Okénko do historie značky Škoda

Rodina Tudor

V průběhu dvacátého století nám automobilka Škoda přinesla mnoho zajímavých skvostů ať už z oblasti civilních vozidel, tak z oblasti motorsportu. Dnes se podíváme na tři historické kousky, které hrály důležitou roli v historii značky. V tomto článku nejprve zamíříme do běžného provozu za modely 1101 a 1102, známější pod označením Tudor.

Označení Tudor je odvozenina od anglického slovního spojení „two-door“, což v překladu znamená dvoje dveře. A tak i začínal v roce 1946 Tudor, jako dvoudvéřový vůz. Tudor měl na co navazovat, před ním představila Škoda vozy Popular a Rapid. Oproti předchůdcům disponoval lepšími brzdami, tlumiči a odhlučnění. Až později se na přání zákazníků přidala i varianta sedan a kabrio.

Technika vozu Tudor

Tudor stál na tuhém rámu s nízkou hmotností a nezávislým zavěšením všech kol. Pod kapotou se zpočátku usadil čtyřválcový agregát o objemu 1 089  ccm, který poskytoval na dnešní dobu ne příliš oslnivých 23,6 kW (32 koní) při 4600 otáčkách. Nicméně je třeba brát v potaz, v jakém roce se nacházíme a relativně nízkou váhu 940 kg. Tyto vlastnosti pak stačily k rozpohybování Tudoru na maximální rychlost 100 km/h.

Výroba a úspěchy

Kromě tuzemska se Tudor dodával mimo jiné i do Polska, Spolkové republiky Německo, Nizozemska, ale i do Kanady, Austrálie, Indie nebo Brazílie. Škody 1101 a 1102 se prodávaly 6 let a během té doby sjelo z výrobních linek v Mladé Boleslavi, ve Vrchlabí a v Kvasinách 66 904 civilních a 4 237 speciálních Tudorů.

Kromě prodejních úspěchů sbíral Tudor vavříny i na poli závodním. Úspěšně se účastnil závodu v belgickém Spa, kde ve své třídě zvítězili hned tři vozy této značky. Úspěch zaznamenal tento model i v závodě Montevideo-Melo-Montevideo v roce 1948.

Text: Jiří Hájek
Foto: Škoda Auto

Související články

Leave a Comment

18 − seven =