Historie v novém kabátě

Škoda Fabia Front

Automobilka Škoda představila na začátku května novou generaci vozu, který si drží druhou příčku v prodejích v rámci portfolia tuzemské automobilky. Má na kontě 4,5 milionu prodaných vozů za celých 22 let své existence. Jistě jste poznali, že se jedná o model Fabia. Pojďme si ho představit trochu blíže a zároveň se podíváme na cenovou politiku.

Exteriér

Nová generace vozu Fabia narostla ve všech rozměrech. Délka se zvětšila o 111 mm na 4 108 mm, šířka činí 1 780 mm (nárůst 48 mm). Rozvor se rozrostl o 94 mm na 2 564 mm. Ač se Fabia vzhledem přiblížila všem aktuálně prezentovaným vozům Škodovky, drží si stále duši předchozích generací Fabie. Jak je již zvykem posledních let, nová generace si přinesla ostřeji řezané rysy, agresivní vzhled čela vozu a pro Škodu typický diamantový tvar mřížky chladiče.

Zajímavostí jsou žaluzie chladiče, které se přivírají, pokud není nutné motor tolik chladit, čímž se ušetří dvě desetinky litru paliva. Postupné rozšiřování využití LED technologií se projevilo i v případě nové generace vozu Fabia, neboť LED světlomety nalezneme v základní výbavě, což v České republice představuje úroveň Ambition.

Vzadu nalezneme typické světlomety ve tvaru C, opět s LED technologií. Připlatit si zákazník může také za speciální nové barvy, kterými jsou oranžová Phoenix nebo šedá Graphite. Rozměry kol nabízí pestrou škálu od nejmenších 15“ až po největší 18“

Interiér

Výbavově budou v České republice zpočátku nabízeny dvě úrovně. Základy Ambition a vyšší Style. Úplný základ známý z minulosti, výbava Active, u nás dostupná nebude. Ambition nabízí v základu klimatizaci, elektrická okénka pouze vpředu, ocelová kola a jak bylo výše zmíněno i LED světla vpředu. Verze Style nabídne zadní parkovací senzory, kola z lehké slitiny nebo tempomat. Nicméně v obou případech se na zadních kolech dočkáme pouze bubnových brzd. Kotoučové jsou za příplatek.

Nová generace Fabie získala některé prvky z vozů vyšší třídy. Konkrétně nově nabízí možnost digitálního přístrojového panelu o velikosti 10,25“, většinou známější jako virtuální kokpit, LED ambientního osvětlení interiéru nebo vyhřívané čelní sklo. Tyto prvky jsou samozřejmě za příplatek. Virtuální kokpit pak nabízí možnost měnit vzhledy dle potřeby řidiče.

Díky větším rozměrům narostl i zavazadlový prostor u hatchbacku o 50l na 380 l. Kupříkladu nejmenší SUV automobilky Škoda Kamiq se může pyšnit 400 l zavazadlového prostoru. Model Scala pak nabízí 467 l.

Infotainment a bezpečnost

V nové Fabii na zákazníky čekají tři různé velikosti infotainmentu. Základ tvoří Swing o velikosti 6,5“, střední cestou je Bolero o velikosti 8“ a za příplatek Amundsen s 9,2“ velkým displejem, který disponuje navigací s online podporou. Pro nabíjení může sloužit až pět USB-C konektorů. Dva vepředu pod ovládáním klimatizace a pak za příplatek dva pro cestující vzadu na konci středového tunelu. Ten poslední lze umístit ke zpětnému zrcátku pro nabíjení palubní kamery.

Samozřejmostí je zvýšení aktivní i pasivní bezpečnosti. Nově pak lze do Fabie pořídit Asistovanou jízdu 2.0, což v praxi přináší kontrolu podélné a příčné jízdy vozu. Doplněk obsahuje i asistenta změny jízdního pruhu, adaptabilní tempomat nebo asistenta jízdy v pruzích.  Někteří jistě využijí i asistenta pro manévrování při parkování. Zajímavé bude zjistit, jak velký prostor pro zaparkování nová Fabia potřebuje. Z předchozích testů vyplývá, že mezera, kterou vůz pro automatické parkování potřebuje, se s každou inovací zmenšuje.

Škoda Fabia 2021 Bezpečnost a infotainment

Motory

Nyní se pojďme zaměřit na pohonné jednotky. Základem je atmosférický tříválec 1,0 MPI s výkonem 59 kW. Točivý moment je nepříliš oslnivých 93 Nm. Motor byl vyvinut a je vyráběn v české republice pro celý koncern Volkswagen.

Dále pokračují přeplňované pohonné jednotky známé z předchozích modelů automobilky. Fabia může mít litrové motory TSI poskytující výkon 70 kW (95 k) resp. 81 kW (110 k). Vrcholem nabídky bude nově čtyřválec 1.5 TSI ACT s výkonem 110 kW (150 k). Točivé momenty litrových pohonných jednotek je 175 Nm resp. 200 Nm, nejsilnější motor pak disponuje hodnotou 250 Nm.

Síla agregátu je přenášena u dvou nejslabších jednotek přes manuální pěti-stupňovou převodovku, u jednotky s výkonem 81 kW je na výběr buď manuální šesti-stupňová nebo sedmistupňová automatická převodovka DSG. Nejsilnější jedna-pětku bude možné spojit pouze s automatem DSG.

Za zmínku jistě také stojí palivová nádrž, která má v základu objem 40 l. Za příplatek ji lze zaměnit za větší o velikosti 50 litrů. Pokud by se vzala průměrná spotřeba udávaná výrobcem, dojezd by pak činil u nejsilnějšího agregátu necelých 900 km. V reálu bude ale dojezd rozhodně nižší.

Škoda Fabia 2021 Motor

Ceny

Závěrem se ještě pojďme podívat na ceny nové generace vozu Fabia. V tuto chvíli je Fabia dostupná pouze jako Hatchback a pouze s litrovými motory, silnější agregát přijde až později. Základem je litrový tříválec MPI s výbavou Ambition, kterou pořídíte za 329 900,- Kč. Za dalších 20 000,- Kč už je k dispozici litrový turbo motor s výkonem 70 kW. Za nejsilnější litrový agregát je potřeba přidat dalších 20 000,- Kč.

Výbava style může být spojena s motorem MPI (359 900,- Kč), TSI s výkonem 70 kW (379 900,- Kč) nebo TSI s výkonem 81 kW (399 900,- Kč). Všechny ceny jsou za manuální převodovku. Za automat je potřeba přihodit dalších 40 000,- Kč

Text: Jiří Hájek
Foto: Škoda Auto

Související články

Leave a Comment

nine − five =