Malá a „zelená“ Škoda: Škoda Citigo G-TEC

Pro letošní ročník Economy Run 2018 byl redakci zapůjčen vůz Škoda Citigo 1.0 MPI 50kW G-TEC. Toto městské vozítko s pohonem na stlačený zemní plyn (CNG) bylo poprvé představeno na autosalonu v Paříži v roce 2012. U modelu Citigo mohou zákazníci vybírat pouze z benzínového motoru o dvou výkonnostních stupních a jednoho motoru na CNG. Testovaný vůz měl prakticky tu nejvyšší výbavu, kterou lze u tohoto vozidla zakoupit.

 

Interiér

Při usednutí do vozu zaujme lakovaný kryt palubní desky, který vzhledově kopíroval barvu automobilu. V centrální části palubní desky se usídlila automatická klimatizace a digitální rádio s bluetooth, AUX, vstupem na SD kartu a USB konektorem. Ten byl ale ukryt za držákem mobilního telefonu, chvíli nám trvalo, než jsme USB vstup našli. Návod na ovládání by nám určitě práci značně usnadnil. Jak je zvykem z ostatních verzí Citigo, zadní okna jsou pouze vyklápěcí, takže elektrické ovládání mají pouze ta přední. Příjemné je v chladných ránech vyhřívání předních sedaček. Do vozu se poskládají i čtyři osoby, nicméně je potřeba trochu manipulovat se sedačkami, aby se všichni vešli. Pokud jste vyšší postavy, okolo 190cm, na zadních sedadlech bude méně místa nad hlavou. Odkládacích prostor je dostatek, do bočních kapes u dveří ale otevřené plechovky a lahve nedáte. K tomu slouží dva držáky – jeden vepředu, druhý vzadu.

 

Praktičnost

Protože se jednalo o verzi G-TEC, tj. s pohonem na CNG, zabíraly část zavazadlového prostoru nádrže na stlačený zemní plyn. Velikost se tak snížila z 251 (základní velikost) na 213 litrů a při sklopených sedadlech z 959 na 921 litrů. Světlá výška se nepatrně snížila o 2 mm na konečných 134 mm. Sedačky měly příjemné boční vedení a byly měkké a pohodlné. Napevno přidělaný bezpečnostní pás nebylo možné posunovat a přizpůsobovat výšce postavy, zde jsme ale neměli problém.

 

Konektivita

Během testování jsme měli drobný problém s přímým přehráváním hudby s telefonu. Pokud jsme chtěli pustit rádio nebo hudbu přímo z telefonu, bylo potřeba stáhnout aplikaci Move & Fun. Po spuštění se aplikace spojila s vozidlem a začala zobrazovat aktuální údaje o vozidle, jako je například aktuální a průměrná spotřeba nebo dojezd. Testovaný vůz disponoval infotainmentem Swing s barevným displejem a jak bylo již zmíněno, vstupem Aux-in, slotem na SD karty, technologií Bluetooth a šesti reproduktory. K dispozici je i USB vstup. Pro pohodlné parkování byly v testovaném voze zadní parkovací senzory.

 

Motor

V motoru je uložena největší síla Citigo G-TEC a zároveň nevýhoda, která ale vychází z určení vozidla. Atmosféricky plněný litrový tříválec o výkonu 50 kW je nesmírně úsporný a v kombinaci s nižší cenou paliva lze při provozu výrazně ušetřit. Podle katalogu motor spotřebuje v kombinovaném režimu 4,5 m3 (3,2 kg) plynu na 100 ujetých kilometrů.

Během závodu Economy Run se nám podařilo absolvovat 325 kilometrů s průměrnou spotřebou 2,39 kg plynu na sto ujetých kilometrů, což odpovídá 0,61 Kč na každý kilometr při ceně paliva 25,50 Kč. V běžném silničním režimu jsme s vozem ujeli maximální povolenou rychlostí bez mála 300 kilometrů při rozložení 40% dálnice, 37 % město a 23 % mimo město. Uvedenou trasu jsme dle palubního počítače zvládli s níže uvedenými hodnotami.

 

Lokace Počet km Průměrná spotřeba (kg/100km) Cena za ujetý km (Kč)
Dálnice 120 3,45 0,88
Město 111 3,1 0,79
Okresky 68 2,7 0,69
Economy Run 325 2,39 0,61

Jak je vidět z tabulky, jízda je nejen úsporná, ale i ekonomická díky nižší ceně paliva. Druhou stranou motoru je však jeho pružnost. Aby bylo dosaženo nízké spotřeby, je třeba jezdit v nižších otáčkách a tehdy má motor problém s udržení rychlosti v kopcích a s rychlejšími rozjezdy. Jedná se spíše o městské vozidlo, kde není potřeba udržovat tak vysokou rychlost.

 

Foto: Petr Mlch

Jízdní vlastnosti

V některých kopcích bylo třeba častěji podřazovat. Citigo ale nikdy nebylo zamýšleno jako sportovní vůz, proto je potřeba k němu tak přistupovat. Do města a na okresky je naprosto ideální, měkké odpružení je příjemné na nerovnostech. Testovaný vůz disponoval automatickým spouštěním světel, což je příjemné, zvlášť v tunelech, kde se nemusí řidič starat o přepínání mezi denním svícením a potkávacími světly.

 

Foto: Petr Hájek

Shrnutí

Testované Citigo disponovalo prakticky maximální výbavou, kterou lze k tomuto vozu dodat. Největší předností vozu je ekonomická stránka pohonné jednotky. Díky nižší ceně za palivo a velmi nízké spotřebě pocítí tuto silnou stránku hlavně Vaše peněženka. Na druhou stranu je třeba brát v potaz skutečnost, že Citigo je primárně městský a meziměstský automobil, na dálnici se tudíž necítí dobře. Pokud hledáte úsporné a menší auto na výlety a popojíždění po městě, je Škoda Citigo G-TEC jasnou volbou.

 

Základní informace

Škoda Citigo G-TEC 5dveřová
Počet Válců 3
Zdvihový objem (cm3) 999
maximální výkon/otáčky (kW/min-1) 50/6200
Točivý moment/otáčky (Nm/min-1) 90/3000
Palivo CNG, Benzín
Maximální rychlost (km/h) 165
Zrychlení 0-100 km/h (s) 16,3
Normovaná spotřeba – město (m3/100 km) 5,6
Normovaná spotřeba – mimo město (m3/100 km) 3,9
Normovaná spotřeba – kombinovaná (m3/100 km) 4,5
Objem palivové nádrže (kg + l) 11 + 10
Délka (mm) 3597
Šířka (mm) 1645
Výška (mm) 1490
Rozvor (mm) 2415
Rozchod vpředu/vzadu (mm) 1428/1424
Světlá výška (mm) 164
Objem zavazadlového prostoru nesklopená/sklopená zadní sedadla 213/921

Text: Jiří Hájek

Foto: Jiří Hájek, Petr Hájek, Petr Mlch

 

Další Galerie

Související články

Leave a Comment

eighteen + 16 =