Nová ozdoba škodováckého muzea v Mladé Boleslavi

Škoda Superb OHV

Nedávno jsme vám přinesli informaci o nástupu modernizované třetí generace modelu Superb, která nově nabízí i Plug-in hybrid umožňující jízdu pouze v čistě elektrickém módu. O této novince si můžete přečíst zde. Novodobý Superb začal psát svou historii v roce 2001, kdy automobilka obnovila název pro luxusní vozy. Nyní se ale pojďme podívat dále do historie, konkrétně do roku 1948, kdy z karosárny v Kvasinách vyjel vůz, který se nově dostal do sbírky muzea automobilky Škoda v Mladé Boleslavi.

Škoda Superb OHV

Historie modelu Superb

První zmínka o vozu Superb pochází z toku 1934, kdy probíhaly zkoušky vozu označeného Škoda 640 Superb. Letos to tak bude 85 let od vzniku předmětného modelu. Tehdejší Superb disponoval moderní konstrukcí s páteřovým rámem podvozku, nezávislým zavěšením všech kol nebo hydraulickými brzdami. Pod kapotou pracoval šestiválcový agregát o objemu 2 492 ccm, který poskytoval výkon 40,5 kW. O rok později se pak rozběhla sériová výroba. Každým rokem se zvyšoval výkon motoru, zlepšovala se výbava a lehce měnil design.

Roku 1938 pak Škoda představila verzi Superb 3000 OHV s řadovým šestiválcovým motorem o objemu 3 137 ccm, který disponoval výkonem 62,6 kW. Ve sbírce muzea lze nalézt též vůz označený Superb 4000 s osmiválcovým motorem do V, postaveným v roce 1940. Zajímavostí bylo, že v Mladé Boleslavi se vyráběl pouze podvozek, který dostal karoserii většinou v jiných závodech. Většina byla okarosována v pražské karosárně Uhlík a ve Vysokém Mýtě (karosárna Sodomka). 44 kusů pak jelo do závodu v Kvasinách. Zajímavostí bylo, že pohyb probíhal po vlastní ose, kdy na plně funkční podvozek byla umístěna provizorní karoserie. Námi sledovaný kus si pro finální karoserii dojel 15. dubna 1948 do Kvasin. 2. září pak hotový vůz přebírá zákazník. O dvacet let později vozidlo získává muzeum Škoda Auto.

Muzeum a výstava

Některé komponenty vozu nebyly původní, proto bylo v roce 2017 rozhodnuto, že vůz bude zrestaurován, a bude uveden do původního stavu. Po tři roky probíhaly restaurátorské práce a na výsledek se, kromě přiložených fotografií, můžete podívat v muzeu Škoda, kde je až do 1. září k vidění výstava „Kvasiny – 70 let s okřídleným šípem“. Jestliže vás zajímají další informace o výstavě a o samotném muzeu, najdete je na tomto odkazu.

Text: Jiří Hájek
Foto: Škoda Auto

Související články

Leave a Comment

1 + eight =