Cupra e-Racer: Elektrický cestovní závodní vůz

Cupra e-Racer

Díky technologickému vývoji se závodní vozy stávaly stále efektivnější a výkonnější. Nyní proto již přišla doba, aby se stroje posunuly na novou úroveň, do oblasti elektromobility. Pojďme se společně podívat na nový závodní kus odnože automobilky Seat, nesoucí označení Cupra e-Racer. Zatím se ještě do závodního klání nepodívá, první start je plánován až na rok 2020, kdy se poprvé představí v novém závodním seriálu ETCR.

Akumulátory

Základem každého elektromotoru jsou akumulátory, které poskytují pohonné jednotce energii a zároveň ji do sebe ukládají při rekuperaci brzdné energie a při zpomalování. Akumulátory v tomto vozu mají 450 kg, což znamená třetinu hmotnosti celého stroje. Díky nižšímu uložení je těžiště vozidla níže a tím dochází ke zlepšení jízdní dynamiky. Akumulátory obsahují 23 modulů tvořených celkem 6072 články.

Motor

Čtyři elektrické pohonné jednotky jsou uloženy nad zadní nápravou a dávají v přepočtu 680 koní (500 kW). Maximální výkon běžné Cupry TCR dosahuje hodnoty 340 koní (250 kW). Výhodou Cupry TCR je nižší hmotnost díky absenci baterií. Díky vyšší efektivnosti a jednorychlostní převodovce, dosahuje e-Racer výborného zrychlení z 0 na 100 km/h za 3,2 sekundy. Maximální rychlost, kterou dokáže speciál uhánět, dosahuje hodnoty 270 km/h. Jako ve většině moderních závodů, pokročilé technologie umožňují sdílení dat mezi vozem a boxy, kde pak inženýři analyzují jednotlivé údaje.

ETCR

První představení zmíněného vozu e-Racer proběhlo v roce 2018 v Ženevě. od té doby se neustále vylepšuje a mechanici pracují na zlepšení jeho jízdních vlastností. Zatím ho ale v ostrém závodním režimu neuvidíme. Okruhový seriál pro elektrické vozy ETCR se s větším počtem týmů a vozů uskuteční až v roce 2020. Na konci roku 2018 se představila právě automobilka Cupra. Druhou automobilkou, která potvrdila zájem o okruhový seriál ETCR je Hyundai, který dominuje konvenčnímu seriálu WTCR, o němž jsme psali zde.

Cupra e-Racer
Volant závodního speciálu.
Text: Jiří Hájek
Foto, video: Seat

Související články

Leave a Comment

18 − two =