34. ročník závodu úspornosti – 2015

Economy Run 2015

V sobotu 19. září 2015 se uskutečnil 34. ročník mezinárodního závodu ekonomické jízdy Economy Run 2015. Letošního ročníku se zúčastnilo celkem 52 posádek z České republiky, Maďarska, Slovenska, Finska a dále smíšené posádky Dánsko-Německá a Finsko-Dánská posádka. I v letošním roce bylo hlavním cílem projet předepsaný okruh s co nejnižšími emisemi, v předem stanoveném časovém limitu.

V roce 2015 na závodníky čekala trať s celkovou délkou 315,4 km. Uvedenou trať musela každá posádka projet časovém limitu čítající 350 minut. Před samotným závodem každé závodní vozidlo absolvovalo technickou přejímku. V první části technici automobilky Škoda provedli kontrolu tlaku vzduchu v pneumatikách, kontrolu oleje a celkovou kontrolu stavu vozidla. Po absolvování technické kontroly bylo vozidlo puštěno do další části přejímky, tj. na kontrolu množství paliva.

34. ročník závodu Economy Run přinesl oproti loňskému závodu další inovaci v měření množství paliva v nádrži a následném vyhodnocení závodního klání. Pomocí diagnostiky bylo změřeno množství paliva v nádrži a pak byla dotankována tzv. virtuální nádržka. Jedná se o takové množství paliva, které odpovídá přibližné hodnotě spotřebovaného paliva loňských vítězů. Po projetí cílovou páskou je opět pomocí diagnostiky změřeno množství pohonných hmot. Po propočtu byla stanovena průměrná spotřeba paliva na 100 ujetých kilometrů. Přesnost tohoto měření je až desetkrát vyšší než u samotné diagnostiky, která byla zavedena v minulém roce.

Economy Run 2015 PřestávkaPo kontrole množství pohonných hmot je vozidlo nasměrováno k dotankování virtuální nádržky (deset litrů paliva) a pak se tým může postavit na start. Letošní závod účastníky provedl malebnou krajinou Českolipska přes města Liberec, Jablonec nad Nisou a Harrachov do závodu Škody Auto a.s. ve Vrchlabí. V tuto chvíli měly posádky za sebou 192 závodních kilometrů. Po odpočinku a načerpání nových sil byly posádky vyslány do druhé etapy, ve které je čekalo bezmála 123 kilometrů. Druhý úsek závodního klání nasměroval účastníky přes Trutnov, Novou Paku, Mnichovo hradiště a Bakov nad Jizerou zpět do servisního centra v Kosmonosech.

V minulém ročníku bylo nově využito sledování posádek pomocí GPS modulu. Tento modul sloužil především k měření rychlosti a zjišťování aktuální polohy automobilů. Zatímco v posledním ročníku bylo uděleno celkem 22 penalizací za vysokou rychlost, letos jich byla pouhá polovina. Z uvedeného údaje vyplývá, že GPS sledování vozů má pozitivní vliv na dodržování pravidel.

Celkovým vítězem se stala posádka vozu Citigo I hatchback 1.0 MPI, ve složení Ing. Jan Horníček, Ing. Věra Horníčková. Stanovenou trať projeli s průměrnou spotřebou 3 litry na 100 ujetých kilometrů a s celkovými emisemi 69,9 g/km. Tato posádka zároveň zvítězila v kategorii B1000, ve které jely vozy s obsahem do 1000 ccm. Kategorii benzínových motorů s obsahem do 1200 ccm (B1200) opanovala posádka vozu Fabia I combi 1.2 HTP ve složení Jan Nosek a Pavel Nosek s průměrnou spotřebou 3,7 l/100km a emisemi na jeden ujetý kilometr v hodnotě 86,210g. B3000, takto je označena skupina vozidel vybavených benzínovými motory do 3000ccm, kterou s vozem Roomster I combi 1.4 16V, spotřebou 4,1 l/100km a emisemi 95,530 g/km, vyhrála posádka ve složení Miroslav Obešlo, Eva Obešlová. Vozidla s dieselovým agregátem byla rozdělena do dvou kategorií: D1600 a D3000. První zmíněnou kategorii vyhrál Marek Tomíček s navigátorem Davidem Kazdou ve voze Fabia III hatchback 1.4 TDI, průměrnou spotřebou 3,1 l/100km a emisemi na ujetý kilometr ve výši 81,840 g. Kategorii D3000, ve které závodily vozy s motorem do 3000 ccm, vyhrála dvojice Simona Randová a Petra Procházková s automobilem Octavia I combi 1.9 TDI PD. Průměrná spotřeba této posádky činila 3 l/100km s emisemi na hodnotě 79,200g/km.

Každým rokem jsou oceněny i posádky ve speciálních kategoriích. Letošní ročník nebyl výjimkou. Ve skupině handicapovaných účastníků získala ocenění posádka vozu Fabia II combi s motorem 1.2 TSI, pan Ing. František Liška a paní Hana Lišková. Další oceněnou posádkou byl nejúspěšnější ženský tým ve složení Simona Randová a Procházková Petra, který zároveň opanoval kategorii D3000. Uznání se letos dočkala i nejlepší zahraniční posádka ve složení Vesa Karhusaari a Jyrki Kumpulainen z Finska, která obsadila celkově 4. pozici, zároveň vyhrála kategorii Media, a jela s vozem Citigo I hatchback 1.0 MPI. Celkem 5 posádek bylo diskvalifikováno z důvodu překročení maximálního časového limitu.

Související články

Leave a Comment

two × 4 =