Nový hybridní pohon automobilky Hyundai

Hyundai Tucson

Minulý rok automobilka Hyundai spojila dvoulitrový turbodieselový agregát s hybridním systémem o napětí 48V. Celou soustavu pak využila v modelu Tucson. Nyní byl tento systém použit i pro slabší vznětovou jednotku, konkrétně 1.6 CRDi o výkonu 100 kW (136 koní).

Součástí hybridního systému jsou akumulátory s napětím 48V, zařízení Mild Hybrid Starter Generator (MHSG) s funkcí generátoru a nízkonapěťovým měničem. Pro posádku je připraveno i napětí 12V, které lze díky nízkonapěťovému měniči získávat právě i z akumulátorů.

Akumulátory jsou ve vozidle umístěny pod podlahou zavazadlového prostoru, zařízení MHSG je pak připevněno k pohonné jednotce. Zařízení spojuje s klikovým hřídelem spalovacího motoru řemen. Dle informací automobilky by pak systém měl snížit spotřebu a emise CO2 o 7% (dle metodiky měření WLTP). V různých fázích jízdy pak podporuje spalovací jednotku.

Hyundai Tucson

Hybridní systém se využije nejvíce při jízdě ve městech. Při zastavení, kdy se agregát vypne, a následném opětovném nastartování, je využívána energie právě z akumulátorů. Z důvodu vyšší potřeby točivého momentu je při studeném startu i nadále využívána pouze spalovací jednotka. Zároveň pak systém pomáhá při rozjezdu zvýšením výkonu a točivého momentu.

Při jízdě konstantní rychlostí je zařízení MHSG nečinné, případně za situace, kdy je nízká hladina energie v akumulátorech, slouží jako generátor, který baterie napájí. Při větším sešlápnutí plynového pedálu pak MHSG dodává motoru 4 až 12 kW výkonu.

Rekuperace energie pak probíhá hlavně v případě aktivního brzdění, případně při brzdění motorem. Otáčející se kliková hřídel pohání MHSG, který nyní slouží jako generátor a přeměňuje kinetickou energii a elektrickou, kterou pak ukládá do akumulátorů na pozdější použití. Při dobíjení zůstává samozřejmě agregát v provozu, stejně tak spojka je sepnutá, aby měl generátor možnost akumulátory dobíjet.

Vývoj této soustavy probíhal za spolupráce technického centra Hyundai v Německu a výzkumného a vývojového centra Hyundai v korejském Namyangu. Dosud představené agregáty nejsou jediné, které budou tuto technologii využívat. Postupně přibudou i další kombinace pohonů pro modely Hyundai.

Hyundai Tucson
Text: Jiří Hájek
Foto: Hyundai

Související články