Příjemné a luxusní svezení s malou Škodou

Škoda Fabia

Pro test byla redakci zapůjčena čtvrtá generace vozu Škoda Fabia Hatchback 1.0 TSI disponující výkonem 70 kW v prakticky maximální výbavě, která je pro tento vůz dostupná. První Fabia spatřila světlo světa již v roce 1999, proto příští rok oslaví 20 let na trhu. Automobilka aktuálně nabízí model Fabia ve verzi Hatchback a v provedení combi. Obě verze je pak možné objednat i v edici Monte Carlo.

Při testu jsme měli možnost s vozem ujet bez mála 600 km přibližně v rozložení 20% po dálnici, 40% mimo obec a zbytek po Praze. Jak se nám s vozem jezdilo, jaký byl motor a jaká je reálná spotřeba? To vše se dozvíte v následujícím článku.

 

Interiér

Při dlouhém cestování pomohou posádce měkké a pohodlné sedačky. Sedačky byly příjemně široké a disponovaly menším bočním vedením. Na zadních sedadlech bylo při mírném posunutí předních sedaček místo i pro vyšší osobu, které nad hlavou zbývalo stále pár centimetrů. Jak již bylo zmíněno, vůz měl prakticky maximální výbavu, kterou lze do vozu objednat. Tudíž cestující na zadních sedadlech mohli využít dva USB porty pro nabíjení telefonu nebo tabletu, který lze umístit do praktického držáku přidělaném na hlavové opěrce předního sedadla. O kvalitní zvukovou aparaturu se stará rádio Amundsen 6,5“ s šesti reproduktory. Jedinou nevýhodou bylo použití tvrdých plastů na palubní desce a na dveřích. Všechna okna ve vozidle měla systém automatického sjíždění dolů. O příjemné klima v horkých měsících se stará automatická klimatizace Climatronic. Naopak v chladných dnech zahřeje systém vyhřívání předních sedaček. Adaptabilní tempomat je znám spíše z vozidel vyšších tříd, bylo proto příjemným překvapením jeho využití právě v menší Fabii.

 

Praktičnost

Pokud se podíváme na hodnoty objemu zavazadlového prostoru, ten poskytuje běžně 330 litrů místa. Pokud sklopíme zadní sedačky, objem se zvýší na 1150 litrů. Do kufru je možné umístit síťový program pro zamezení pohybu nákladu, případně plastové zarážky, které umožní převážet křehčí náklad, aby se nerozbil. Hluboká schránka umožňuje odkládat větší množství předmětů tak, aby nelákaly zloděje. Lahve či plechovky je možné umístit nejen do dveří, ale i do odkládacího prostoru za řadicí pákou. Velmi se osvědčil systém pro hlídání mrtvých úhlů. Senzory ale občas při čekání na křižovatce zahlásily překážku před vozidlem, ačkoliv zde žádná nebyla. Příjemně nás překvapilo automatické osvětlení, které rozsvěcelo hlavní světlomety i při horším osvětlení. Navíc bylo možné nastavit úroveň osvětlení, při kterém k přepnutí došlo.

 

Konektivita

Kromě dnes již standardních způsobů spojení s vozidlem jako je USB, AUX bylo možné hudbu přehrávat přes bluetooth. Oproti předchozímu testu modelu Citigo, (jehož recenzi si můžete přečíst zde), zde nebyl žádný problém s přehráváním. Při přepnutí na media se hudba okamžitě spustila. Hlasové ovládání vozidla slušně rozpoznalo jednotlivé pokyny, které bylo možno vydávat v češtině. Nouzové tlačítko umístěné u schránky na brýle přivolá v případě stisknutí pomoc, případně se aktivuje v případě závažnější kolize automaticky. Cestující na zadní sedačce mohou využít USB porty pro nabíjení telefonů.

 

Pohonná jednotka

Srdcem vozidla byl motor přeplňovaný turbodmychadlem 1.0 TSI s výkonem 70 kW při 5000 – 5500 otáčkách za minutu. Maximální točivý moment, který dosahuje hodnoty 160 Nm, je dostupný již při 1800 otáčkách za minutu. Výkon vozidla je přenášen přes pětistupňovou převodovku na přední nápravu. Na dlouhé převody si musí řidič zvyknout. Je ale třeba brát ohled na objem motoru a samozřejmě na zaměření celého vozu. Nejvíce se vůz hodí na poklidné jízdy krajinou a městy. Při jízdě po dálnici se zvyšující se rychlostí zvyšuje i spotřeba a otáčky samotné pohonné jednotky. Závěrem je třeba ale říci, že motor je velmi úsporný. V rámci dlouhodobé spotřeby jsme dosáhli hodnoty 5,5 l na sto ujetých kilometrů. Během testu jsme měli často puštěnou klimatizaci a jezdili jsme maximální povolenou rychlostí, která byla v daných úsecích povolena. Navíc agregát měl najeto pouhých 3500 kilometrů, což se na spotřebě rozhodně také projeví.

 

Foto: Petr Hájek

Jízda

Při rychlosti 50 km/h na čtvrtý rychlostní stupeň se otáčky motoru pohybovaly okolo 1500 ot./min.  Pro motor by byla ideální šestistupňová převodovka, která by pomohla ještě snížit spotřebu vozidla. Ta je nicméně dostupná pro silnější motorizaci. Velké pozitivum spatřujeme v tichém chodu a nízkém hluku od motoru v interiéru. Při sešlápnutí plynového pedálu netrvá prodleva turbodmychadla nijak dlouho a motor začne zrychlovat. Výkon vozidla je pro jízdu naprosto dostačující, Fabia byla schopna zrychlovat i v kopcovitém terénu. Měkké odpružení pohlcovalo většinu menších nerovností. Výkonné Bi-LED světlomety, které jsou mnohem jasnější než klasické halogenové světlomety, pomáhaly ve tmě a jasně osvětlovaly prostor před vozidlem. Přisvětlování do zatáček bylo taktéž LED. V tabulce jsou uvedeny přibližné otáčky, které pohonná jednotka udržuje při uvedené rychlosti:

Rychlost Rychlostní stupeň Otáčky motoru
50 4 1500
90 5 2000
130 5 3000

 

Shrnutí

Při pohledu na specifikaci motoru je patrné, že se nejedná o sportovní vůz, nýbrž o vozidlo, kterému se líbí poklidné jízdy ve městě a na okresních silnicích a nelze od něj tudíž žádné sportovní výkony očekávat. S dálnicí samozřejmě také bez problémů poradí, nicméně za cenu zvýšené spotřeby paliva. Jízda s Fabií je pohodlná, výbava v dané specifikaci byla bohatá a může řidiči pomoci eliminovat některé chyby. Díky silným LED světlometům je jízda za tmy mnohem pohodovější. Je třeba si hlavně zvyknout na delší převody, které se lámou přesně v oblasti maximální povolené rychlosti v obci. Další fotografie si můžete prohlédnout v naší galerii pod článkem.

 

Text: Jiří Hájek
Foto: Jiří Hájek, Petr Hájek

 

Související články