Autosalon Paříž 2018: Světovou premiéru slaví první SUV značky SEAT na CNG

Seat Arona TGI

Čtvrtým vozem ze stáje automobilky Seat s pohonem na stlačený zemní plyn je model Arona TGI. Ta přichází po menších modelech Leon, Ibiza a nejmenší Mii. Kromě skutečnosti, že CNG je levnější než klasický benzín nebo nafta, je třeba zmínit i fakt, že je výrazně ekologičtější.

Základem vozu je pohonné ústrojí, v jehož srdci je uložen tříválcový motor o objemu jeden litr, který poskytuje 66 kW (90 k) výkonu v rozsahu 4500 – 5800 min-1. Maximální točivý moment 160 Nm je dostupný v rozmezí od 1900 do 3500 otáček/min. Při pohledu na hodnoty je jasné, že trhat asfalt s Aronou TGI nepůjde. To ale nikdo při nákupu nemůže očekávat. Když si pořídíte Aronu TGI, jistě od vozidla nebudete chtít překonávat rychlostní rekordy. Motor bude spojen s šestistupňovou manuální převodovkou a je přizpůsobena jízdním vlastnostem vozu. V této konfiguraci dosáhne vůz maximální rychlosti 172 km/h a z 0-100 km/h zrychlí za 12,8 s.

Seat Arona TGIPlynové nádrže jsou u Arony TGI uloženy v zadní části vozu pod podlahou zavazadlového prostoru a stejně jako u vozu Škoda Citigo je plnící hrdlo vedle hrdla palivové nádrže. Do nádrží je možné doplnit 14,3 kg zemního plynu. Při běžné jízdě je možné na plyn ujet 400 km. Díky modifikovaným pístům, které mají speciální povrchovou úpravu s obsahem niklu a chromu, je motor uzpůsoben pro spalování plynu. Upraveny pro CNG byly ventily, sedla ventilů i vačky.

Jak je výše popsáno, o pohon se stará zemní plyn. V nižších teplotách je ale ke startu využíván benzín, protože plyn neumožňuje spolehlivé nastartování. Jakmile však vstřikovače plynu dosáhnou provozní teploty, je automaticky přepnuto zpět na zemní plyn. Kromě plynových nádrží je ve voze uložena i benzínová nádrž, na kterou je možné po vyčerpání plynu ujet dalších 160 km.

 

Text: Jiří Hájek
Foto: Seat

Související články