Španělský býk pod drobnohledem

Seat Arona Front

Redakce dostala možnost otestovat vůz Seat Arona s koncernovým zážehovým agregátem o objemu jeden litr a výkonem 85 kW. Stejný motor jsme měli i v testované Scale. Článek z testu si můžete přečíst zde. S vozem jsme absolvovali více než 1 600 km, měli jsme tudíž dostatek prostoru pro otestování všech vlastností a schopností vozu. Většina trasy (1 000 km) vedla po dálnici v České republice nebo v Německu. Po ostatních komunikacích mimo obec jsme ujeli přibližně 350 km ve městě pak asi 250 km. V následujícím článku vám řekneme, co se nám na Aroně líbilo, jaké jsme dosáhli průměrné spotřeby paliva a co se nám naopak nelíbilo.

Interiér

Interiéru dominuje centrální displej multimédií, který je ale příjemně zasazen do přístrojové desky a nevystupuje do prostoru nad ní. Většina ovládacích prvků je ovládána dotykově jako u většiny novějších automobilů. Na displeji zůstávaly otisky prstů, což nevypadalo úplně vzhledně a bylo by potřeba ho hodně leštit. Pod ovládáním multimédií a dvouzónové klimatizace je možné umístit mobilní telefon. Sedadla mají dobré boční vedení, tudíž i v rychleji projeté zatáčce vás podrží. Opěrku rukou mezi předními sedadly lze posouvat dopředu, je ale umístěna poměrně nízko. Řidič i spolujezdec mají možnost vyhřát si v chladném období sedačku. Plasty na palubní desce byly tvrdé a před cestujícími pokryté měkkou koženkou. V testované modelu nás překvapila absence držáků u stropu pro cestující. Na zadních sedadlech se mohou usadit i vyšší osoby, je zde však nutno počítat s posunem předních sedaček více dopředu.

Praktičnost

Arona svým cestujícím poskytuje mnoho úložných prostorů pro zavazadla a různé drobnosti. Do zavazadlového prostoru lze umístit až 400 litrů nákladu. Na cestování je tato hodnota naprosto dostatečná. Další možností pro odložení nebo uschování věcí je kastlík před spolujezdcem nebo prostor pod opěrkou mezi předními sedadly. Jistě by bylo lepší, kdyby opěrka ruky byla umístěna výše. Pod přístrojovou deskou na začátku středového tunelu je umístěna bezdrátová nabíječka mobilních telefonů. Všechna tlačítka byla umístěna přehledně a byla z místa řidiče dostupná. 8“ dotykový displej, ideálně umístěn a zasazen do přístrojové desky, nijak nevyčníval a bylo možné skrze něj ovládat základní prvky vozu. Nevýhodou ale bylo ulpívání otisků na obrazovce. Je tudíž potřeba ji častěji otírat. Velmi se nám líbila možnost nastavení intenzity osvětlení interiéru. Jednotlivé displeje nebo světelné části bylo možné nastavit na různou sílu.

Ačkoliv většinou chválíme LED světlomety, v našem případě byly nastaveny velmi nízko. Potkávací světlomety na dálnici svítily na krátkou vzdálenost, a ačkoliv se měly přizvednout při vyšší rychlosti, nepoznali jsme rozdíl. Proti tomu dálková světla svítila nádherně a dohled byl úžasný.

Seat Arona ovládací panel

Konektivita

Zmíněný 8“ dotykový displej byl přesný, dařilo se nám měnit skladby nebo rádia přesně, nastavení zvuku taktéž. Přehrávání hudby je možné z dvou různých USB konektorů, AUX, bluetooth zařízení nebo z SD karet. Ovládání hlasitosti nebo frekvencí se provádělo přes dvě kolečka umístěná na opačných koncích obrazovky. Připojení mobilního telefonu přes Bluetooth proběhlo rychle, přesně a jednoduše, což chválíme. Rovněž musíme pochválit reprosoustavu ve vozidle. Automobilka Seat se v Aroně opírá o kvalitní značkovou aparaturu značky Beats. Výkon soustavy 6 reproduktorů se zesilovačem je 300 W, o kvalitní basový projev se pak stará subwoofer. 12 V zásuvka pro nabíjení elektrických zařízení byla ukryta pod opěrkou ruky mezi předními sedadly. Velmi nás potěšila dvouzónová klimatizace, která i ve velmi horkých dnech dokázala vzduch příjemně ochladit.

Pohonná jednotka

Pod kapotou byl umístěn známý agregát, který jsme již měli možnost otestovat v modelu Scala automobilky Škoda. Jednalo se o pohonnou jednotku 1.0 TSI o výkonu 85 kW (115 koní) při točivém momentu 200 Nm. Výkon agregátu byl směřován přes šestistupňovou manuální převodovku na přední kola. Maximální rychlost, které Arona mohla dosáhnout, byla 182 km/h. Všechny tyto údaje ukazují, že se rozhodně nejedná o sportovní vůz. Což ale rozhodně neznamená, že by se vůz nedokázal s touto pohonnou jednotkou rozjet. Pokud očekáváte pravidelně rychlou a ostrou jízdu, vhodnější volbou by jistě byla 1.5 TSI s výkonem 110 kW (150 koní). Pozitivně hodnotíme plynulost rozjezdu, nepocítíte žádné prudké cuknutí při záběru turbodmychadla, ale slušné a postupné zrychlení. V otáčkách okolo záběru turbodmychadla zní motor dunivě, proto je ideální následně udržovat otáčky motoru na hodnotě 1700 a výše.

Seat Arona Motor, Foto Jiří Hájek

Jízda

Jízda v Aroně byla plynulá a klidná. Ve vyšších rychlostech okolo 140 km/h začal do vozu pronikat již vyšší aerodynamický hluk. Jak jsme již zmínili, záběr turbodmychadla je plynulý, stejně jako rozjezd. Při sešlápnutí plynového pedálu až na podlahu vystřelí Arona rychle kupředu. Při hodnotě okolo 1500 otáček motor duněl, při zvýšení hodnoty otáček pak ale byl velmi tichý a občas nebylo ani poznat, že je třeba přeřadit. Adaptabilní tempomat poskytuje vyšší stupeň bezpečnosti v provozu. Reagoval i na vozy na levé straně automobilu při pokusu o souběžnou jízdu tím, že zpomalil na hodnotu souběžného automobilu. Pérování bylo míně tužší a po ujetí více než 300 kilometrů jsme již přemýšleli, jak si sednout. Brzdy byly příjemně ostré a nevadly ani při dlouhodobějším brzdění.

Seat Arona Jízda

Spotřeba paliva

Během testu jsme si vyzkoušeli nejenom dálnice v České republice a v Německu, ale i vedlejší silnice a komunikace v obci. Během testu si Arona řekla v průměru o 5,6 litrů na 100 ujetých kilometrů. Díky menšímu motoru je v obci a na vedlejších komunikacích, kde se cítí Arona nejlépe, velmi úsporná. Zde není problém dosáhnout spotřeby lehce pod pět litrů. To, co je její silná stránka, je na dálnici zároveň i slabá stránka. Zde spotřeba stoupala k hranici sedmi litrů. Ač jsme jeli po dálnici delší trasu než se Scalou, finální průměrná spotřeba byla nižší.

Shrnutí

Vždy je třeba mít na paměti, k čemu je vůz primárně určen. Už svou pohonnou jednotkou a karoserií je patrné, že se nejedná svým zaměřením o sportovní vůz. To ale neznamená, že nemůžete do Arony naložit zavazadla a jet svižným tempem na dovolenou. Nicméně při klidnější a plynulejší jízdě v optimálních otáčkách dosáhnete značné úspory paliva a tím i nákladů na provoz. Během testu se nám líbila kvalitní reprosoustava, úsporná a přesto výkonná pohonná jednotka nebo přehledný infotainment. Naopak nastavení potkávacích světlometů nebylo ideální, níže umístěná opěrka ruky mezi předními sedadly nebo vyšší aerodynamický hluk ve vyšších rychlostech.

Cena základní testované verze se pohybuje těsně pod hranicí 444 000,- Kč. Pokud se přidají další prvky výbavy, s cenou se dostaneme až k částce 550 000,- Kč. Pod článkem se můžete podívat na naší fotogalerii.

Základní údaje – Seat Arona
Karoserie: Crossover
Počet míst: 5
Předchůdce:
Příbuzné modely: Škoda Kamiq
Hlavní konkurenti: Hyundai Kona, Nissan Juke,  
Platforma: MQB
Pohon: 4×2
Motor: Zážehový 1.0 TSI
Výkon 85 kW
Točivý moment: 200 Nm
Umístění motoru: vpředu
Převodovka: Manuální šestistupňová
Maximální rychlost: 182 km/h
Zrychlení 0-100 km: 9,8 s
Spotřeba paliva podle WLTP: 5,1 l/100 km
Délka: 4 138 mm
Výška: 1 543 mm
Rozvor náprav: 2 566 mm
Průměr otáčení: 10,6 m
Provozní hmotnost: 1 189 kg
Užitečné zatížení: 436 kg
Zavazadlový prostor: 400 l
Místo výroby: Španělsko
Záruka: Prodloužená záruka na 5 let nebo do 150 000 km
Cena testovaného modelu: 550 000 Kč
Text: Jiří Hájek
Foto: Jiří Hájek, Pavlína Klementová

Související články

Leave a Comment

16 − three =