Rychlé a přitom luxusní, tak by se dal definovat vůz Audi SQ5, který měla naše redakce možnost testovat. S vozem jsme měli možnost absolvovat více než 830 kilometrů. Z této vzdálenosti jsme nejvíce překonali po dálnici (670 km), kde se SQ5 cítí nejlépe a využijete vlastnosti vozu. Vedlejší silnice ukrojily 100 kilometrů a v obci jsme najezdili přibližně 60 kilometrů. Stejně jako u většiny testovacích vozů, i zde jsme nalezli prakticky vše, co lze do modelu SQ5 objednat. V článku se dozvíte jak se nám vůz Audi SQ5 řídil, jak jezdí, jaké technologie jsme ocenili a co nás naopak nezaujalo. Zároveň se dozvíte rozdíl mezi papírovou spotřebou a tou reálnou naměřenou během testu v reálných podmínkách.
Interiér
Při usednutí do interiéru jsme pocítili luxus a prostornost, hlavně na předních sedačkách. Do druhé řady se pohodlně usadí i vyšší osoby, nad hlavou je místa víc než dost. Sedačky měly slušné boční vedení, tudíž ani v rychleji projetých zatáčkách nás sedadla nepustila. Při rozjezdu se automaticky utáhnou bezpečnostní pásy. Opěrka rukou je jak na předních, tak i na zadních sedadlech, kde lze do speciálních držáků v ní umístit dva nápoje. Měkké plasty na palubní desce a lehce měkčené na dveřích jsou u vozu v této cenové kategorii standardem. Cestující ve voze mohli využít třízónovou klimatizaci, tudíž i osoby na zadních sedadlech si nastavily teplotu vzduchu.
Dvanáctivoltová zásuvka je vhodně umístěna na začátku středového tunelu hned vedle USB portu pro přehrávání hudby. Nabíjecí USB konektor je umístěn i pod opěrkou ruky. Pod ní lze také nalézt prostor pro umístění telefonu se zesilovačem signálu. Zde je ale vysoké nebezpečí zapomenutí přístroje ve voze, neboť je skryt opěrkou, zvlášť, když je umístěna nízko. Sedačky na všech místech bylo možné vyhřát, což je jistě praktické v zimním období. V létě by se jistě na kožené sedačky hodila i ventilace chladného vzduchu. Zásadní nevýhodou pro nás bylo velké množství ovládacích prvků. Multimédia i nastavení vozu bylo možné ovládat přes centrální kolečko a dotykový panel. Nicméně množství dalších ovladačů na volantu a středovém tunelu nám dělalo zpočátku problémy. Časem by si na ně člověk jistě zvykl. My jsme měli na seznámení se s nimi kratší dobu.
Praktičnost
Audi SQ5 je svým založením primárně sportovní vůz. To ale neznamená, že nemůže nabídnout dostatečný úložný prostor a pohodlí. Do zavazadlového prostoru lze umístit až 550 litrů nákladu. Pokud sklopíme zadní sedačky, objem vzroste na 1550 litrů. Schránka před spolujezdcem není nikterak obrovská, lze do ní ale i tak umístit drobnosti. Nápoje se dají uložit do prostoru dveří, případně pod opěrku ruky, kterou je ale nutné nastavit do vyšší polohy, aby se láhev pod ni vešla. Na zadních sedadlech je možné vložit nápoje do držáku v opěrce ruky, kterou lze sklopit. Zpočátku jsme měli problém s ovládáním nastavení vozu a infotainmentu kvůli jeho složitosti. Na množství tlačítek na volantu nebo na středovém tunelu je třeba si zvyknout. Příplatkový virtuální kokpit o velikosti 12,3“ ukazoval ve svém středu otáčkoměr, podobně jako tomu je u sportovních vozů. Pokud by někomu tento pohled nevyhovoval, lze ho změnit stiskem jednoho tlačítka na volantu.
Testované Audi SQ5 bylo vybaveno i příplatkovými LED světlomety Audi Matrix. V praxi to znamená, že při zapnutých dálkových světlech jsou ze světelného toku vyřazovány úseky, v nichž se právě pohybuje protijedoucí vůz nebo cyklista. V našem případě tento systém fungoval bezvadně a nebylo vůbec třeba dálková světla vypínat ani kontrolovat. Dynamické přední i zadní ukazatele změny směru jízdy jsou pěknou hračkou, nutností ale rozhodně nebudou. Velmi jsme ocenili head-up displej, který zobrazoval kromě aktuální rychlosti a míjených značek i doporučení sundat nohu z plynového pedálu v místech, kde se blížila obec nebo jiné omezení rychlosti.
Konektivita
Přes obrazovku infotainmentu o velikosti 8,3“ se dalo ovládat celé vozidlo. Jak už jsme zmínili výše, na ovládání bylo třeba si zvyknout. Pohyb v hlavní nabídce probíhal přes centrální ovládací kolečko umístěné na středovém tunelu. Naopak ovládání zvuku má vlastní kolečko. Hudbu lze přehrávat z klasických USB konektorů, přes bluetooth z telefonu nebo z SD karty, jejíž čtečka včetně konektoru AUX a CD/DVD je umístěna v přihrádce před spolujezdcem. O špičkový zvuk se stará značková audio soustava Bang & Olufsen s neuvěřitelnými 19 reproduktory včetně zesilovače o celkovém výkonu 755 W. Přehrávaný zvuk byl naprosto úžasný a čistý. Pro nabití akumulátorů uživatelských přístrojů slouží 12V zásuvky, umístěné na několika místech. Jedna je umístěna na středovém tunelu pod ovládáním automatické třízónové klimatizace, druhá pod opěrkou mezi předními sedadly a poslední pod výdechem klimatizace před zadními sedačkami.
Pohonná jednotka
Pod kapotou testovaného modelu SQ5 se nacházel přeplňovaný vznětový agregát o objemu 2967 cm3, poskytující výkon 255 kW (347 koní). Celá síla motoru je směrována přes osmistupňovou automatickou převodovku Tiptronic na všechna čtyři kola díky pohonu Quattro. Maximální rychlost je elektronicky omezena na 250 km/h. Sprint z nuly na 100 km/h zvládne SUV Audi SQ5 za pouhých 5,1 vteřiny. V souvislosti s pohonnou jednotkou je třeba zmínit i elektricky poháněné dmychadlo EAV a částečně hybridní pohon (Mild Hybrid), který modelu SQ5 pomáhá k úspoře paliva. Obecně lze říci, že EAV asistuje při rozjezdu v nižších otáčkách, kdy turbodmychadlo ještě plně nepracuje. Zároveň se z lithium-iontového akumulátoru napájejí spotřebiče ve vozidle.
Teoreticky má SQ5 stanovenou spotřebu paliva 6,6 litru na 100 ujetých kilometrů. Během testu jsme dosáhli finální spotřeby 8,1 litru nafty. Zvýšená spotřeba pohonných hmot byla způsobena nezajetým motorem, vyšší rychlostí na dálnicích a hlavně jízdou pro účely dokumentace.
Jízda
Audi SQ5 je primárně naladěno pro sportovní jízdu. Při prokluzu kola došlo automaticky k přenastavení přenosu síly na ostatní, čímž byla zaručena výborná akcelerace. Do vozu nepronikal hluk aerodynamický ani od motoru. V kabině se začal zvyšovat až od rychlosti okolo 180 kilometrů za hodinu, kterou jsme měli možnost otestovat na dálnici v Německu. Řízení bylo přesné a brzdy příjemně ostré. Díky těmto prvkům jsme získali jistotu i ve vyšších rychlostech. S využitím vzduchového podvozku bylo možné zvýšit světlou výšku v případě jízdy mimo silnici. V režimu Allroad jsme necítili žádné podstatnější rány ani při rychlejším průjezdu většími dírami. Režim Lift/offroad vůz přizvedl pro jízdu v terénu. V tomto případě se nám občas stalo, že se vůz nechtěl zvedat a výška se nastavila až na druhý pokus. Prostřednictvím jízdních režimů lze nastavit motor (převodovku), vzduchové odpružení, řízení, diferenciál, zrychlení a zvuk motoru, který je pouštěn do reproduktorů.
Při dostatečně nabité baterii řídící jednotka vypínala agregát i při jízdě z kopce v rychlostech 55 – 160 km/h, čímž došlo k úspoře paliva. Baterii bylo možné nabít při jízdě z kopce se zařazenou rychlostí, případně při brzdění. Nemůže se však počítat s jízdou na baterii. Jak bylo již zmíněno, energie slouží výhradně pro spotřebiče ve voze, případně na roztáčení dmychadla při nižších otáčkách.
Shrnutí
S vozidlem se nám jezdilo velmi dobře, bylo pohodlné a při klidné jízdě také úsporné. Pohonná jednotka ale řidiče v klidu rozhodně nenechá a při lehkém sešlápnutí plynového pedálu je rychlost rázem nad limitem. Ani ve vysokých rychlostech nás nicméně SQ5 nenechal ve štychu. Ocenili jsme výkonnou pohonnou jednotku, pohodlný interiér, skvělou reprosoustavu nebo LED světlomety Audi Matrix. Naopak nás poněkud zklamaly spotřeba paliva, množství ovládacích tlačítek a cena samotného vozu. V základu stojí Audi SQ5 3.0 TDI 1 879 900 Kč. Pokud zákazník začne přidávat jednotlivé prvky výbavy, dostane se s cenou značně vysoko. V našem případě se jednalo o model za přibližně 2 500 000 Kč. Na celou fotogalerii se můžete podívat dole pod článkem.
Základní údaje – Audi SQ5 3.0 TDI | |
Karoserie: | SUV |
Počet míst: | 5 |
Předchůdce: | Audi SQ5 |
Příbuzné modely: | Audi Q5 |
Hlavní konkurenti: | Porsche Cayenne, Mercedes-Benz GLE, BMW X5 M |
Platforma: | MLB EVO |
Pohon: | 4×4 |
Motor: | Vznětový 3.0 TDI |
Výkon | 255 kW |
Točivý moment: | 700 Nm |
Umístění motoru: | vpředu |
Převodovka: | automatická osmistupňová |
Maximální rychlost: | 250 km/h |
Zrychlení 0-100 km: | 5,1 s |
Spotřeba paliva podle WLTP: | 6,6 l/100 km |
Délka: | 4 671 mm |
Výška: | 1 635 mm |
Rozvor náprav: | 2 824 mm |
Průměr otáčení: | – |
Provozní hmotnost: | 2 055 kg |
Užitečné zatížení: | 570 kg |
Zavazadlový prostor: | 550 l |
Místo výroby: | Mexiko |
Záruka: | Prodloužená záruka na 5 let nebo do 150 000 km |
Cena testovaného modelu: | 2 500 000 Kč |