Sledovaná úspora – 2014

Start závodu

V sobotu 20. 9. 2014 proběhl již 33. ročník mezinárodního závodu v ekonomické jízdě Economy Run 2014. Letošního ročníku se zúčastnily posádky z České republiky, Slovenska a Ruska. Podívat se na závod přišel i Fin Jakko Rikonen, který je předsedou sekce Economy Run při FIA pro severské země. Hlavním cílem závodu je projet stanovenou trať s co nejnižšími emisemi při dodržení minimální průměrné rychlosti, která letos činila 54,62 km/h.

Economy Run 2014 seřazené vozyPo slavnostním úvodu a rozpravě, kde byli závodníci seznámeni s aktualitami na trase, byl zahájen 327,70 km dlouhý závod po kraji Středočeském, Libereckém a Královehradeckém. První úsek závodu zavedl účastníky přes Litoměřice, Štětí, Mělník a Novou Paku až do závodu Škody Auto a.s. ve Vrchlabí, kde závodníci projeli letmým cílem. Posádky a jejich vozidla měla za sebou již 231 km. Před druhou etapou čekala na účastníky hodinová přestávka na oběd a odpočinek. Následně se účastníci vydali na druhou, 96, 7 km dlouhou, etapu. Ta vedla zpět do Nové Paky a pak dále přes Mnichovo hradiště a Bakov nad Jizerou do servisního centra v Kosmonosech.

GPS Modul Oni SystemLetošní ročník se nesl ve znamení změn v pravidlech. První změna je využití GPS modulu ke sledování vozů na trati a k měření jejich aktuální rychlosti. Při překročení maximální povolené rychlosti se udělovaly penalizace. Během letošního ročníku bylo uděleno celkem 22 penalizací za překročení povolené rychlosti. Druhou letošní změnou bylo měření množství paliva v nádrži. Zatímco v minulých ročnících probíhalo dotankování pomocí nepřesného „trojího vycvaknutí“, letos bylo k měření použito diagnostické zařízení, pomocí kterého byla změřena hladina plováku v nádrži. Před startem se každý účastník dostavil na technickou prohlídku, v rámci které bylo změřeno množství paliva v nádrži. Pokud nebylo v nádrži odpovídající množství paliva, byl závodník vyzván k nápravě. Pro projetí letmým cílem bylo na technické kontrole změřeno konečné množství paliva.

Celkovým vítězem se stala posádka vozu Škoda Octavia II Combi 2.0 TDi ve složení Pilný Jiří, Šilma Petr, která trať projela s emisemi 77,880 g/km, a která zároveň vyhrála i kategorii D 3000 pro vozy s dieselovými motory do objemu 3000 ccm. Další kategorie byly hodnoceny opět dle emisí na ujetý kilometr. Kategorii B 1000 pro vozy s benzínovými motory do 1000 ccm vyhrál Ing. Horníček Jan a Horníček Pavel s vozem Škoda Citigo I Hatchback 1.0 MPi s emisemi 82,715 g/km. Vozy s objemem do 1200 ccm patřící do skupiny B 1200 opanovala posádka vozu Fabia I FL hatchback 1.2 HTP ve složení Vimr Jakub, Hrbková Jana s emisemi 91,802 g/km. Staněk Pavel a Staněk Marcel, Posádka vozu Škoda Octavia II sedan s motorem 1.4 MPi s průměrnými emisemi 97,627 g/km, obsadili první místo ve skupině B3000. U dieselových vozů vyhrál skupinu D 1600 tým ve složení Kubeš Michal, Ležalová Pavla s vozem Škoda Fabia II Hatchback 1.4 TDi a celkovými emisemi 77,880 g/km.

Jako každý rok byla oceněna i posádka ve skupině handicapovaných účastníků závodu. Letos toto ocenění získala posádka vozu Fabia II combi s motorem 1.2 TSI, pan Ing. Liška František a paní Lišková Hana. Další oceněnou posádkou byl nejúspěšnější ženský tým ve složení Zusková Lenka, Dvořáková Monika s vozem Škoda Octavia II combi 1.9 TDi. Poslední vyhlašovanou kategorií byla Media. Tuto třídu vyhrála dvojice Myslil Viktor a Myslil Vojtěch s vozem Škoda Octavia II combi 2.0 Tdi DPF a emisemi 85,536 g/km. Tři posádky ze startovního pole byly diskvalifikovány, neboť nedodržely časový limit, který činil 6 hodin.

Související články

Leave a Comment

14 − 3 =