Škoda Economy Run 2018: Pohled řidiče a navigátora

Při 37. ročníku jsme se postavili na start s vozem Škoda Citigo 1.0 MPI s pohonem na CNG. Protože jsme minulý ročník absolvovali celou trať s průměrnou spotřebou 2,6 kg/100 km se Citigo na stejný pohon, chtěli jsme letos zvládnout okruh s lepším výsledkem, neboť toto byla naše druhá zkušenost se stlačeným zemním plynem. Hlavní otázka tedy zněla, dokážeme průměrnou spotřebu ještě srazit?

 

Před startem

Protože jsme dostali vůz s polovinou nádrže na CNG a plnou nádrží na benzín, museli jsme nejdříve celou plynovou nádrž vyprázdnit, což byl trochu problém, protože množství plynu nechtělo klesat. Před vstupem do kontrolního procesu závodního klání jsme tudíž museli vyrazit na „poznávací okruh“ kolem Mladé Boleslavi, který nám pomohl vyprázdnit CNG nádrž a snížit množství benzínu. V rámci přihlášky získáváme číslo 58 a zjišťujeme, že odjezd máme naplánovaný až na 10:54. Následně jsme mohli přistoupit ke kontrole množství benzínu a CNG. Protože bylo vše v pořádku, mohli jsme na doplnění CNG a poté zpět na změření hodnot v nádrži.

 

Foto: Petr Hájek

Očima navigátory

Tady se cesta řidiče a spolujezdce rozděluje. Opouštím vozidlo a jdu do kongresového sálu na seznámení s tratí. I když organizátoři projíždí trasu několik dní po sobě, tak tam kde byla v pondělí objížďka, tam už je v pátek situace jiná a tam kde ve středu byl klid, tam je v sobotu ráno semafor. A věřte mi, že semafor vás může zastavit i na patnáct minut. V letošním ročníku tolik nástrah není, ale jsme upozorněni na jednu objížďku a na několik nepřehledných odboček. Po této rozpravě je to už jednoduché, stačí se jen s řidičem dohodnout na nějaké průměrné rychlosti a pak správně navigovat. I když … to, že budete navigovat znamená, že večer před soutěží nesmíte moc flámovat, abyste neusnuli při monotónním čtení itineráře. Dále musíte dávat pozor právě na ty nepřehledné odbočky, protože pokud špatně odbočíte, začnete bloudit a i 200 metrů navíc spálí pár kapek paliva navíc a pokud nevyhrajete, tak to řidič svede na vás. Na druhou stranu, pokud vaše posádka skončí „na bedně“ je to hlavně vaše zásluha, dobře jste navigovali a popoháněli řidiče k lepším výsledkům (ono totiž tu dohodnutou průměrnou rychlost na začátku dne asi nedodržíte a odpoledne pak spěcháte, abyste dojeli včas). Takže pokud se řídíte pravidly: neflámovat, navigovat, popohánět… vaše šance na úspěch jsou na dobré cestě.

 

Pokračujeme ve startovní proceduře

Nejvíce času před startem zabralo čekání na technickou prohlídku a následně samotná kontrola. Čekání na start je dlouhé, proto si ho krátíme pročítáním itineráře a výpočtem orientačních bodů, kde chceme v průběhu závodu být. Pro naši jistotu stanovujeme průměrnou rychlost na 60 km/h.

Přichází náš čas a vyrážíme na trať směrem Doksy. První větší problém přichází v České Lípě, kde jsou zmatky ve značení silnic v porovnání s itinerářem, proto chvíli stojíme na křižovatce a diskutujeme, zda jedeme správně. Protože další značení již souhlasí, usuzujeme, že jedeme správným směrem. Čas zatím držíme v předem stanovených limitech. Do cíle první etapy v závodě Škoda Auto ve Vrchlabí přijíždíme v 14:27 s krásnou spotřebou 2,4 kg/100 km.

 

Úsporná krasojízda

V druhé etapě nás čeká jízda zpět do Kosmonos, abychom jeli zpět rychleji, jdeme se posilnit výborným řízkem s bramborovým salátem. Start do druhého úseku závodu máme stanoven na 15:46. Většinu semaforů naštěstí silničáři uklidili ještě před závodem, proto zatím nemáme výrazné zdržení. V průběhu druhé části nabíráme zpoždění pouze na jednom semaforu a také čekáme u přejezdu kousek od cíle. Mezitím nás předjely dvě posádky, které startovaly před námi, a jedna posádka nás naopak dojela. Do letmého cíle proto všichni dojíždíme pohromadě a ihned směřujeme na finální odečet množství paliva. Těsně před cílem spadla spotřeba podle palubního počítače na 2,2 kg/100km, což naznačuje slušný výsledek.

Foto: Petr Mlch

Chvilka napětí před výsledkovou tabulí a pak máme hodnoty před sebou. Výsledky ukazují průměrnou spotřebu 2,39 kg/100 km při průměrné rychlosti 55,56 km/h. Náš hlavní cíl máme tedy splněn, s výslednou spotřebou jsme spokojeni. Protože se posádka Marka a Mirka Tomíška dostala s Octavií CNG dostala na prakticky stejnou palubní spotřebu, čekáme ještě na jejich oficiální naměřenou spotřebu, abychom zjistili, na jaké pozici budeme klasifikováni. Oficiální vypočtená spotřeba Octavie CNG byla neuvěřitelných 2,55 kg/100km, což je neuvěřitelný výsledek při pohledu na velikost a váhu vozidla. Po zveřejnění je ale vše jasné. Naše posádka obhájila druhé místo v kategorii CNG a můžeme slavit. Za vítěznou posádkou jsme zaostali o 0,29 kg/100km, což je obrovský rozdíl. Do budoucna máme cíl, kterého se pokusíme dosáhnout.

 

Text: Jiří Hájek
Foto: Jiří Hájek, Petr Hájek, Petr Mlch

Související články