při zapínání. Sílu akcelerace a způsob řazení ovlivňuje nastavení jízdního režimu, který lze měnit na obrazovce infotainmentu po stisknutí tlačítka vedle řadicí páky. K dispozici máte režim Eco, Sport, Comfort, Normal a Individual. V rámci individuálního nastavení lze měnit odpružení podvozku, sílu řízení, pohon, akceleraci, adaptivní světlomety a sílu klimatizace.

Výrobce uvádí průměrnou spotřebu paliva modelu Golf R-Line na hodnotě 5,2 litrů na 100 kilometrů. My jsme rozhodně vůz nešetřili. Jezdili jsme na hranici povolené rychlosti, většinou na dálnici a v režimu Eco. Výsledná spotřeba nás velmi mile překvapila, neboť Volkswagen Golf R-line si řekl v průměru o 5,6 litrů Naturalu 95. Jak je vidět, i s většími agregáty lze dosáhnout nízké spotřeby paliva.

Pohonná jednotka
Pod kapotou je umístěn agregát 1.5 TSI s možností vypínání dvou prostředních válců

Jízda

Jedna-pětka je svižná a dokáže se poměrně ostře rozjíždět. Velkou nevýhodu ale vidíme v dlouho trvající reakci na plynový pedál. Při rozjezdu po sešlápnutí plynového pedálu se chvíli nic neděje a až pak agregát s vozem cukne a rozjede se. Na křižovatkách to rozhodně moc příjemné nebylo. Pak už převodovka řadila pohodově dle námi zvoleného režimu. V rámci Eco jízdy držela řídící jednotka otáčky velmi nízko, okolo 1200 otáček. Naopak v režimu Sport jsou otáčky motoru udržovány nad metou pro záběr turbodmychadla. Pokud si chcete ulehčit řízení, lze aktivovat adaptabilní tempomat, který pak udržuje vzdálenost od před vámi jedoucích vozidel. Síla rázů od vozovky závisela opět na jízdním režimu. Comfort nabízel pohodovou jízdu, kde většinu nerovností pohltily tlumiče. Naopak nastavení Sport zvýší tuhost, čímž cítíte většinu nerovností. Pak cítíte větší jistotu při rychlejším projetí zatáčky díky nižšímu náklonu.

Shrnutí

Během testovacích kilometrů jsme velmi ocenili pohodlné sedačky s výrazným bočním vedením na předních sedadle a zároveň úspornost pohonné jednotky při plynulé jízdě. Zároveň vypínání dvou prostředních válců jsme prakticky nezaznamenali a při absence potřeby výkonu je zbytečné využívat všechny válce. Naopak velkou nevýhodou je pozdější reakce plynového pedálu. Zvlášť na křižovatkách to nebylo úplně příjemné, když bylo potřeba se rychleji rozjet. Při pohledu do ceníku zjistíme, že Volkswagen Golf ve výbavě Trendline lze zatím ještě pořídit v cenové hladině do 450 000,- Kč. Náš testovací model se sportovní výbavou R-line překročil hranici 800 000,- Kč.

Základní údaje – Volkswagen Golf R-line 7. generace
Karoserie: Hatchback
Počet míst: 5
Předchůdce: Volkswagen Golf 6. generace
Příbuzné modely:
Hlavní konkurenti: Hyundai i30, Toyota Auris, Opel Astra
Platforma: MQB A0
Pohon: 4×2
Motor: Zážehový 1.5 TSI
Výkon 110 kW
Točivý moment: 250 Nm
Umístění motoru: vpředu
Převodovka: Automatická sedmistupňová DSG
Maximální rychlost: 216 km/h
Zrychlení 0-100 km: 8,7 s
Spotřeba paliva podle WLTP: 5,2 l/100 km
Délka: 4 258 mm
Výška: 1 437 mm
Rozvor náprav: 2 620 mm
Průměr otáčení: 10,9 m
Provozní hmotnost: 1 340 kg
Užitečné zatížení: 490 kg
Zavazadlový prostor: 380 l
Místo výroby: Německo, Mexiko, Čína
Záruka: Prodloužená záruka 4 roky nebo do 80 000 km
Cena testovaného modelu: 800 000 Kč
Text: Jiří Hájek
Foto: Jiří Hájek, Petr Hájek, Jana Frýbová

Související články

Leave a Comment

fourteen + 19 =