Rychlé svezení s Hyundaiem

Hyundai Tucson Front

Vůz, který nyní prošel rychlým redakčním testem, má za sebou již poměrně dlouhou historii, která ale není tak bohatá jako námi nedávno testovaný Volkswagen Golf. První generace tohoto SUV sjela z výrobní linky v roce 2004. Druhou nápovědou je původ automobilky. Ta totiž pochází z Jižní Koreji. Nyní je vám jistě jasné, že se jedná o automobilku Hyundai a model Tucson. Náš vůz ukrýval pod kapotou tzv. Mild hybrid, což zjednodušeně znamená hybridní systém klasického spalovacího motoru a malého elektromotoru, který díky energii z baterie o kapacitě 0,44 kWh, může pomáhat spalovací jednotce a případně urychlit startování se spuštěným systémem start-stop.

S vozem jsme ujeli necelých 300 kilometrů. Většinu trasy jsme překonaly po vedlejších silnicích (120 km), 100 km pak spolykaly dálnice a necelých 80 km ubralo město. I přes kratší dobu testu jsme si udělali obrázek o výhodách, které Tucson má, ale zároveň i slabinách, které zde spatřujeme. Stejně tak se v článku dozvíte, kolik jsme v průměru spotřebovali paliva a jak tedy fungoval Mild-hybridní systém.

Interiér

V Tucsonu máte okolo sebe vždy velké množství prostoru. Díky svému postavení do role SUV, najdete mnoho místa jak na předních sedadlech, tak na sedačkách vzadu. Ani cestující s výškou 190 cm nebudou mít na zadních sedadlech žádný problém se usadit. Místa před koleny je habaděj a nad hlavou jakbysmet. Když už se zabýváme zadními sedačkami, je třeba zmínit možnost vyhřívání, která se tak často neobjevuje. Opěradla bylo možné nastavit do různých úhlů dle preference cestujících. Područka je příjemná a umožňuje umístění dvou nápojů. Vpředu mají sedačky kromě vyhřívání i ventilaci, která je velmi příjemná ve velkých vedrech, kdy je sedačka velmi rozpálená. Řidič i spolujezdec mohou sedadlo elektricky nastavit díky ovladačům na boční straně sedáku. Palubní deska je pokryta měkčeným plastem a před spolujezdcem se nachází kožený pruh, který se line od volantu až po boční výdech klimatizace. Vzhledově by se jistě dal najít jiný materiál, který by byl vzhlednější.

Díky výdechům z dvouzónové klimatizace před zadními sedadly, se může vzduch u cestujících vzadu rychleji ochladit. Velkou výhodu spatřujeme ve dvou 12 V zásuvkách umístěných na začátku středového tunelu před řadicí pákou automatické převodovky. Jedna je skryta za víčkem a druhá zároveň slouží jako zapalovač, případně ho může krýt záslepka stejného tvaru. Další zásuvku nalezneme také v zavazadlovém prostoru.

 Praktičnost

Cestující mohou do zavazadlového prostoru uložit až 459 litrů nákladu. Pokud potřebujete převézt větší zavazadla, bude třeba sklopit zadní sedačky, kdy pak lze získat až 1 449 litrů. Trochu jsme bojovali s roletkou zavazadlového prostoru, kterou bylo potřeba umístit přesně do vodících kolejnic na obou stranách vozu. Je třeba si na tento systém zvyknout. Mnoho věcí ale potřebujete mít přímo při ruce, proto v Tucsonu můžete najít další odkládací prostory. Hlavní kastlík před spolujezdcem je klimatizovaný a nějaké drobnosti do něj lze umístit. Do dveří jsme s obtížemi nacpali velkou 1,5 litrovou láhev. Tu je lepší umístit za řadicí páku, kde pak ale zase překáží u područky. Mobilní telefon můžete krásně odložit do prostoru na začátku středového tunelu, kde ho zároveň můžete i bezdrátově dobít, pokud to vaše zařízení umožňuje.

Drobnou nevýhodu spatřujeme v nemožnosti uschovat flash disk, aniž bychom ho vytáhli z USB konektoru. Ovládání infotainmentu na volantu je jednoduché a velmi rychle se na něj dá zvyknout. Velmi jsme ocenili 360° parkovací kameru, která ukazovala při parkování prostor okolo celého vozu.

Technologie

Tucson aktivoval hlavní Bi-LED světlomety dle potřeby za snížených světelných podmínek, například v tunelu nebo za tmy. Viditelnost byla díky LED technologii optimální i za zhoršených podmínek. Zároveň byl vůz vybaven i automatickým spínáním stěračů za deště. Zaujalo nás manuální nastavení výšky LED světlometů. Jistě by bylo praktické, kdyby k nastavení docházelo automaticky. Naopak jako výhodu vidíme manuální nastavení jasu displejů. V noci si každý řidič může nastavit svou úroveň.

Konektivita

Jak bývá poslední dobou zvykem, je 8“ dotyková obrazovka infotainmentu umístěna nad palubní deskou a není do ní zapuštěna po celém obvodu. To by jistě bylo vzhlednější, neboť takto se tam úplně nehodí. Samotné ovládání však bylo jednoduché. Bluetooth spojení mobilního telefonu s automobilem proběhlo bez jakýchkoliv problémů a ihned došlo k přehrávání hudby. Kromě zmíněného přehrávání, lze využít USB konektor nebo AUX. Zatímco u jiných automobilek jsme se setkali s reprosoustavou Beats, Dynaudio nebo Bang & Olufsen, Tucson spoléhá na reprosoustavu značky Krell, která poskytovala 360 W výkonu. Díky tomu si užijí i milovníci hlubokých basových projevů. Jak již bylo zmíněno, 12 V konektory pro nabíjení nalezneme dva vpředu a jeden v zavazadlovém prostoru.

Hyundai Tucson Klimatizace

Pohonná jednotka

Pod kapotou byla umístěna jednotka 2.0 CRDi E-VGT Mild-Hybrid 48V poskytující maximální výkon 136 kW (185 koní) a točivý moment 400 Nm. Síla pohonné jednotky byla přenášena přes osmistupňovou automatickou převodovku na všechna kola. Jak již bylo zmíněno, hybridní systém pomáhal hlavně při startování vozu, případně při potřebě vyššího výkonu během rozjezdu. Spínač Drive mode u ovladače automatické převodovky umožňoval změnu jízdního režimu. Škoda nicméně byla, že k dispozici byl pouze režim normal a Sport. Jistě by se zde využila i například varianta Eco.

Během naší bez mála 300 kilometrů dlouhé testovací trasy nám palubní počítač vozu Hyundai Tucson PHEV ukázal finální spotřebu 6,7 litrů nafty. Normovaná hodnota dle výrobce je 5,7 litrů pohonných hmot. Během našich jízd jsme testovali i akceleraci a dokumentovali chování vozu, čemuž by se dala přisuzovat vyšší hodnota spotřebované nafty.

Hyundai Tucson motor

Jízda

Dvoulitrový dieselový agregát umístěný v útrobách Tucsonu dokáže poměrně svižně nabírat rychlost a nezalekne se ani vyšších hodnot na tachometru. Po sešlápnutí plynového pedálu začne i díky hybridní jednotce vůz prakticky ihned zrychlovat bez nějaké prodlevy a to i v případě aktivovaného systému Stop – Start. Při jízdě z kopce se zařazenou rychlostí baterie rekuperovala energii pro pozdější využití. Jízdy z kopce se týká i další, z našeho pohledu, nevýhoda. Automatická převodovka se neuměla přizpůsobit jízdnímu stylu a aktuální potřebě. Jinak řečeno při sešlápnutí brzdového pedálu nepodřadila, aby udržela nebo snížila rychlost, a naopak při sešlápnutí plynu nevyřadila na neutrál nebo nepřeřadila na vyšší stupeň. Tento nedostatek by se dal snížit alespoň pádly pod volantem pro jednodušší práci s převodovkou, ty zde ale bohužel chyběly.

V těžším terénu z vás Tucson nevyklepe duši díky příjemnému odpružení. Síla akcelerace byla poměrně vysoká a to i v běžném cestovním režimu. I při rychlejší jízdě se Tucson nenakláněl a tím řidič získává i v zatáčkách vyšší jistotu. Na dálnicích jsme ocenili adaptabilní tempomat, který udržoval vzdálenost od před vozem jedoucího vozidla.

Shrnutí

Celkově nás vůz mile překvapil, ať už to byla příjemná ventilace předních sedaček ve velkých vedrech, mnoho prostoru v kabině, rychlá reakce vozu na sešlápnutí plynového pedálu nebo kvalitní hudební aparatura. Kromě okamžitého startu pohonné jednotky s následným rychlým rozjezdem, jsme ale příliš nepoznali účinnost mild-hybridní jednotky.

Při nakládání věcí jsme bojovali s roletkou zavazadlového prostoru, kterou bylo potřeba uchytit do kolejnic. Pokud se podíváme do ceníku, zjistíme, že základní verze s názvem Tucson vás přijde na 449 990,- Kč. Námi testovaný Mild-hybrid může být spojen pouze s výbavou Style za příplatek 20 000,- Kč, čímž cena vozu Hyundai Tucson oproti základu značně naroste. Cenou jsme se tak dostali až na úroveň 874 000,- Kč. Pokud vás vůz zaujal, doporučujeme si ještě prohlédnout galerii na konci článku pod tabulkou.

Základní údaje – Hyundai Tucson 2.0 CRDi E-VGT Mild-Hybrid 48V
Karoserie: SUV
Počet míst: 5
Předchůdce: Hyundai Tucson
Příbuzné modely: Kia Sportage
Hlavní konkurenti: Škoda Kodiaq, Peugeot 5008, Mazda CX-5
Pohon: 4×4
Motor: Vznětový 2.0 CRDi E-VGT Mild-Hybrid 48V
Výkon 136 kW
Točivý moment: 400 Nm
Umístění motoru: vpředu
Převodovka: Automatická osmistupňová
Maximální rychlost: 201 km/h
Zrychlení 0-100 km: 9,5 s
Spotřeba paliva podle WLTP: 5,7 l/100 km
Délka: 4 480 mm
Výška: 1 850 mm
Rozvor náprav: 2 670 mm
Průměr otáčení: 11 m
Provozní hmotnost: 1 779 kg
Užitečné zatížení: 471 kg
Zavazadlový prostor: 459 l
Místo výroby: Česká republika
Záruka: Záruka 5 let bez omezení km
Cena testovaného modelu: 874 000 Kč
Text: Jiří Hájek
Foto: Jiří Hájek, Petr Hájek

Související články

Leave a Comment

13 − ten =