Sportovní SUV pod taktovkou Škody

Škoda Kodiaq RS Front

Tuzemská automobilka Škoda představila v roce 2018 sportovní edici svého největšího SUV nejsoucí název Kodiaq RS. Čeští milovníci aut pak poprvé spatřili vůz o měsíc později v Lysé nad Labem. Od té doby uplynula již dlouhá doba a automobilka tak měla možnost vychytat všechny neduhy. A právě na sportovní verzi jsme se měli možnost podívat pod drobnohledem. Zatímco na konci roku 2018 jsme vám představili pětimístnou verzi s do té doby nejsilnějším dieslovým motorem, tentokrát se pod kapotou objevil dvoulitrový dvakrát turbodmychadlem přeplňovaný agregát s výkonem 176 kW.

Ale pojďme postupně. Během týdenního testu vůz spolykal více jak 2800 km. Většina testu vedla po dálnici, ale zamířili jsme i na horské silničky do oblasti Alp a samozřejmě také do města. I když nám po cestě sněžilo, silnice byly kluzké, rozhodně nás Kodiaq RS nenechal ve štychu. Seznámíme vás s jednotlivými stránkami vozu a podrobněji se zaměříme na motor, jeho vlastnosti a samozřejmě také na interiér.

Exteriér

Že se jedná o sportovní verzi RS poznáte již od pohledu, i když rozdílů není mnoho. Kromě větších, 20“ kol se vzorem Xtreme a dvou koncovek výfuku (funkční je ale pouze jedna z nich) naleznete na zádi po celé šířce odrazovou lištu a červené logo VRS. Mimochodem zmiňované označení RS automobilka používá již od roku 1974, kdy se ale jednalo o závodní verzi civilního modelu 110 R.

Na přídi můžeme RS verzi poznat mimo jiné i podle trochu jiné mřížky pod registrační značkou. Rozdílná je i tvarovaná lišta, která je ve Sportline verzi rovná. Rozdíl oproti základní verzi můžete nejen vidět, ale i slyšet. Díky systému Dynamic Sound Boost můžete zvuk motoru značně přitvrdit. Ruku v ruce s nastavením režimu jde i nastavení zvuku linoucí se do exteriéru. Při nastavení Eco neuslyšíte žádný přidaný zvuk. A pokud si chcete užít zesílený a přikrášlený zvuk motoru, nastavte Sport. Po dlouhé jízdě nám přišel zesílený zvuk poměrně nepříjemný.

Interiér

Vozu dominují opravdu povedená sedadla. Během rychlejší jízdy v zatáčkách vás obejmou a nepustí. Povrch je Alcantara s efektním červeným prošitím. Na dotek jsou opravdu příjemná. Na opěradlech naleznete odkaz na edici RS, pokud náhodou zapomenete, v čem sedíte. Logo naleznete i na voliči automatické převodovky nebo i na volantu.

Páka automatické převodovky je masivní a nemáte z ní rozhodně pocit, že jí brzy ulomíte. Je opět prošitá červenou nití a barevně ladí s ostatními prvky interiéru. Zmínit se musíme i o ambientním osvětlení. Ve dveřích a na přístrojové desce je umístěna světelná lišta, která decentně osvětluje vnitřní prostor. Barevný odstín lze nastavit na ovládacím panelu infotainmentu.

Již z rozměru vozu je patrné, že se nebudete cítit stísněně. Všude máte mnoho místa, ať už se jedná o prostor na předních nebo zadních sedadlech. Nad hlavou i po stranách nabídne Kodiaq RS mnoho místa. Samotnou kapitolou jsou ale sedadla ve třetí řadě, která jsou příplatková. Ta mnoho místa nenabízí a jsou hlavně jako nouzová, případně pro děti. Při usednutí jsme měli kolena pomalu u brady a místa na nohy je pomálu. Prostor pro zavazadla se zároveň třetí řadou značně zredukuje, ale o tom později.

Jak by se dalo předpokládat od vozu v této cenové relaci, obložení přístrojové desky a dveří bylo příjemně měkké. Ozdobný dekor před spolujezdcem taktéž vypadal vkusně a ukrýval odkládací prostor.

Praktičnost

Pokud máte velkou rodinu a k tomu mnoho zavazadel, rozhodně se do Kodiaqu RS vejdete. Ani u ostřejší verze nebyl prostor pro náklad nijak výrazně omezen. U verze s dvěma řadami sedaček se můžete v základu těšit na 725 litrů a při složených zadních sedadlech až na mamutích 1960 litrů. V testované variantě zabrala nějaký prostor třetí řada a tak na vás čeká 230 litrů v plné pohotovosti. Po složení sedaček vzadu získáme 590 litrů a při ponechání pouze první řady na nás čeká 1950 litrů. Ani s kompletní cestovatelskou výbavou jsme neměli problém vše poskládat a vejít se i na dlouhých vzdálenostech.

Cestující na zadních sedadlech jistě ocení výdechy třízónové klimatizace nebo vyhřívání sedaček. Mohou také využít nabíjecí sadu v podobě klasické zásuvky na 230V, 12V zásuvku a slot USB určený taktéž k nabíjení.

V posledních letech se můžeme ve vozech Škoda setkat se „Simply Clever“ prvky. Příjemnou vychytávkou je deštník umístěný ve dveřích, tudíž při nepřízni počasí ho lze rychle vytáhnout a použít. Za špatného počasí jsme taktéž využili dálkové otvírání víka zavazadlového prostoru pomocí tlačítka na dveřích u řidiče. Tady je ale třeba dát si pozor, aby vás víko nepřimáčklo ke zdi, nebo jste si nesedřeli lak při otevření. Praktické by bylo využití podobného systému, který bývá občas u oken, aby se předešlo zranění. Vzpěry mají poměrně sílu a chvíli trvá než se Kodiaq přestane pokoušet víko otevřít.

LED světlomety se poslední dobou stávají standardem, výhled byl díky nim perfektní i ve večerních hodinách. Nicméně stejně jako u většiny vozů se senzorem přepínání dálkových světel byl občasný problém s automatickým vypínáním, obzvláště na dálnici, kde jsou potkávací světlomety skryty za keři.

Ještě se podíváme na odkládací prostory. Kromě těch klasických ve dveřích a dole před spolujezdcem, najdeme ještě jednu menší na drobnosti na levé straně pod volantem. Druhá je pak umístěna pod ozdobnou lištou před spolujezdcem. Zapomenout nesmíme ani na prostor pod opěrkou ruky mezi předními sedadly.

Konektivita

Srdcem celého infotainmentu je 9,2“ velká dotyková obrazovka nesoucí označení Columbus. Značková reprosoustava Canton s celkovým výkonem 575 W hrála skvěle a postarala se tak o úžasnou zvukovou kulisu. U navigace nečekejte žádný grafický zázrak, ale svůj účel splnila, dovedla nás vždy do požadovaného cíle.

Prvotní spojení s mobilním telefonem proběhlo bez sebemenšího problému, následně pak každé připojení nevykazovalo po většinu času chyby. Přehrát vlastní hudbu můžete buď z již zmiňovaného telefonu, z USB disku nebo SD karet. Je jenom otázkou času, kdy i zde se plně rozšíří konektory USB-C.

Pěknou grafiku přináší virtuální kokpit, který nahrazuje standardní analogové ukazatele. Můžete volit z několika různých vzhledů, které přináší základní informace o jízdě, případně lze nastavit i zobrazení navigace.

Pohonná jednotka

Jak jsme v úvodu vzpomněli, pod kapotou je umístěn dvakrát turbodmychadlem přeplňovaný dvoulitrový dieselový agregát s celkovým výkonem 176 kW. Výkon pohonné jednotky je přenášen přes automatickou sedmistupňovou převodovku DSG na přední kola. Točivý moment dosahuje masivních 500 Nm. V případě potřeby umí automatika připojit i zadní nápravu, čímž získáme pohon 4×4. To se nám ale tak často nestávalo, ač se v době testu nacházel v horách ještě sníh.

Když prošla běžná verze Kodiaqu redakčním testem, řekla si o 7,1 litrů nafty na 100 kilometrů. Tehdy byl pod kapotou o 36 kW slabší agregát. Proto jsme s vyšším výkonem, nižší teplotou vzduchu a větší zátěží očekávali velkou nenasytnost pohonné jednotky. Jaké bylo překvapení při pohledu na palubní počítač, který na konci testu ukázal krásných 6,6 litrů nafty. Jízda probíhala na hranici rychlostních limitů, na dálnicích v Německu pak rychloměr ukázal průměrně 150 km/h. Jak je vidět, i ve vyšších rychlostech s výkonnějším motorem lze jet úsporně.

Pro různé styly jízdy nabízí Kodiaq RS různé režimy. Pod každou volbou se ukrývá jiné nastavení převodovky, řízení, odpružení nebo akcelerace. Nastavit pak lze i zvukový projev vozu. V režimu sport můžete očekávat pozdní řazení, tuhý podvozek, při kterém ucítíte i nerovnosti na nově opraveném úseku silnice a hlavně hlasitý zvukový projev linoucí se z výfukového potrubí připomínající sportovní vůz. Zpočátku je příjemné poslouchat hluboké dunění, postupem času jsme ale rádi nastavili režim individual a snížili hlasitost výfuku.

Jízda

Vysoký výkon bohatě stačí na rozhýbání 2,5t vážícího Kodiaqu. Rozhodně neočekávejte žádného lenochoda. Po sešlápnutí plynového pedálu vás síla akcelerace zarazí do sedačky a již za 7 vteřin ručička tachometru ukazuje 100 km/h. Ačkoliv je pružnost zrychlení výborná, rozhodně nelze vyzývat na souboj menší a lehčí sportovní vozy. Na rychlejší jízdu pro radost je ale Kodiaq s přídomkem RS jako dělaný. Na dálnicích v Německu, kde ještě není rychlostní omezení, můžete využít plný potenciál pohonné jednotky. Ani ve vyšších rychlostech do vozu nepronikal přílišný hluk, samozřejmě kromě námi nastaveného zvukového projevu pohonné jednotky.

Podle nastavení režimu pak očekávejte různé jízdní vlastnosti. V režimu comfort a eco je řízení velmi jemné, naopak volba sport řízení značně přitvrdí. Stejné nastavení pak očekávejte u převodovky. U eco režimu drží řídící jednotka otáčky pod hodnotou 1500 otáček za minutu, naopak při sportovním nastavení se otáčkoměr stále pohybuje okolo číslovky 2000.

Velmi se nám líbila možnost automatického vyřazování při uvolnění plynového pedálu. Řídící jednotka tak vozu umožňovala plachtit nejen v režimu eco, ale i v běžném jízdním nastavení.

Shrnutí

Už v době nákupu je potřeba se rozhodnout, co od vozu očekáváte. Škoda Kodiaq RS se nejlépe cítí na dálnici a komunikacích mimo obec, kde plně využijete jeho výkonnostní potenciál. Díky jízdním režimům si můžete pořídit několik vozů v jednom. Přes luxusní koráb až po vysoký a mohutný sporťák. Pokud očekáváte spíše klidnější a pohodovější jízdu, doporučujeme sáhnout spíše po klasickém Kodiaqu. Pokud ale často cestujete i po dálnicích v Německu a chcete si užívat pocit z rychlé jízdy při vyšším posezu, pak je pro Vás Škoda Kodiaq RS správnou volbou.

V tuto chvíli automobilka nabízí pouze verzi Kodiaq RS Challenge, kde cena startuje na částce 1 399 900,- Kč. Cena rozhodně není nikterak nízká, ale za uvedenou cenu dostanete plně vybavený vůz, do kterého už lze dokoupit pouze několik drobností, které pouze zpříjemňují pocit z vybaveného automobilu. Protože jsme s vozem překonali velmi dlouhou vzdálenost, zvykli jsme si na jeho komfort a veškeré vymoženosti, které Kodiaq RS nabízí. Na závěr pak lze už jen říci, že vůz můžeme rozhodně doporučit. I přes pár drobností, které bychom změnili, a jeho vyšší pořizovací cenu, se jedná o povedené auto, ze kterého budete mít požitek.

Škoda Kodiaq RS 2,0 TDI
Objem motoru (l)2,0
Počet válců4
Maximální výkon/otáčky (kW/min-1)176/4000
Maximální točivý moment/otáčky (Nm/min-1)500/1750-2500
PalivoNafta
Maximální rychlost (km/h)220
Zrychlení 0–100 km/h (s)7
Spotřeba: Město (l/100km)7,4
Spotřeba: Mimo město (l/100km)5,8
Spotřeba: Kombinovaná (l/100km)6,4
Pohon4×4
PřevodovkaAutomatická 7stupňová DSG
Pohotovostní hmotnost (kg)2016
Celková hmotnost (kg)2529
Objem palivové nádrže60
Délka (mm)4699
Šířka (mm)1882
Výška (mm)1685
Rozvor (mm)2789
Rozchod vpředu/vzadu (mm)1579/1567
Světlá výška (mm)197
Velikost zavazadlového prostoru (l) – základní / 3. řada sedadel sklopená / zadní sedadla sklopená230/590/1950
Cena vozu (Kč)1 399 900,-
Text: Jiří Hájek ml.
Foto: Jiří Hájek ml., Petr Hájek

Související články

Leave a Comment

nineteen + fifteen =