Již jedenáct let je mezi námi model Focus automobilky Ford. Úplně první představení proběhlo na autosalonu v Ženevě, tehdy však ještě nenesl vůz název Focus a jednalo se pouze o prvotní nástřel. Finální verze, která již šla do výroby, byla představena až v Paříži. Nyní před námi stojí sportovní verze ST aktuální generace.
Pohonná jednotka
V dnešní moderní době je očekávaným fenoménem Downsizing. Ten zde ale nehledejte. Zatímco předchozí generaci verze ST poháněl dvoulitrový agregát, zde ho nahradil čtyřválec EcoBoost o objemu 2,3 litru. Aktuální pohonná jednotka poskytuje o 12% více síly než předchozí generace, což ve výsledku znamená 280 koňských sil (206 kW) a 420 N.m. Rychlost 100 km/h pokoří Focus ST s tímto Pro milovníky dieselů připravil Ford dvoulitrový agregát EcoBlue, který poskytuje 140 kW (190 koní) a 400 N.m. Dieselový motor je pak nejsilnější vznětovou pohonnou jednotkou, která kdy byla do modelu Focus instalována. Výkon motoru je přenášen buď přes šestistupňovou manuální, nebo sedmistupňovou automatickou převodovku na přední nápravu.
Většina vlastníků turbodmychadlem přeplňovaných agregátů jistě zná problém s prodlevou mezi sešlápnutím pedálu a zátahem motoru. Tento efekt má minimalizovat, případně odstranit technologie použitá v supersportu Ford GT nebo v pick-upu Ford F-150 Raptor. Jmenuje se Anti-lag a nalézt ji můžete v zážehové jednotce, kterou Ford pro verzi ST nabízí. Anti-lag udržuje turbodmychadlo v chodu i po uvolnění plynového pedálu, čímž pak snižuje prodlevu ve výkonu.
Kromě zmíněného nabízí Focus ST v základu i tři jízdní režimy. Využít můžeme módu Normal, kluzký povrch a sport. Poslední jmenovaný lze rychle aktivovat tlačítkem na volantu. Každý jízdní režim pak mění chování tlumičů, řízení, motoru, stabilizačního motoru nebo zvuku motoru.
Bezpečnost
Díky mnoha bezpečnostním asistentům si Focus ST vysloužil pět hvězd v nárazových testech EUR NCAP. Mimo dalších asistentů (Adaptivního tempomatu, adaptivních LED světlometů s přisvěcováním do zatáček, parkovacího asistenta s plným samočinným parkováním) disponuje Focus ST i Asistentem vyhýbacího manévru, který pomáhá řidiči vyhnout se stojícím nebo pomalejším vozidlům. Pomáhá tak předejít případné nehodě.
Interiér
V interiéru nalezneme digitální přístrojovou desku s obrazovkou o velikosti 4,2“. Zde se řidič může dozvědět informace o plnicím tlaku turbodmychadla, tlaku a teploty oleje. Do zavazadlového prostoru ve verzi kombi lze uložit 1653 litrů nákladu. Cestující při ostré jízdě drží anatomicky tvarovaná sedadla Recaro potažené kůží, případně kombinací kůže a materiálu Miko Dinamica.
Na trh v České republice by se nový Focus ST měl dostat v průběhu června roku 2019.