Se Scalou cestou necestou

Škoda Scala Jízda

Redakci byl na test zapůjčen vůz tuzemské automobilky Škoda nesoucí název Scala. První seznámení s tímto modelem proběhlo v prosinci 2018 v Tel Avivu. S vozem jsme měli možnost ujet dohromady bezmála tisíc kilometrů, z toho polovina testu probíhala po dálnici, 270 kilometrů jsme překonali po komunikacích mimo obec a 200 kilometrů spolkly silnice ve městě. Výbavou se vůz řadil mezi ty vyšší a nalezli jsme v něm prakticky vše. Během jízdy jsme vyzkoušeli všechny možné vlastnosti vozu, jeho technologie, poskytnuté pohodlí a samozřejmě i reálnou spotřebu paliva. V článku se dále dozvíte, co se nám líbilo a co nás naopak nepříjemně překvapilo.

Interiér

Po usednutí do vozu se nebudete cítit nijak stísněně, právě naopak. Místa je všude dost a na zadních sedadlech se usadí pohodlně i vyšší osoby. Ani 190 centimetrů vysoký cestující nebude mít problémy se na zadních sedadlech usadit, aniž by zavadil hlavou o strop. Sedačky jsou pohodlné, a ani po více než 300 kilometrech jsme neměli problémy. Boční vedení sedaček by mohlo být trochu vyšší, aby ani v prudších a rychlejších zatáčkách neměli cestující tendenci vypadávat. Opěrku na ruce jsme našli v naší výbavě nejen vepředu, kde je v dnešní době již standardem, ale i na zadních sedadlech, kde se dala sklopit středová část opěradla. Palubní deska dostala příjemně měkčené plasty, stejně tak opěrka umístěná ve dveřích. Testovaný model disponoval i panoramatickou střechou s elektricky stahovanou roletou. Zvláště mimo osvětlené vozovky mohou cestující ve voze sledovat noční oblohu. Ambientní osvětlení interiéru nebylo nijak ostré a nevadilo při řízení mimo osvětlené úseky. Automatická dvouzónová klimatizace dokázala vzduch ve voze silně ochladit, což jsme velmi ocenili v horkých dnech. Zatím jsme pouze chválili, proto se nyní pojďme podívat na výbavu, která nás nepříliš zaujala. Pokud si chcete přehrát hudbu z běžného flash disku, máte ve Scale smůlu. Vepředu i vzadu jsou místo klasických USB propojení moderní konektory USB-C. Tento slot má sice vyšší rychlost přenosu dat nebo výkonnější nabíjení, nicméně na propojení s klasickým USB je potřeba redukce. Scala se tak dívá do budoucnosti, kdy se USB-C jistě více rozšíří. Elektrickou 12V zásuvku najdete až na úrovni opěradel předních sedadel a je tudíž třeba delšího kabelu. Při ovládání infotainmentu na displeji zůstávají viditelné otisky, což není úplně praktické.

Praktičnost

Většinu čtenářů bude jistě zajímat úložný prostor. V základu Scala nabízí 467 litrů úložného prostoru. Po sklopení zadních sedadel do vozu umístíme až 1410 litrů nákladu. Pro srovnání do modelu Rapid Spaceback pro rok 2019 uložíme v základu o 52 litrů věcí méně. Jakmile jsou sklopena zadní sedadla, rozdíl se snižuje na 29 litrů. Horší to už ale je pro uložení drobností přímo v interiéru. Největší kastlík se nachází před spolujezdcem, který je zároveň klimatizovaný, menší je pak umístěn ve středovém tunelu pod rádiem nebo v opěrce rukou mezi sedadly. Prostor pod rádiem se ale nedá uzavřít a nelze tak uschovat například brýle, případně mince do nákupních košíků. Prostoru pro nápoje je dost. Ty lze umístit do dveří nebo do středového tunelu za řadicí páku.

LED světlomety najdeme i v základní výbavě Ambition. I zde je musíme pochválit. Náš testovaný model měl navíc Full-LED světlomety, tudíž při automaticky aktivovaných dálkových světlech byl dohled jako ve dne. Mnoho řidičů jistě ocení i asistenta při výjezdu z řady. Ten začal pískat ve chvíli, kdy se blížilo z boku jiné vozidlo. Virtuální kokpit je možné měnit dle aktuální nálady mezi předem definovanými vzhledy. Velmi praktické je automatické otevírání víka zavazadlového prostoru. Lze ho otevřít i z místa řidiče stisknutím drobného tlačítka v dolní části dveří. Nově jsou do Scaly přidány animované ukazatele směru jízdy. Spíše než o praktickou věc se jedná o zajímavý doplněk, který neurazí. Pro někoho může být nevýhodou systém hlídání jízdních pruhů. Občas měl tendenci korigovat směr, proto jsme ho raději vypnuli. Nevýhodou je ale neustálé zapínání bezpečnostního systému při novém startu. Climatronic se nově ovládá přes tlačítko menu a následně přes infotainment. Bohužel tento systém je trochu složitější, než všem známá jednoduchá tlačítka.

Konektivita

Přes 8“ infotainment Bolero lze provádět základní nastavení zvuku a klimatizace. Hudba šla primárně přehrát přes Bluetooth přímo z mobilního telefonu, případně z již zmíněných konektorů USB-C. Slot na SD kartu zde nenajdete. Pro poslech rádia lze využít buď standardní FM pásmo nebo modernější DAB. Při párování telefonu s vozem došlo k několika problémům s připojením. Až čtvrtý pokus o spojení byl úspěšný. Pro nabíjení elektrických zařízení slouží 12V zásuvka umístěná nejen mezi předními sedačkami, ale také na straně v zavazadlovém prostoru. Na zadních sedadlech lze k nabití mobilních přístrojů využít USB-C zástrček, k tomu je ale potřeba redukce nebo speciální kabel.

Pohonná jednotka

Pod kapotou testované Scaly je umístěn turbodmychadlem přeplňovaný zážehový agregát 1.0 TSI o výkonu 85 kW (115 koní). Točivý moment dosahuje slušné hodnoty 200 Nm. Pohonná jednotka byla spojena s manuální šestistupňovou převodovkou. Výkon motoru je pro běžnou, i trochu ostřejší jízdu dostačující. Pokud plánujete s vozem jezdit rychleji a ostřeji, je třeba otáčky pohonné jednotky udržovat ve vyšších hodnotách. Okolo 1500 otáček za minutu zní motor dunivě, pak ale začne pracovat turbodmychadlo a Scala začne plynule ostře zrychlovat. Kombinovanou spotřebu Škoda uvádí na hodnotě 5 litrů na sto kilometrů. Během testu a námi ujeté bez mála 1 000 kilometrů, jsme dosáhli finální spotřeby 5,8 litrů naturalu 95. Spotřeba se úměrně zvyšuje s rychlostí, tudíž ve chvíli jízdy po okreskách si agregát řekl přibližně o 4,5 – 5 litrů. Na dálnici to pak bylo okolo 6,5 – 7 litrů. Odhlučnění pohonné jednotky je bezvadné, většinou není v interiéru vůbec slyšet a neruší tak cestující.

Škoda Scala

Jízda

Litrová pohonná jednotka naladěná na 85 kW je pro model Scala dostačující, zvlášť pokud preferujete klidnější jízdu. To ale neznamená, že motor nedokáže se Scalou pořádně zacvičit. Síla je naprosto dostačující i pro lehce svižnější jízdu. Jak už jsme vzpomínali u předchozích testů, záběr motoru je plynulý, necuká ani ve chvíli, kdy zabere turbodmychadlo. V rámci nastavení jízdních režimů můžete měnit specifika motoru a tlumičů. Při režimu sport je akcelerace silnější, zároveň se zvýší tuhost tlumičů a zlepší odezva volantu. Ani tužší podvozek Scaly z vás nevyklepe na našich silnicích duši. Naopak režim eco sníží zrychlení pro vyšší úsporu paliva, zvýší komfort tlumičů a trochu navýší sílu posilovače. Zatáčení je pak lehčí. Otáčky motoru se ve městě pohybovaly nad hranicí zátahu turbodmychadla, okolo 1700 otáček. Adaptabilní tempomat udržoval bezpečnou vzdálenost od vozidla jedoucího před námi. Během jízdy jsme si vyzkoušeli i nouzové autonomní brzdění, kdy při přiblížení k okraji vozovky začalo vozidlo neočekávaně nouzově brzdit. Po chvíli brzdění vše povolilo a mohli jsme pokračovat dále. Nepřišli jsme na důvod spuštění systému, neboť okolo nás nebyla žádná překážka ani vozidlo.

Jak již bylo zmíněno, v obci se pohybují otáčky motoru okolo 1 700 otáček za minutu, což znamená rychlejší akceleraci při zásahu turbodmychadla. Další hodnoty si můžete prohlédnout v níže uvedené tabulce.

Rychlost Rychlostní stupeň Otáčky motoru
50 4 1 700
90 6 1 950
130 6 2 900

Shrnutí

Scala polykala kilometry jak divá, díky příjemné a pohodové jízdě při řízení utíkal čas velmi rychle. Velkým přínos spatřujeme opět v LED světlometech, které momentálně najdeme v základní výbavě. Velmi se nám líbila pohonná jednotka, její výkonnost, ale zároveň i úspornost. Na zadních sedadlech se pohodlně usadí i cestující vyšší postavy. Naopak, nelíbily se nám nově umístěné konektory USB-C, pro které je zatím potřeba další redukce nebo přemístění ovládání klimatizace na infotainment. Pro aktivaci je nejdříve nutné stisknout tlačítko menu u ovládání teploty a pak hledat na displeji jednotlivé prvky ovládání chlazení. Se stejnou motorizací a výbavou ambition se s cenou dostaneme lehce pod hranici 400 000,- Kč. Za výbavu Style si připlatíte 55 000,- Kč. Cena námi testovaného vozu překročila magickou hranici půl milionu s cenou přibližně 530 000,- Kč. Na Scalu jsme si zvykli a bylo těžké ji vracet.

Základní údaje – Škoda Scala
Karoserie: Hatchback
Počet míst: 5
Předchůdce: Škoda Rapid Spaceback
Příbuzné modely:
Hlavní konkurenti: Hyundai i30, Volkswagen Golf, Kia Ceed
Platforma: MQB A0
Pohon: 4×2
Motor: Zážehový 1.0 TSI
Výkon 85 kW
Točivý moment: 200 Nm
Umístění motoru: vpředu
Převodovka: manuální šestistupňová
Maximální rychlost: 201 km/h
Zrychlení 0-100 km: 9,8 s
Spotřeba paliva podle WLTP: 5,0 l/100 km
Délka: 4 362 mm
Výška: 1 471 mm
Rozvor náprav: 2 636 mm
Průměr otáčení: 10,9 m
Provozní hmotnost: 1 240 kg – 1 386 kg
Užitečné zatížení: 375 kg – 575 kg
Zavazadlový prostor: 467 l
Místo výroby: Česká republika
Záruka: Prodloužená záruka na 5 let nebo do 150 000 km
Cena testovaného modelu: 530 000 Kč
Text: Jiří Hájek ml.
Foto: Jiří Hájek ml., Petr Hájek

Související články

Leave a Comment

17 + nine =