Kia Rio 1,0 T-GDi – David s duší Goliáše

Kia Rio

Pro testování byl redakci zapůjčen vůz Kia Rio s benzínovým motorem 1,0 T-GDi. Během testování jsme s vozem najeli 800 km, většinou po dálnici.

 

Základní informace

Kia RioZákladní výbava Cool, stejně jako Comfort, je k dispozici pouze s řadovým benzínovým čtyřválcem o objemu 1,25 CVVT, který je vybaven pětistupňovou převodovkou. Základem této výbavy je například manuální klimatizace, rádio se čtyřmi reproduktory, elektricky ovládaná a vyhřívaná zpětná zrcátka, elektrický posilovač řízení nebo mnoho asistentů pro jízdu. Akční cena Ria s výbavou Cool startuje již na částce 269.980,- Kč. Výbavu Comfort lze pořídit o 10.000,- Kč dráž.

Vyšší výbava Exclusive je spojena s širší nabídkou motorů. Kromě již zmíněné základní verze jsou nabízeny i benzínové motory 1,4 CVVT s šestistupňovou manuální nebo čtyřstupňovou automatickou převodovkou. Výkonový vrchol je nabízen v motoru 1,0 T-GDi, který je spojen s šestistupňovou manuální převodovkou.

Testovaný vůz disponoval výbavou Exclusive s GPS navigací se 7´´ barevným displejem a paketem ADAS, který obsahuje mimo jiné tempomat s omezovačem rychlosti nebo systém autonomního brždění AEB. Ceníková cena vozu s výbavou Exclusive je 344.980,- Kč, s příplatkovou výbavou se cena vyšplhala na 374.980,- Kč.

Samozřejmostí je záruka 7 let, případně 150.000 ujetých kilometrů.

 

Motor a jízdní vlastnosti.

Kia RioVelmi jsme se obávali při prvotním pohledu do technického průkazu malého objemu motoru. První jízda nás ale mile překvapila, neboť motor byl pružný a na svůj nízký objem relativně silný. Výkon 88 kW a točivý moment 171,5 Nm jsou hodnoty plně dostačující pro svižnou jízdu 1,2 tuny vážícího vozidla, motor je pružný a bez problémů si poradí i s třemi cestujícími a nákladem. Je však brát v potaz fakt, že se jedná o tříválcový motor přeplňovaný turbodmychadlem, nejedná se tudíž o sportovní vůz, který by byl uzpůsoben k závodění. Podvozek je nastaven spíše na komfortní svezení, vepředu je vůz vybaven nezávislým zavěšením McPherson s vinutými pružinami a vzadu vlečeným ramenem spojeným torzní příčkou. I přestože jsou na zadních kolech umístěny bubnové brzdy, je brždění ostré a bubny nejsou slabinou vozu. Podvozek příjemně utlumí nerovnosti vozovky, nicméně je třeba počítat s tím, že Rio není sportovním vozem.

Testy probíhaly převážně na dálnici při maximální povolené rychlosti a minoritně komunikacích mimo obec a částečně v obci. Na dálnici bylo Rio schopné bez problémů držet rychlost 130 km/h a ani aktuální spotřeba nestoupala nijak vysoko. Kombinovaná spotřeba udávaná výrobcem je stanovena na hodnotě 4,7 l/100km. Po ukončení našeho testu se po ujetí 800 km kombinovaná spotřeba vyšplhala na hodnotu 6,3 l/100km. Spotřeba nás velmi mile překvapila, neboť ani po delší svižné jízdě nebyl průměr nijak astronomicky vysoko. Při defenzivní jízdě po běžných komunikacích je možné se dostat i na nižší spotřebu, která se trochu více přiblíží k papírové hodnotě.

 

Vnitřní výbava a prostor

Jak již bylo zmíněno výše, Rio mělo výbavu Exclusive, která je tou nejvyšší, kterou automobilka k Riu nabízí. Je samozřejmě možné dokoupit různé pakety, které již tak bohatou výbavu doplní o další drobnosti. Řidič si musí chvíli zvykat na větší množství ovladačů na multifunkčním volantu. Po chvíli trénování byl přehledný a základní funkce vozu vč. hadsfree bylo možné ovládat přes různá tlačítka. Kromě dnes již standardního přehrávání zvuku z USB disku a přes připojení AUX, nabízí Rio i přehrávání rádií v režimu DAB, který u nás zatím nabízí pouze několik rozhlasových stanic, a to převážně ve větších městech. Cestující na zadních sedadlech se rozhodně necítí stísněně, prostoru pro kolena i nad hlavou je dost. Při řazení pátého a šestého rychlostního stupně mohou být větší jedinci na místě spolujezdce občas postrčeni, neboť řazení krajních stupňů se velmi blíží k sedadlu spolujezdce.

Zavazadlový prostor se pyšní objemem 325 litrů a po složení zadních sedaček je možné do Ria naložit až 980 litrů nákladu. Při sklopení zadních opěradel vznikne nepříjemný schod, který lze skrýt za víko falešné podlahy.

 

Závěr

Počáteční obava z menšího motoru velmi rychle odezněla a společně s velkým prostorem se obavy proměnily v nadšení. Komfortní výbava a silný motor nás u automobilu kategorie malé vozy velmi mile překvapily. Nelze ale očekávat žádné vrcholné sportovní výkony, k těmto účelům jsou uzpůsobeny jiné vozy. Rio je ideálním partnerem na dlouhé poklidné jízdy na dovolenou nebo za zážitky.

Související články