Luxusní svezení na vysoké noze s okřídleným šípem

Škoda Kodiaq

Redakci byl zapůjčen na test vůz Škoda Kodiaq. Na letošním autosalonu v Paříži automobilka Škoda představila další verzi nesoucí název Kodiaq. Jednalo se o verzi RS, která se zároveň představila v české premiéře i na autosalonu Kola 2018 v Lysé nad Labem. Poslední odnoží tohoto modelu, je pouze v Číně se prodávající verzi Kodiaq GT. Pro test nám byl však zapůjčen pětimístný automobil s dosud nejsilnějším dieselovým agregátem a maximální možnou výbavou dostupnou pro tento model.

V rámci testu jsme měli možnost absolvovat 1100 kilometrů, převážně v dálničním provozu (60 % celkové vzdálenosti), ale i ve městě (30%) a mimo obec (10%). Celkový dojem byl velmi příjemný,s vozem jsme byli nadmíru spokojeni. Podrobnosti o motoru a jízdních vlastnostech najdete dále v článku. Nezapomeňte se podívat do fotogalerie, která je umístěna pod článkem.

Interiér

Škoda Kodiaq

Nejprve se ale podíváme do interiéru vozu. Při usednutí do Kodiaqu jistě zaujme jeho podsvícení. Je to první věc, která zaujme Vaší pozornost. Ve dveřích je umístěna světelná lišta, která díky nastavení v palubním počítači, může měnit barevný odstín. Svítivost není nijak silná, nevadí tudíž posádce při jízdě v noci. Osvětlené jsou nejen lišty ve dveřích, ale také prostor pro nohy u všech cestujících.

Na celou posádku z interiéru dýchá luxus a obrovské množství prostoru. To je dle nás největší silná stránka Kodiaqu. Osoby na zadních sedadlech mají značný prostor pro kolena, i vysoké osoby nebudou mít problém, nejen nad hlavou, ale ani pro nohy. V základu se setkání s pětimístným uspořádáním, volitelně je možné získat i sedm sedadel.

Na dlouhých cestách jistě posádka ocení příjemně měkká sedadla s možností vyhřívání, případně odvětrávání. Přední sedadla mají navíc možnost nastavení podpěry bederní páteře. Samozřejmostí jsou elektrická sedadla pro řidiče a cestujícího vepředu.

Škoda Kodiaq

Hlavové opěrky zadních sedadel jsou vybaveny přídavnými držáky hlavy, aby se cestujícím při odpočívání nenakláněla hlava a nehrozil úraz v případě náhlé změny směru jízdy vozu.

Palubní deska je obložena měkčeným plastem, není tudíž příliš tvrdá. Zajímavým prvkem je také ozdobný lesklý kus plastu, který není vyveden pouze v jedné barvě, tím se tedy eliminuje vznik nepříjemných otisků prstů na povrchu obložení. Na druhou stranu velký displej o velikosti 9,2“ je velmi náchylný na ulpívání otisků prsů. Po celodenním používání bylo vidět množství dotyků, je třeba ho častěji leštit. O kvalitní zvuk se stará aparatura Canton s osmi reproduktory rozmístěnými po celém voze s celkovým výkonem 575 W, což je velmi znát na kvalitě přehrávané hudby.

Posádka vozidla jistě ocení i systémové zesílené hlasu cestujících, aby bylo možné komunikovat z přední části vozu až k případné třetí řadě sedadel. Zvuk, který ale vycházel z reproduktorů,byl trochu „plechový“.

Praktičnost

Škoda Kodiaq

S vozem Kodiaq se může na dovolenou vydat celá rodina,neboť kromě velkého množství prostoru na sedadlech, lze do zavazadlového prostoru uložit věci o objemu 720 litrů (270 u sedmimístného vozu). Pokud se složí sedadla pomocí jednoduchého systému sklápění jedním tlačítkem, získáme 2065 litrů (2005 u sedmimístné verze). Při nakládání zavazadel se nám osvědčil systém virtuálního pedálu, kterým jsme otvírali a zavírali víko zavazadlového prostoru. Největší problém jsme měli s plechovkami na pití. Ty se dají umístit do středového tunelu pod opěrku mezi předními sedadly. Umístění na jiné místo je značně riskantní, neboť hrozí převrhnutí.

Aby měl řidič i spolujezdec vše po ruce, je možné umístit drobnosti do klasické schránky před spolujezdcem. Druhá schránka se nachází pod ozdobnou lištou. Pod loketní opěrkou se nalézá další prostor pro odkládání. Hlavní automatické LED světlomety prozářily tmavá místa na cestě. Velmi se osvědčil systém hlídání mrtvých úhlů. Stejně jako v levnější Fabii, jejíž test si můžete přečíst zde, i zde byla možnost nastavit množství světla, při kterém se spouští potkávací světla. Přepínání dálkových a potkávacích světel chvíli trvalo, než zachytil protijedoucí vůz,nicméně pak změnil osvětlení pouze na potkávací. Třízónová klimatizace společně s vyhříváním sedadel byla v zimním období velmi příjemná. Ve větším terénu, případně za zhoršených podmínek je praktický pohon 4×4, kterým testovaný vůz disponoval. Standardně využívá pro pohyb přední nápravy.V obtížných podmínkách se samočinně připojí i zadní náprava.

Konektivita

Škoda Kodiaq

Při testu jiných modelů značky Škoda, jsme měli rozdílné poznatky při přehrávání hudby přes Bluetooth. Zde se po prvním spojení a importování kontaktů nechtěla hudba přes telefon přehrát. Tento problém mohl být ale způsoben samotným telefonem, neboť při dalším nastartování vozidla a restartu telefonu již fungovalo vše perfektně. Posádka na zadních sedadlech může využít klasickou zásuvku na 230V, případně klasickou zásuvku nebo USB port. Ve středovém tunelu za řadicí pákou je umístěn tzv. Phone box, kam je přiváděn zesílený signál od střešní antény. Zároveň umožňuje bezdrátové dobíjení baterie, pokud to telefon umožňuje.

Pohonná jednotka

Testovaný vůz byl vybaven aktuálně nejsilnějším naftovým turbodmychadlem přeplňovaným agregátem, který automobilka Škoda pro Kodiaq nabízí. V tabulce se můžete podívat na hodnoty, které agregát papírově dosahuje:

Škoda Kodiaq 2,0 TDI 4×4
Objem motoru (l) 2,0
Počet válců 4
Maximální výkon/otáčky (kW/min-1) 140
Maximální točivý moment/otáčky (Nm/min-1) 400/1750-3520
Palivo Nafta
Maximální rychlost 210
Zrychlení 0–100 km/h (s) 8,9
Spotřeba: Město (l/100km) 6,6
Spotřeba: Mimo město (l/100km) 5,3
Spotřeba: Kombinovaná (l/100km) 5,7
Pohon 4×4
Převodovka Automatická 7stupňová DSG

Pro tak velký automobil jakým Kodiaq je, je výkon naprosto dostačující. Část jízdy jsme měli možnost vyzkoušet na německých dálnicích, kde bylo možno otestovat i vyšší rychlosti. Díky tomu se průměrná spotřeba nafty dostala výše, než by byla za běžných okolností. I díky mrazivému počasí se průměrná spotřeba ustálila na hodnotě 7,1 l na 100 ujetých kilometrů.

Kodiaq nabízí i šest různých jízdních režimů.V jednotlivých režimech řídící jednotka upravuje hlavně řazení a odpružení. Zatímco v režimu Comfort posádka nepostřehne menší nerovnosti,v režimu sport naopak je cítit každý kamínek díky tvrdšímu odpružení.Tento režim zároveň disponuje řazením ve vyšších otáčkách. Proti tomu Eco při každém puštění plynového pedálu vyřadí převodovku na neutrál. Otáčky motoru pak drží na co nejnižších hodnotách. Kromě již zmíněných režimů je k dispozici ještě Normal, Individual a Snow. Při každé změně nastavení se pokaždé spustí systém Stop-Start.

Jízda

Škoda Kodiaq

Po sešlápnutí plynového pedálu a chvilkové prodlevě turba,začal Kodiaq prudce zrychlovat. S přibývající rychlostí na tachometru se začala síla postupně snižovat. I přesto ale dokázal motor silně zrychlovat i ve vyšších rychlostech. Díky kvalitnímu odhlučnění kabiny může sešlápnutí pedálu svádět k jízdě vyšší rychlostí. Díky tomu se zvyšuje komfort posádky. Ani ve vyšších rychlostech neztrácí Kodiaq jistotu a ukazuje, že zvládá i rychlosti blížící se 180 km/h.

V běžném provozu a při maximálních povolených rychlostech v České republice je motor v následujících otáčkách:

Rychlost Rychlostní stupeň Otáčky motoru
50 5 1200
90 6 1750
130 7 2100
Škoda Kodiaq

Je vidět, že i při vyšších rychlostech motor udržuje příjemně nízké hodnoty otáček. V některých případech a nižších mezních rychlostech automatická převodovka řadí na vyšší rychlostní stupně a udržuje motor při 1100 otáčkách za minutu, což už je dle našeho názoru dost nízká hodnota. Pokud nechcete nechat automatickou převodovku volit rychlostní stupně,lze jednotlivé stupně korigovat pádly pod volantem.

Shrnutí

Pokud bychom měli celkově zhodnotit Škodu Kodiaq, musíme vyzdvihnout komfort, který vůz nabízí, a s tím související množství prostoru.Dvoulitrový turbodieslový agregát je plně dostačující pro klidné i sportovnější jízdy. Nevýhodu spatřujeme hlavně v neustálém spouštění systému Stop-Start při změně jízdního režimu a potřebě častého leštění centrálního displeje kvůli otiskům prstů. Vůz Škoda Kodiaq můžete pořídit již od 681 900,- Kč. Pro někoho může být také nevýhodou cena, neboť testovaný model ve výbavě Style, lze pořídit za 1 001 900,- Kč. S luxusní příplatkovou výbavou,kterou testovaný model disponoval, se cena vyšplhá na 1 098 900,- Kč.Celkově ale můžeme říci, že jsme byli s vozem velmi spokojeni a neradi jsme ho vraceli.

Text: Jiří Hájek
Foto: Jiří Hájek, Petr Hájek

Související články

Leave a Comment

seven + 15 =