Reportáž z aktuálního ročníku si můžete přečíst zde, nyní vám zprostředkujeme vlastní zážitky. Zároveň v tomto článku naleznete informace o průběhu soutěže, co se nám honilo hlavou v jednotlivých etapách a jak vlastně celé klání vypadá z pohledu řidiče.
Letos poprvé jedeme s vlastním vozem, a proto vidíme příležitost v zajetém motoru a znalosti auta. Abychom náš závodní stroj přiblížili, jedná se o vůz Škoda Scala s motorem 1,5 TSI poskytující 110 kW. Tyto parametry nás zařadily do skupiny benzínových vozů B3000. Na dálnici před Mladou Boleslaví ještě tankujeme 10 litrů paliva, neboť se ručička palivoměru po cestě z Prahy posunula pod spodní hranici limitu pro start v závodě. Jaké překvapení bylo, když po dotankování ukazatel vyskočil pro změnu nad maximální hranici pro start. Proto pokračujeme okolo Kosmonos sportovní jízdou dále až na sjezd Mimoň, kde se otáčíme a jedeme zpět v naději, že hodnota trochu klesne.
Před startem
Přijíždíme k servisnímu centru Škoda Auto v Kosmonosích. Ručička je stále lehce nad horní hranicí, ale doufáme, že po opětovném nastartování lehce klesne. Po vyzvednutí čísla vyrážíme na technickou přejímku. Tady musíme čekat ve frontě, což nám trochu pomáhá, neboť ručička vyskakuje zpět nad hranici limitu. Na technické přejímce je ale již vše v pořádku. Technika je připravena, dotankována a s lehkou nohou dojíždíme na startovní parkoviště. Někteří účastníci se rozhodnou již tlačit svůj závodní stroj, ale zatím volíme ještě lehkou nohu a motorový pohyb. Posilnění před startem je povinnost, proto se při pročítání Roadbooku a kalkulace rychlosti snažíme nabrat nějakou energii. Čas se blíží, proto nezbývá nic jiného, než si odskočit a vyrazit na start první etapy.
První etapa
Po odmávnutí vyrážíme směr Nymburk přes Luštěnice, poté pokračujeme na Kutnou Horu, Lázně Bohdaneč, Hradec Králové, Jaroměř a Trutnov. První půlku závodního okruhu jedeme se spotřebou na palubním počítači pod 4 litry na 100 km a bez zaváhání na trase. Na rozpravě před závodem Jsme upozorněni na několik omezení, nicméně je poměrně jednoduše projíždíme a čekáme jenom pár minut. Předjíždíme několik posádek, které mají dle našeho mínění mírné zpoždění, a rádi bychom si minimální časový náskok udrželi. Do cíle první etapy přijíždíme v koloně čtyř vozidel s náskokem několika minut a spotřebou 4,1 litrů na 100 km. Zde odstavujeme závodní stroj na parkoviště, necháváme si zapsat čas příjezdu a odjezdu, jdeme si odpočinout a míříme na výborný oběd v areálu závodu Škody Auto ve Vrchlabí.
Druhá etapa
Vyrážíme posilněni lehkým jídlem v podobě řízku s bramborovým salátem do druhé etapy s cílem finální spotřebu snížit. Protože je Vrchlabí hodně vysoko, do Kosmonos budeme jistě klesat, což nám přinese mírnou úsporu. Bohužel nedlouho po startu mírně zakufrujeme a musíme se přibližně 3 kilometry vracet, abychom se v místě ztráty napojili zpět. Časová ani palivová ztráta není vysoká, nicméně se obáváme, že tohle může být právě ten rozdíl mezi úspěchem a neúspěchem, zvlášť z časového hlediska. Sice postupně klesáme, spotřeba se ale na palubním počítači nemění. Poměrně brzy před sebou již vidíme Kosmonosy a pomalu se nám blíží cílová páska.
Projíždíme letmým cílem a míříme do servisu na odečtení množství paliva. Zde opět čekáme, a při posunu po servisu volíme tlačení před opětovným spouštěním agregátu. Jsme v cíli, plomby a GPS jednotku vracíme a do karty si necháváme zapsat hodnotu množství paliva v nádrži a čas dojezdu. Nyní již musíme pouze počkat na průběžné výsledky. Chvíli to trvá, ale postupně objevujeme, že v naší kategorii jedou ještě vozy Rapid s objemově menšími agregáty.
Výsledky
Vyčkáváme u občerstvení a neustále kontrolujeme obrazovky s průběžnými výsledky. Konečně se objevuje i naše posádka ve výsledcích. Celkově se u našich jmen objevuje průměrná spotřeba 4,08 l/100km. Před nás se dle očekávání dostávají 3 vozy Rapid s motorem 1.2 TSI a překvapivě i jeden vůz Škoda Kamiq s totožným motorem jako má naše Scala. Celkově se tak v letošním roce umisťujeme na pátém místě v kategorii B3000 z celkového počtu 11 účastníků. Oficiální výsledky nakonec ještě poupraví naši průměrnou spotřebu na 4,23 l/100 km.
Celkově ale musíme říci, že jsme s konečnými výsledky spokojeni. Organizátoři opět připravili krásnou trať, která účastníky zavedla nádherných koutů Čech. Během závodu nemají posádky příliš čas sledovat krásy okolí, nicméně nepokochat se by byl hřích.
39. ročník je za námi a my vyhlížíme ten další, na který se jistě vrátíme, a budeme silnější a opět zkušenější. A proto nezbývá než trénovat, pokusit se pro příští rok zlepšit výsledek a posunout se co nejblíže za objemově nižší modely Rapid.