Mitsubishi Outlander PHEV: hybridní král SUV

Mitsubishi Outlander PHEV 34

Neustálé snižování emisí vede automobilky k využívání alternativních druhů pohonů. Některé značky nabízejí vozy na stlačený zemní plyn nebo vodík. Většina automobilek se ale zaměřila spíše na elektromobilitu. Ať už plně elektrický pohon s nulovými emisemi, nebo hybridní ústrojí, které spotřebu paliva a tím i emise snižuje, v podobě hybridu nebo Plug-in hybridu. Druhý jmenovaný jsme měli možnost vyzkoušet v rámci redakčního testu. Jízdní vlastnosti, komfort a celkovou spotřebu jsme zjišťovali u vozu Mitsubishi Outlander PHEV. Jak je z názvu patrné, v našem případě se jednalo o Plug-in hybridní vůz. Během testu jsme s vozem překonali více než 850 kilometrů po všech druzích komunikací. Na dálnicích se jednalo o 400 km, komunikace v obci z celkového počtu odebraly 350 km a zbytek připadl na vedlejší silnice. Jak celý systém funguje, jaké jsou jeho přednosti a naopak nedostatky, se dozvíte v tomto článku.

Interiér

Po usednutí do vozu pocítíte pohodlí. Kožené sedačky jsou příjemně měkké a ani po dlouhé cestě v řádu stovek kilometrů nás nic nebolelo. Lehce nepříjemné se sedačky stávají ve vysokých teplotách, kdy se na zádech budete dost potit. Jistě by cestující uvítali kromě vyhřívání i větrání povrchu. Na zadní sedadla se pohodlně usadí i vyšší postavy, místa je tam dost. Přes centrální displej lze ovládat nastavení nebo zobrazovat informace o vozidle. Oceňujeme klasická tlačítka jak pod centrálním dotykovým panelem, tak na středovém tunelu. Není potřeba vše složitě hledat na obrazovce. Před zadními sedadly a v zavazadlovém prostoru nalezneme klasické zásuvky na 230 V s maximálním příkonem 1500 W. Abyste ale uvedené zástrčky mohli používat, je třeba využití u řidiče povolit. Tímto krokem se mimo jiné šetří elektrická energie, která je v plug-in hybridu prioritou. Výdechy klimatizace jsou u řidiče nasměrovány přímo na něj, což při maximální síle foukání nebylo moc příjemné.

Praktičnost

Zavazadla mohou cestující uložit do 463 litrů velkého prostoru v zadní části vozu. Na zadních sedadlech lze umístit nápoje do opěrky rukou, případně do kapes ve dveřích. Na předních sedadlech můžete počítat s prostorem ve dveřích nebo na středovém tunelu pod ovládáním klimatizace. Samozřejmostí je schránka před řidičem, kterou přepážka dělí na dvě části. Do horního prostoru může být umístěn návod na ovládání vozu, dolů pal lze umístit cokoliv dle potřeby posádky. Trochu jsme postrádali odkládací prostor na brýle. Velmi obtížný přístup byl k tlačítku změny obrazovky před řidičem mezi budíky. To bylo umístěno na přístrojové desce pod pákou změny směru jízdy, bylo tedy špatně přístupné. Pro někoho může být zásadní nevýhodou absence hlavní nabídky v českém jazyce. Spolu s rozsáhlým nastavením elektrického pohonu a dalších vlastností vozu, nám čeština ve voze chyběla. Příjemná byla možnost manuálního nastavení intenzity displejů a osvětlení. Pokud by nám tedy nevyhovovalo nastavení automatické, mohli jsme ho přenastavit. LED světlomety svítily nádherně a osvětlovaly prostor do velké vzdálenosti před vozidlem.

Konektivita

Jak již bylo zmíněno, infotainment, ovládaný přes 7“ dotykový displej, byl lokalizován pouze v anglickém jazyce. USB konektor pro přehrávání hudby je umístěn ve spodní části přístrojové desky na začátku středového tunelu. Je ukryt pod krytkou, na první pohled tak vypadá jako další ovládací tlačítko. Hudbu lze samozřejmě přehrávat i přes Bluetooth. Spojení s vozem proběhlo bez problémů, hudba se spustila okamžitě. Stejně tak bez problémů fungovalo i telefonování. Veškeré ovládání infotainmentu probíhalo přes dotykovou obrazovku, zmizely tak veškeré analogové ovladače. Kvalitní reprosoustava značky Rockford Fosgate, obsahující 9 reproduktorů doplněná o velký subwoofer umístěný v zavazadlovém prostoru, hrála krásně. V nastavení bylo možné upravit sílu subwooferu pro zvýšení basového projevu reproduktorů. Klasickou 12 V zásuvku jsme nalezli pouze nad USB konektorem. Před zadními sedadly a v úložném prostoru nalezneme 230 V zásuvku.

subwoofer

Pohonná jednotka

Nyní se zaměříme na pohonnou jednotku. U Plug-in hybridu je základem elektromotor, který za normálních okolností pohybuje vozidlem. U Outlanderu se jedná dokonce o dva elektromotory s výkony 60 kW (82 koní) a 70 kW (95 koní). Ty standardně dodávají vozu výkon současně. Pokud je ale třeba vyššího výkonu, přidá se k nim spalovací motor o zdvihovém objemu 2,4 litru s maximálním výkonem 99 kW (135 koní) a točivým momentem 211 Nm. Ten pak přidá svou sílu k elektromotorům pro dosažení maximálního výkonu.

Mitsubishi Outlander PHEV motor, Foto Jiří Hájek ml.
Elektrická energie pro pohonnou jednotku

V bateriích lze uložit až 13,8 kWh energie. Tu můžete následně použít pro bezemisní jízdu. Při běžné a klidné jízdě s využitím plynového pedálu pracují pouze elektromotory. Při jízdě z kopce dochází k rekuperaci energie, jejíž sílu lze ovládat pomocí pádel pod volantem v šesti úrovních. Při nulové rekuperaci vůz „plachtí“, naopak na úrovni 5 je rekuperace nejsilnější a Outlander výrazně zpomaluje. Díky správnému nastavení jsme nemuseli tak často brzdit. Stačí využít předvídavost a sledovat provoz. Druhou možností získání energie je spalovací motor. Ten při minimálních otáčkách ukládá velké množství energie do baterií pro další použití. Pokud bychom nechali spalovací agregát běžet na volnoběžné otáčky, byl by sám schopen baterii dobít za méně než hodinu. Třetí možností je externí dobíjení z nabíječky, o kterém se dozvíte v další části.

Nabíjení

Mitsubishi Outlander můžete nabít pomocí rychlodobíjení (CHAdeMO) na 80% kapacity akumulátoru za 25 minut. To jsme měli možnost vyzkoušet. Nabíjení je jednoduché, stačí připojit konektor do vozu a spustit. Po dosažení kapacity se přívod energie odpojí. Pokud chcete dále ukládat energii, je nutné proces znovu aktivovat. Dalších přibližně 25 minut trvá získat 15% kapacity. Pokud budete doplňovat energii z běžné zásuvky, musíte si počkat přibližně 5,5 hodiny. Rychlejší nabíjení (Mennekes) zabere přibližně 3,5 hodiny. Doba odpovídá, neboť za 40 minut jsme z nabíjení Mennekes získali přibližně 10% energie.

Jízda

Délka bezemisní jízdy závisí hlavně na stylu jízdy řidiče a samozřejmě na profilu vozovky. Na dálnicích a v kopcovitém terénu bude energie z baterií mizet přímo před očima. Pokud si ale zvyknete na trochu jiný styl jízdy, můžete výrazně prodloužit jízdu na elektřinu. Při úsporné jízdě a časté rekuperaci energie, se bez problémů dostanete na avizovaný dojezd 45 km. Jakmile jsme se ale dostali na dálnici, vzdálenost se začala rapidně snižovat. Díky měkkému pérování byla jízda s Outlanderem příjemná a většina nerovností nás nerozhodila. Co je ale silná stránka na poli horší kvality vozovky, to je slabá stránka během jízdy v zatáčkách. Zde měl totiž tendenci se více naklánět.

Při prudkém sešlápnutí plynového pedálu se kromě elektromotorů aktivoval i benzínový agregát a vůz začal okamžitě zrychlovat. Testovaný hybridní Outlander se rozhodně nezalekl ani vyšších rychlostí. Na německých dálnicích se rychlost v pohodě přehoupla přes hodnotu 150 km/h. Zde je ale třeba počítat s vyšší spotřebou paliva. Když už je řeč o spotřebě, v obci si díky elektrickému pohonu Outlander řekl v průměru o 3,5 litru benzínu. Dálnice ale tento průměr zvedla a finální hodnota po celém testu je i tak krásných 5,1 litrů naturalu 95. Na vůz takové velikosti je to úctyhodný výsledek. Hodně záleží na frekvenci návštěvy dobíjecích stanic. Během testu jsme zároveň spotřebovali v průměru 14,8 kWh, což odpovídá hodnotě avizované výrobcem.

Shrnutí

Kdo hledá ekologický vůz a nechce plný elektromobil, je hybridní technologie jasnou volbou. Plug-in hybrid má mnoho výhod a tou hlavní je možnost nabíjení akumulátorů z běžné zásuvky nebo z rychlonabíjecích stanic. Hlavní předností testovaného vozu Mitsubishi Outlander je dojezd na elektřinu, velké množství režimů jízdy, kvalitní reprosoustava a samozřejmě měkčí pérování při jízdě přes nerovnosti. V létě se nám nelíbilo kožené čalounění sedaček, ve kterém jsme se v rozpáleném autě potili, v zatáčkách naklánění celého vozu při rychlejším průjezdu a hůře dostupné tlačítko listování v palubním počítači. Hlavní nabídka v anglickém jazyce může být nevýhodou pro osoby bez potřebného jazykového vybavení. Celkově jsme ale byli s vozem nesmírně spokojeni. Brzy si zvyknete na odlišný způsob jízdy a budete hledat způsoby a možnosti, jak co nejvíce využívat a zároveň šetřit elektrickou energii.

Testovaný vůz začíná s cenovkou na hodnotě 959 900,- Kč ve výbavovém stupni Intense. Výbava Instyle vás pak přijde na 1 179 900,- Kč. K tomu doporučujeme započítat i částku 11 689,- Kč za nabíjecí kabel se zásuvkou Mennekes, která se bude hodit při dobíjení na veřejných nabíječkách. Pokud zatoužíte po úplně nejvyšším stupni výbavy, musíte počítat s cenou 1 259 900,- Kč.

Základní údaje – Mitsubishi Outlander PHEV
Karoserie: SUV
Počet míst: 5
Předchůdce: Mitsubishi Outlander PHEV
Příbuzné modely:
Hlavní konkurenti: Kia Niro Plug-in, Volvo XC90 T8 Twin Engine Hybrid, Lexus RX 450h
Platforma:
Pohon: 4×4
Motor: Zážehový 2.4 MIVEC, 2 synchronní elektromotory s permanentním neodymovým magnetem
Systémový výkon 165 kW
Výkon elektromotoru vpředu/vzadu 60/70 kW
Točivý moment spalovacího motoru: 211 Nm
Točivý moment elektromotoru vpředu/vzadu 137/195 Nm
Umístění spalovacího motoru: Vpředu
Umístění elektromotorů Na přední a zadní nápravě
Převodovka: 1stupňová s fixním převodem
Maximální rychlost: 170 km/h
Zrychlení 0-100 km: 10,5 s
Spotřeba paliva podle WLTP: 2,0 l/100 km
Délka: 4 695 mm
Výška: 1 710 mm
Rozvor náprav: 2 670 mm
Průměr otáčení: 10,6 m
Provozní hmotnost: 1 955 kg
Užitečné zatížení: 435 kg
Zavazadlový prostor: 463 l
Místo výroby: Japonsko
Záruka: 2 roky + 3 roky nebo do 100 000 km
Cena testovaného modelu: 1 191 589 Kč
Text: Jiří Hájek ml.
Foto: Jiří Hájek ml., Petr Hájek

Související články

2 Thoughts to “Mitsubishi Outlander PHEV: hybridní král SUV”

  1. Mailoo

    Zdravím,
    Dnes budu poněkud kritický. V článku mi chybí více fotek interiéru (interiér dveří ap.) -> vejde se do dveří standartní 1,5l PET láhev?
    Elektrický pohon bych určitě neoznačoval jako bezemisní. Emise pouze odsouvá na místo, kde dobíjíme motorem, nebo do elektrárny…
    Nicméně 2,5l spalovací motor se mi zdá na „pomocný“ motor slušné ne?
    Dá se poznat zvýšená hmotnost a setrvačnost vozu z toho, že s sebou vleče 3 motory místo jednoho?
    Díky!

    1. Jiří Hájek

      Děkujeme za podnět, pokusíme se v budoucích článcích poskytnout více obrazové dokumentace jednotlivých vozů, zvlášť v interiéru. Záleží samozřejmě na úhlu pohledu. Výroba jednotlivých komponent a přeprava po celém světě a následná výroba elektrické energie rozhodně bezemisní není, samotná jízda už ale ano. Množství emisí u Plug-in hybridu je proti běžným vozům nižší. Zároveň akumulátor lze dobíjet jak z benzínové jednotky, tak samozřejmě i jízdou. Využíváním rekuperace lze získat poměrně dost energie a navíc se šetří brzdy. Motor má sice objem 2,4 l, nicméně výkon dosahuje poměrně nízké hodnoty 99 kW, což na takto velký motor není úplně oslnivá hodnota. Počítá se tudíž s jízdou primárně na elektromotor. Na dálnici se samozřejmě musí počítat s benzínovou jízdou a tady se role obrací, kdy elektromotory mohou pomáhat ve stoupání.
      Díky poměrně vysokému společnému výkonu 165 kW není rozdíl proti běžným spalovacím jednotkám tak markantní. A ani váha vozu tolik nepřesahuje velké SUV. Nelze samozřejmě očekávat sportovní vyžití, v zatáčkách se vůz naklání, ale při jízdě z kopce lze samozřejmě váhu využít k rekuperaci energie a tím i dobíjení akumulátorů.

      Děkujeme za přízeň

      Za redakci Auto-Fresh.cz
      Jiří Hájek