Legenda oslavila 55. narozeniny: Škoda 1000 MB

Škoda 1000 MB Back

Legendární model 1000 MB začal psát svou historii na počátku roku 1964, kdy se poprvé objevila na scéně, konkrétně na strojírenském veletrhu v Brně. Nahradila nyní již končící Octavii, která se držela koncepce motor vpředu a pohon zadních kol. Nastupující model 1000 MB přináší změnu – vše se přesouvá na zadní část vozu. Kvůli tomuto modelu postavila Škoda v Mladé Boleslavi nové haly, bylo potřeba tyto haly propojit mnoha kilometry silnic a napojit nové části závodu na železniční síť. Tím se závod v Mladé Boleslavi stal jedním z nejmodernějších ze všech socialistických zemí. Pokud se podíváme na samotný název vozu, tak číslovka 1000 značí objem motoru 1000 ccm a MB pak označuje Mladou Boleslav, kde probíhala výroba.

Škoda 1000 MB Front

Prototypy

Vůz prošel před sériovou výrobou velmi náročnými testy brzd, palivové a chladící soustavy. Padesátka vozů najezdila během zkoušek necelých 1 600 000 kilometrů. Kromě vzdálenostních testů, probíhaly jízdy i za extrémních podmínek, nejen ve velkých mrazech na území Sovětského Svazu ale i ve velkých vedrech.

Motory

Jak již bylo zmíněno, nově automobilka Škoda mění na dlouhou dobu koncepci vozu a umisťuje motor dozadu za zadní nápravu, která je zároveň motorem poháněná. Na dnešní dobu nejsou hodnoty pohonné jednotky nikterak oslnivé, nicméně je třeba brát dobu, kdy byl vůz vyráběn. Řadový čtyřválec o objemu 988 ccm poskytoval výkon 27 kW (37 koní). Ale díky nízké hmotnosti modelu (755 kg) se dokázalo 1000 MB rozjet až na rychlost 120 km/h. Po dvou letech, konkrétně v roce 1966, došlo k navýšení výkonu na 32 kW (43 koní). Ve stejném roce pak na trh přichází silnější verze Š 1100 MB, kterou poháněl agregát o objemu 1,1 litru s výkonem 38 kW (52 koní), ale také dnes poměrné vzácné dvoudveřové provedení MBX.

Úložné prostory

Škoda 1000 MB poskytovala 220 litrů objemu zavazadlového prostoru. Většinu nákladu bylo možno umístit pod přední kapotu, kde byla většina úložné plochy. Za zadními sedadly se pak nacházel další menší prostor pro umístění drobností.

Historie

Za pět let, kdy se Škoda 1000 MB vyráběla, bylo vyprodukováno více než 443 000 vozů. Prodejní úspěch tohoto modelu podpořily i různé vavříny získané v prestižních automobilových soutěžích. V počátcích výroby šlo více než 70% vozů na export. Dnes se „MBčka“ prodávají za cenu nového vybaveného vozu.

Text: Jiří Hájek
Foto: Škoda Auto

Související články