Nový model Seat v testu

Koloběžka KickScooter 2

Kromě vozu Seat Arona, který jsme vám představili v nedávném článku, jsme měli možnost otestovat i koloběžku Seat eXS KickScooter. Jízda na koloběžce je na kratších vzdálenostech velmi praktická, shonem velkoměsta můžete projet, aniž byste museli čekat v kolonách s automobilem nebo vás nějak omezovaly jízdní řády MHD. Poprvé jsme měli možnost tento druh dopravního prostředku otestovat, vyzkoušet způsoby jízdy a zjistit nástrahy, které na uživatele koloběžek čekají.

Technické parametry

Na KickScooteru od Seatu se můžete vydat až na vzdálenost 25 km. Vzdálenost je ale teoretická, prakticky bude nižší, neboť hodně záleží na aktuální situaci, geografickém profilu trasy a samozřejmě i na váze uživatele. Při maximálním zatížení koloběžky a velmi kopcovitém terénu odhadujeme dojezd okolo 15 kilometrů. Nabíjet akumulátor lze z běžné elektrické zásuvky. Na plnou kapacitu se baterie nabije přibližně za tři a půl hodiny. Maximální rychlost, které koloběžka dosáhne, je dle výrobce 25 km/h. Při přenosu počítejte s váhou 12,5 kg. Zastavit lze buď elektrickou brzdou, která je umístěna na řídítkách, nebo klasickou mechanickou. Nastavením jízdního režimu lze měnit maximální rychlost, kterou pojedete. To využijete hlavně v případě prvních jízd, kdy lze omezit rychlost.

Jízda

První pocit na elektrické koloběžce eXS KickScooter byl zvláštní. Samotné rozložení je jednoduché a lze na něj přijít intuitivně. Po aktivaci koloběžky se rozsvítí zadní obrysová světla a po dalším stisknutí vypínače dojde k rozsvícení předního LED světlometu. Zákon sice při jízdě použití přilby pro dospělé nepřikazuje, nicméně ji rozhodně doporučujeme využívat z bezpečnostních důvodů. Pro rozpohybování koloběžky na elektrický pohon je třeba dát odražením koloběžce prvotní impulz. Pak už se k akceleraci používá páčka umístěná na řídítkách. Maximální rychlost, které jsme dosáhli, byla 22 km/h. Pro udržování rychlosti lze nastavit i tempomat, který se nám aktivoval pravidelně na maximální rychlosti při trvalém držení plynové páčky. Ke zpomalení jsme používali hlavně páčku brzy na levé straně řídítek.

Po prvotních nejistých krůčcích se naše jistota při jízdě zvyšovala. Je třeba si na jízdu zvyknout a zvyknout si na nahýbání celé koloběžky při brzdění díky přednímu odpružení. Na tento fakt jsme si zvykali asi nejdéle. Jízda je jinak pohodlná, i menší nerovnosti přejela v pohodě. I při jízdě do menšího kopce s vyšším zatížením dokázala koloběžka zrychlovat. Pozor je třeba dávat hlavně na vyšších nerovnostech, kde drhne spodek stupátka a naopak hlubším dírám, kde se mohou menší kolečka zaseknout.

Manipulace a složení

Pro složení je třeba sešlápnout páčku na řídítkové tyči a pohnout zároveň řídítky trochu dopředu. Pak stačí pouze zacvaknout řídítka do zadního blatníku a může se jít. Než jsme si skládání nacvičili, chvíli to trvalo. Pak ale samotné složení je otázkou několika sekund. Pokud ale chcete s koloběžkou chodit na delší vzdálenost, musíte počítat s váhou 12,5 kg.

Jestliže jezdíte po městě, kde je dobrá síť cyklostezek, a plánujete podobnou elektrokoloběžku pořídit, pak vězte, že zakoupit Seat eXS KickScooter můžete u partnerů automobilky Seat za cenu od 16 299,- Kč.

Text: Jiří Hájek
Foto: Jiří Hájek, Petr Hájek

Související články

Leave a Comment

10 + 9 =