Nový vyzyvatel rychlostních rekordů přijíždí do ringu

Koenigsegg Jesko Front

Na trhu se pohybuje několik automobilek, které se snaží pokořit rychlostní rekord. Nedávno se do ringu postavil SSC Tuatara, který drží rekord nejrychlejšího produkčního vozu. Letos se představil model Venom F5 od úpravce Hennessey, který si k uvedenému jistě bude chtít říci své. A nyní přijíždí poslední účastník souboje. Švédská automobilka Koenigsegg pouští do světa model Jesko, který se poprvé představil na autosalonu v Ženevě v roce 2019.

Koenigsegg Jesko

Počet vozů Koenigsegg Jesko bude, jak je ostatně zvykem u hypersportů, velmi limitovaný. Pouze 125 zákazníků se dostane k této exkluzivní novince. Aktuálně se představuje předsériový kus, který je připraven v úžasné oranžové barvě v kombinaci s karbonovými prvky. Uvnitř naleznete zajímavé prvky, jako například displej ze základními údaji o jízdě, který se ale otáčí společně s volantem. Zároveň proti původně představenému vozu došlo k aktualizaci infotainmentu.

Vše je podřízeno aerodynamice a co nejnižší váze. Převodovka váží pouhých 90 kg, kliková hřídel dokonce jenom 12kg. Nižší váha se projevila i u kol, kdy přední 20“ váží 5,9 kg a zadní 21“ 7,4 kg. Podvozek je z uhlíkových vláken, je lehký a zároveň disponuje extrémní tuhostí.

Pohonná jednotka

A teď to nejzajímavější. Pod kapotou si spokojeně vrní dvakrát přeplňovaný pětilitrový osmiválec uložený do V. Neméně zajímavý je i výkon. Zákazníci se mohou těšit na 1 280 koní s běžným palivem a úctyhodných 1600 koní s palivem E85. Točivý moment pak dosahuje hodnoty 1 500 Nm při 5 100 ot./min. Unikátním technickým řešením je moderní devítistupňová technologie převodovky se sedmi mokrými lamelovými spojkami. Dle výrobce se má jednat o nejrychleji řadící převodovku na světě. Zároveň převodovka umožňuje v případě potřeby přeskakovat jednotlivé stupně, aby se ušetřil tolik potřebný čas na zrychlení.

Poměr výkonu k hmotnosti dosahuje neuvěřitelné hodnoty 1:1, kdy jeden koník má na starosti pouze 1 kg hmotnosti. Za zmínku stojí jistě také systém Triplex, který v tomto případě znamená přidání aktivního tlumiče na přední i zadní nápravu. Vpředu drží vozidlo, aby při přítlaku 1000 kg udržoval ideální aerodynamiku, a vzadu slouží k zamezení „usednutí“ vozu při maximálním zrychlení.

První zákazníci se mohou na Jesko těšit již na jaře roku 2022, kdy začne automobilka distribuovat první vyrobené kusy. A jak všichni očekávají, cena rozhodně lidová nebude. Zájemci si budou muset připravit více než 50 milionů Kč.

Text: Jiří Hájek
Foto: Koenigsegg

Související články