MG3: Malý ale šikovný hatchback

MG3

V srpnu 2024 uvedla automobilka MG zbrusu nový model s moderní hybridní technologií s označením MG3. Díky tomuto vozu chce MG zvýšit podíl na trhu a samozřejmě zvýšit prodeje. Od ledna 2024 do července 2024 se prodalo 2 418 vozů MG, což představuje meziroční nárůst o bez mála 92%. A malý hatchback by mohl zamíchat kartami, pomoci navýšit prodeje a zařadit značku MG do první desítky prodejů osobních automobilů. Pojďme se společně podívat podrobněji na zmíněný model MG3, který jsme měli možnost otestovat. V následujícím článku se dozvíte, jak se nám s ním jezdilo, co můžete očekávat, jak je vůz zpracovaný a jaká je zmiňovaná hybridní jednotka.

Interiér

Vzhledově nepůsobil interiér nijak lacině. Interiér je poměrně pohodlný a prostorný na to, v jaké kategorii vozů se nacházíme. Dvě osoby se vedle sebe vejdou naprosto v pohodě, netlačí se na sebe a rozhodně se nikdo necítil stísněně. Místa pro opírání jsou pokryta měkčenou koženkou, stejně jako prostor před spolujezdcem, jinak je palubní deska, dveře a další místa pokryta poměrně tvrdým plastem. Tady je ale potřeba se podívat, v jaké cenové kategorii se nacházíme a s tím i počítat. S ohledem právě na tento aspekt jsme čekali rozhodně méně místa, horší materiály a zpracování. S ničím takovým jsme se ale nesetkali. Nikde nic nevrzalo a nebouchalo.

I přestože se jedná o malý hatchback, bylo na zadních sedadlech celkem dost místa. Já se svými bez mála 190 cm jsem se za sebe poskládal a celkem pohodlně se zde dalo sedět. Rozhodně ale nepočítejte s obrovským prostorem před koleny, pokud jste vysocí. Nad hlavou bylo místa dost i s mými 190 cm. Výhodou je výdech klimatizace na před zadními sedadly, i když se jedná o levnější model, kde umístění výdechů vzadu není pravidlem. Cestující vzadu mohou nabíjet elektronická zařízení pomocí USB konektoru.

Sedačky byly příjemné, lehké boční vedení v zatáčkách podrželo tělo. Vpředu cestující mohly také využít vyhřívání sedadel a řidič pak volantu. Spuštění této funkce je ale trochu složitější, ale o tom později. Pro nabíjení přístrojů slouží vpředu dva konektory, jeden v podobě USB-C a druhý jako klasické USB. Jedno USB je pak na stropě u čelního skla a také lze využít 12V zásuvku mezi porty na začátku středového tunelu.

Praktičnost

V této části se podíváme na praktickou stránku modelu MG3. Nápoje lze umístit do kapsy ve dveřích, kam se ale velké lahve nevejdou. Druhou možností je začátek středového tunelu. Protože je středový oddělovač v prostoru pro nápoje vyjímatelný a lze s ním o kousíček hýbat, v pohodě se sem vejdou větší lahve. Lahev o objemu 1,5 litru se sem vešla s přehledem a ještě si hned vedle našla své místo termoska. Nevýhodou může být umístění tak vysokých nádob hned u výdechu klimatizace, což v zimě může způsobovat jejich ohřívání. Další možností je umístění nápojů před opěrku mezi předními sedačkami.

Kastlík před spolujezdcem není nikterak velký, ale drobnosti, návody, kapesníky nebo cokoliv menšího sem s přehledem umístíte. Další možností pro ukrytí věcí je prostor pod středovou opěrkou. Výborným bonusem je posuvná lišta, na kterou se vejde mobilní telefon a může být buď vysunutá a ukrýt věci pod ní nebo se odsune dozadu a pak je sama skrytá pod středovou opěrkou před zraky osob mimo vozidlo. Cestující vzadu mají k dispozici pro drobnosti kapsy na zádech předních sedadel, případně výše zmíněné kapsy ve dveřích.

Hlavní prostor pro velká zavazadla má 293 litrů v zadní části vozidla. Hodnota se může zdát malá, ale například Toyota Yaris, která má také hybridní pohon pod kapotou, nabízí 286 litrů úložného prostoru. Nicméně pro srovnání, domácí Škoda Fabia poskytuje o bez mála 100 litrů navíc, ale nenabízí se s hybridní jednotkou. Po sklopení zadních sedadel se objem navýší až na 983 litrů. Nevýhodou je ale zadní lavice, která je v jednom kuse, což ztěžuje manipulaci. Po sklopení zde zůstává schod, sedadla se nesrovnají do úplné roviny. Jakmile chcete při zvedání zpět zaklapnout jednu stranu, na druhé se vám tam může dostat pás, odkud ho pak budete dolovat. Nicméně po chvilce práce se vše dostane na své místo.

Příjemné bylo upozornění na otevřené dveře nebo víko zavazadlového prostoru při pokusu o zamknutí vozidla. MG3 kromě bliknutí i zatroubilo, čímž dal vůz najevo, že některé dveře jsou otevřeny. Velké plus dáváme za 360stupňovou kameru, která se aktivuje při parkování (zařazení zpátečky). Poskytuje slušný rozhled okolo vozu. Kamery najdeme Vpředu i vzadu s tím, že vpředu absentují parkovací senzory, a to i u nejvyšší výbavy, takže kamera je příjemný bonus.

Malý 7“ displej před řidičem zobrazoval veškeré údaje, které může potřebovat. Primárně zde byl ukazatel rychlosti, který prakticky vůbec neproměřoval, stav dopravy okolo vozu, aktuální načtená rychlost (případně rychlost z mapy) a další údaje o jednotlivých aspektech vozu (například tok energie, statistické údaje atd.).

Jak bylo výše zmíněno, klimatizace byla digitální a bylo ji možné spustit buď tlačítkem na volantu nebo přímo na displeji. Nevýhodou ale bylo, že spuštění na volantu nefungovalo, pokud jste byli v systému Android Auto. Pak se dalo jít návratem do hlavní nabídky (tlačítkem pod displejem infotainmentu nebo přímo na displeji). Nastavení vyhřívání sedaček a volantu se nachází uvnitř obrazovky pro nastavení klimatizace, což znamená chvilku klikání pro spuštění. Nicméně jsme rádi, že zde zůstala fyzická tlačítka na ovládání jednotlivých prvků vozu (hlasitost, vyhřívání zadního okna, odvětrání čelního okna atd.). Řidiči to usnadňuje práci při jízdě.

Konektivita

Srdcem celého infotainmentu je 10,25“ dotyková obrazovka, kde je soustředěno veškeré nastavení vozu. Přes nabídku v levé části obrazovky se můžete pohybovat po nabídce, případně si lze vybrat ze základní nabídky navigace, rádia, klimatizace nebo Android Auta/Apple Car Play. Hlasitost se nastavuje dvojicí fyzických tlačítek úplně vpravo pod displejem nebo na volantu. V nejvyšší výbavě, kterou jsme měli, se o zvukový projev stará 6 reproduktorů naladěných spíše na výšky. Basová složka je zde lehce potlačena.

Maličko jsme si museli zvykat na ovládání infotainmentu, ale jde to velmi rychle a brzy se zde pohybujete jako ryba ve vodě. Dva joysticky na volantu nejsou přímo označeny a zpočátku jsme se učili formou pokus omyl. I na to jsme si ale zvykli a postupem času se dá říci, že pohyb a ovládání pomocí voličů bylo docela šikovné. Připojení k systému Bluetooth proběhlo bez problémů. Chválíme svižný pohyb po nabídce infotainmentu nebo rychlou práci samotného Android Auta (umožňujícího zrcadlit aplikace mobilního telefonu na displej vozu). Nic se nesekalo, netrhalo a vše běželo naprosto plynule.

Pohonná jednotka

O pohyb celého vozu se v našem případě starala hybridní jednotka kombinující spalovací benzínovou patnáctistovku pracující v Atkinsonově režimu s maximálním výkonem 75 kW (102 koní) a točivým momentem 128 Nm. Té asistuje elektromotor s výkonem 100 kW (136 koní) disponující točivým momentem 250 Nm. Celkový systémový výkon vozu MG3 je 143 kW (195 koní). Na hmotnost 1,3 tuny se jedná o úctyhodné číslo a příslib slušného zrychlení a pružnosti. Maximální rychlost je 170 km/h.

MG3 může využívat k pohybu jak elektrickou energii, tak přímo spalovací agregát. Volbu způsobu jízdy určuje pouze řídící jednotka, řidič si nemůže zvolit. Buď elektromotor pohybuje koly, čímž dochází k pohybu vozu nebo může spalovací jednotka dodávat sílu generátoru a ten pak přes elektromotor pohybuje koly, případně jde energie z generátoru do baterie a zároveň do elektromotoru.

Druhou možností je přenos síly z benzínového agregátu přes třístupňovou převodovku na kola, případně současné nabíjení baterie přes generátor, nebo pohyb vozidla jak elektromotorem, tak současně spalovací jednotkou. Dobíjení akumulátoru probíhá buď přes kola jízdou, kdy za pomoci rekuperace energie dochází k dobíjení baterie, nebo dodáváním síly spalovací jednotky přes generátor do baterie. Informaci, v jakém režimu se právě nacházíte, se dozvíte pouze z informace na displeji proti řidiči.

Na středovém tunelu se nachází kromě otočného voliče jízdy i tlačítko pro změnu jízdních režimů. Na výběr máte z režimu Eco, Normal a Sport. Každá varianta upravuje primárně reakci na plynový pedál, kdy v režimu Eco je reakce taková mdlejší, nicméně i po sešlápnutí plynového pedálu až na podlahu se dostaví plá síla hybridního systému. Naopak v režimu Sport je citlivost plynového pedálu vyšší a jenom lehké pohlazení pedálu znamená silnou akceleraci.

Jízda

Pohyb s vozem MG3 je příjemný, rozjezd plynulý a záleží pouze na způsobu jízdy, jak se chcete rozjíždět. Pokud jsme sešlápli plynový pedál jenom lehce, rozjížděli jsme se za pomocí elektromotoru. Při sešlápnutí plynového pedálu až k podlaze se přenáší síla nejenom elektromotoru, ale i spalovacího agregátu na kola. I takto malý hatchback díky vysokému výkonu umí jet velmi svižně a zareagovat prakticky okamžitě na plynový pedál.

Přechody mezi jednotlivými režimy byly plynulé a většinou jsme nezaznamenali žádné cukání. Odhlučnění vozu od motoru je slušné a ani při vyšších otáčkách spalovacího agregátu neproniká do interiéru nějaký přehnaný řev. Vyšší hlasitost přichází až s vyššími otáčkami, ale v takovém případě se už pohybujete na hranici 130 km/h, případně vyšší. Sílu rekuperace lze přenastavit uvnitř nabídky infotainmentu. To by bylo pro hledání a úpravu složité, ale na volantu si můžete nastavit právě rekuperaci na jednu z hvězdiček. Pak při potřebě změny stačí zmáčknout tlačítko a síla se zvýší. Na stupni tři už je rekuperace opravdu silná a vůz hodně zpomaluje. Při předvídavé jízdě lze ale hodně využívat k brždění pouze rekuperaci.

I s vysokou zátěží si MG3 s hybridem spolehlivě poradí, takže i při obsazení vozu třemi lidmi (a rozhodně jsme nebyli žádná drobotina) byla pružnost skvělá a zrychlení taktéž. Zde se projevuje výhoda elektromotoru, jeho výkonu a pružnosti.

Při nižších teplotách a studených startech nějakou dobu trvalo, než se spalovací jednotka vypnula. Pokud v těchto případech běžela, dobíjela baterii, případně přes generátor ještě dodávala energii pro elektromotor. Navíc pokud jsou nízké teploty, souvislý běh benzínového motoru je delší, aby se udržel v optimálních teplotách.

Odpružení bylo překvapivě měkké, rány od náprav na výmolech se nijak přehnaně nepřenášely na cestující, zároveň ale při jízdě v zatáčkách se MG3 přehnaně nenahýbá, čímž získáváte celkem slušnou jistotu během prudších změn směru. Během jízd nikde nic nevrzalo, neklepalo se a celkově můžeme říci, že dílenské zpracování je na hodně dobré úrovni.

Senzory ve vozidle snímaly značky na silnici prakticky bezchybně, pouze v některých případech se nám ukázala značka, která byla z vozovky odebrána, pravděpodobně byla odečtena z mapy. Jednalo se ale pouze o jednotky případů.

Celkově jsme během testu překonali 537 kilometrů. Většina trasy vedla ve městě, následně po okolí měst a přibližně 20% trasy vedlo po dálnici. Ručička tachometru se pohybovala přibližně na hranici rychlostních limitů, případně lehce pod. MG3 si dle tabulek v průměru řekne 4,4 l/100 km. Reálně po ukončení testu ukázal palubní počítač průměrnou spotřebu 5,1 l/100km. Celkový výsledek byl ovlivněn primárně nízkými teplotami a tím pádem delší dobou, než se vypnul motor, vyšším zatížením vozu a samozřejmě nízkým nájezdem.

Shrnutí

Přestože se nacházíme v kategorii malých hatchbacků, nabízí model MG3 poměrně dost prostoru, velmi dobré zpracování interiéru a celého vozu a samozřejmě i výbornou hybridní jednotku pod kapotou. Zaujal nás poměr cena výkon, kdy za relativně slušnou cenu získáte vybavený a velmi dobře zpracovaný vůz. I přes chladné počasí vykazoval vůz nízkou spotřebu paliva na konci celého testu. K dobru také přidáváme měkčí odpružení na nerovnostech. Horší hledání nastavení klimatizace, v některých místech chybné čtení dopravních značek nebo jednolité opěradlo lavice na zadních sedadlech (a s tím související manipulace při skládání) jsou věci, kde je ještě prostor pro zlepšení.

Nicméně celkově je MG3 velkým překvapením za příjemnou cenu. Již v základu najdeme vybavený vůz s navigací, dvěma displeji (obrazovka před řidičem a displej infotainmentu), adaptabilním tempomatem a samozřejmě zmíněnou hybridní jednotkou za 489 900 Kč. Střední výbava Emotion stojí 529 900 Kč a přidává elektrická a vyhřívaná boční zrcátka, litá kola, další dva reproduktory nebo startování pomocí tlačítka. Doporučujeme si ale připlatit za nejvyšší výbavu, neboť zde najdete LED přední světlomety, 360stupňovou parkovací kameru, vyhřívání volantu a sedadel nebo další bezpečnostní prvky vozu. To vše za celkovou cenu 569 900 Kč. Jediné další příplatky jsou pouze za různé druhy lakování, v našem případě se jednalo o 15 000 Kč.

Základní údaje – MG3
Karoserie:Hatchback
Počet míst:5
Pohon:4×2
Motor:Zážehový 1 498 cm3 DVVT
Výkon spalovacího motoru75 kW
Výkon elektromotoru100 kW
Systémový výkon143 kW
Točivý moment:250 Nm
Umístění motoru:vpředu
Převodovka:3st. automatická multimódová
Maximální rychlost:170 km/h
Zrychlení 0-100 km:8 s
Spotřeba paliva podle WLTP:4,4 l/100 km
Délka:4 113 mm
Výška:1 502 mm
Šířka1 797 mm
Rozvor náprav:2 570 mm
Provozní hmotnost:1 308 kg
Užitečné zatížení:533 kg
Zavazadlový prostor:293 l
Záruka:Prodloužená záruka na 7 let nebo do 150 000 km
Cena testovaného modelu:584 000 Kč
Text: Jiří Hájek ml.
Foto: Jiří Hájek ml., Petr Hájek

Související články