Divoký závod ve znamení rychlosti

Economy Run 2019 Final

V sobotu 21. 9. 2019 se uskutečnil již 38. ročník závodu úsporné jízdy Economy Run. Cílem závodu je projet předem stanovenou trať dle itineráře s co nejnižší spotřebou paliva. I v letošním roce se na start postavily vozy s pohonem na benzín, naftu i CNG.

Trať a cíl závodu

Start byl jako každý rok ze Servisního centra Kosmonosy. Trať zavedla účastníky do závodu Škody Auto ve Vrchlabí přes Mšeno, Doksy, Mimoň, Jablonné v Podještědí a Desnou. Po povinné přestávce se celé startovní pole vydalo zpět do místa startu, tentokrát přes Trutnov, Hostinné, Jičín a Sobotku.

38. ročníku se zúčastnilo celkem 64 posádek z České republiky, Finska a Slovenska. Na všechny startující čekalo 332,80 měřených kilometrů, kterou bylo nutné překonat maximálně za 360 minut. Po přepočtu na průměrnou rychlost zjistíme, že rychlo byla zvýšena na 55,47 km/h.

Důvod této změny je jasný. Cílem závodu je ukázat možnost úspornosti vozů v reálném provozu, a právě tato změna tomu měla napomoci. Později se ale ukázalo, že náročná trať a zvýšení průměrné rychlosti byla pro bezmála polovinu posádek konečnou.

Měření spotřeby probíhalo, stejně jako v posledních letech, pomocí diagnostiky. Nejprve byla změřena počáteční hladina paliva, následně bylo dotankováno přesně 10 litrů paliva a v cíli bylo změřeno konečné množství pohonných hmot. Z rozdílu pak vznikla finální průměrná spotřeba.

Výsledky

Kategorie B1000

Nejpočetnější kategorií, startující v letošním ročníku závodu Škoda Economy Run 2019, byl benzín s vozy do objemu motoru 1000 ccm označenou B 1000. Tu opanovala posádka ve složení Štěpán Zvěřina, Filip Jakub s vozem Citigo 1.0 MPI, která trať projela se spotřebou 3,01 litru na 100 kilometrů. Stříbrnou medaili si odnáší dvojice Jan Horníček a jmenovec Jan Horníček se stejným vozem a se spotřebou 3,37 l/100 km. Bronz uzmula posádka Martin Chleboun a Marek Andrejs s Rapidem 1.0 TSI, který si řekl o 3,83 litru na 100 km.

Kategorie B3000

Kategorii B3000 opanovala posádka Ondřej Slavíček, Petr Motyčka s vozem Rapid I sedan 1.2 TSI s celkovou průměrnou spotřebou 3,91 l/100 km. Stříbro si z Kosmonos odváží Miloš a Helena Noskovi s vozem Octavia II Combi s celkovou spotřebou 4,33 litru na 100 kilometrů. Třetí pozici vybojovala posádka ve složení Jakub Vimr a Jana Vimrová  s vozem Fabia I FL Hatchback se spotřebou 4,37 l/100 km.

Kategorie D

Kategorii vozů s naftovými agregáty vyhrála posádka ve složení Jan Horák, Radek Bednář s vozem Octavia I combi 1.9 TDI s celkovou spotřebou 3 litry na 100 kilometrů. Stříbro získal tým Otakar Hykeš, Ema a Eliška Hykešová s vozem Octavia II combi 1.9 TDI a finální spotřebou 3,31 litru na 100 kilometrů. Bronzovou medaili získala posádka PhDr. Martin Smutek, Ing. Jan Smutek s vozem Octavia I liftback 1.9 TDI. Ti dosáhli spotřeby 3,31 l/100 km, ale při nižší průměrné rychlosti, tudíž byli odsunuti na zmíněné třetí místo.

Kategorie CNG

V kategorii vozů využívající k pohonu CNG zvítězila dvojice Radek Pecák, Klára Pecáková s vozem Citigo 1.0 MPI G-Tec s konečnou spotřebou 2,24 kg/100 km. Stříbro si ze závodu odnáší posádka ve složení Marek a Mirek Tomíškovi s vozem Octavia III combi G-Tec 1.4 TSI. Třetí posádka v kategorii byla diskvalifikována z důvodu nedodržení časového limitu.

Ocenění posádek

V rámci vyhlašování výsledků byla také oceněna nejlépe umístěná posádka hendikepovaných. Cenu převzala dvojice Ing. František Liška, Ing. Milan Hlaváček s vozem Fabia III Combi 1.0 TSI.

Kategorie Media

Poslední vyhlašovanou kategorií v rámci závodu Škoda Economy Run byla Media. Tu ovládla s těsným rozdílem dvojice Jiří a Petr Hájkovi z webu Auto-Fresh.cz před zahraniční posádkou Jaakko Riikonen, Juhani Immonen. Oba týmy závodily s vozem Scala I 1.0 TSI. Třetí pozici obsadila další zahraniční posádka Markku Lehisto, Raimo Alm, také se Scalou, nicméně o objemu 1.5 litru.

Penalizace

Jak bylo již uvedeno výše, v 38. ročníku závodu Economy Run byla zvýšena minimální průměrná rychlost pro překonání trati. To se pro mnoho posádek stalo osudným, neboť 26 posádek nestihlo trať v předepsaném časovém limitu projet ani po započtení 5 minut navíc. Dvě posádky byly diskvalifikovány z důvodu nedodržení trati. 25 posádek dostalo penalizaci za nedodržení trati nebo překročení časového limitu do 5 minut.

Pokud vás soutěž zaujala a chtěli byste se příští rok zúčastnit také, veškeré informace můžete nalézt na webové stránce závodu.

Text: Jiří Hájek
Foto: Jiří Hájek, Škoda Auto

Související články

Leave a Comment

five × three =