Výrobce automobilů Hyundai nabízí na českém trhu čtyři varianty s označením i30. Prodejně úspěšný model i30 hatchback, rodinný model kombi, vysoce výkonný i30 N, který je základem pro sportovní derivát a v neposlední řadě I30 fastback. Právě s posledně jmenovaným modelem jsme se svezli.
Při pohledu na počet ujetých kilometrů bylo hned patrné, že se jedná o zbrusu nový, ještě nezajetý vůz. Při předání měl vůz najeto pouhých 95 km. Tomu pak také odpovídaly jízdní parametry. Motor nese označení T-GDI 120. Pod tímto názvem se skrývá přeplňovaný tříválec o objemu 1,0 litr s maximálním výkonem 88,3 kW (120 koní). S vozem jsme měli možnost najezdit bezmála 500 km, převážně po dálnicích a silnicích v obci.
Motor
Označení | 1,0 T-GDI D-CVVT |
Zdvihový objem (ccm3) | 998 |
Počet válců | 3 |
Maximální výkon (kW/k/ot./min.) | 88,3/120/6000 |
Maximální točivý moment (Nm/ot./min.) | 172/1500-4000 |
Maximální rychlost (km/h) | 188 |
Zrychlení (0 – 100 km/h) (s) | 11,5 |
Spotřeba paliva: Město (l) | 6 |
Spotřeba paliva: Mimo město (l) | 4,6 |
Spotřeba paliva: Kombinace (l) | 5,2 |
Jak bylo již zmíněno dříve v článku, jedná se o tříválcový motor, který je vybaven turbodmychadlem. Motor disponuje maximálním výkonem 88,3 kW, který má řidič k dispozici při 6000 otáčkách za minutu, a točivým momentem 172 Nm, který nastupuje již při 1500 otáčkách. Velkou výhodou tohoto motoru je plynulý rozjezd, odpadá tady extrémní nástup turbodmychadla při nástupu ideálních otáček motoru. Vůz zrychluje plynule a souměrně. Je třeba ale stále brát v potaz, že se jedná o menší motor, tudíž od něj nelze čekat závodní výkony. Asistent řazení radil přeřadit při rozjezdu až ve vyšších otáčkách (okolo 2100 ot./min.), což nebývá u přeplňovaných motoru obvyklé. Stejně tak může překvapit dlouhý chod jednotlivých rychlostí. Během testu se spotřeba ustálila na průměru 6,4 litru benzínu na 100 ujetých kilometrů. Jak bylo již zmíněno, test probíhal hlavně na dálnici při maximální povolené rychlosti, tudíž se nejednalo o pomalou jízdu. Vyšší spotřeba byla navíc dána i novým vozem, který v době předání neměl najeto ani 100 km. Při hospodárné plynulé jízdě se zajetým motorem, není výrobcem udávaná spotřeba 5,2 litrů na 100 ujetých kilometrů nereálná. Pružnost motoru v nižších otáčkách byla taktéž horší, i tuto skutečnost lze ale připsat nezajetému motoru.
Jízdní vlastnosti
Díky menšímu motoru a dlouhým převodům, je třeba počítat s častějším řazením, zvláště ve městě. Hyundai i30 Fastback byl klidný, dobře seděl na silnici a při vyšších rychlostech do interiéru nepronikal přílišný aerodynamický hluk. Testovaný vůz byl vybaven automatickým spouštěním potkávacích a dálkových světel. Při dešti a snížené viditelnosti vozu chvíli trvalo, než přepnul osvětlení z denního svícení na klasická potkávací světla. Při náhlém dešti je tudíž lepší přepnout světla manuálně. V tunelech neměla automatika žádný problém. Standardem je v dnešní době systém Start Stop, který lze vypnout po stisknutí tlačítka vedle řadící páky.
Exteriér
Hyundai i30 Fastback vychází z klasické i30, která je sportovně zaměřená. Ze stejného vozu vychází i ostrá verze i30N. Stejný dojem budí i Fastback. Spodek předního spoileru je velmi nízko a na vyšších retardérech nebo obrubnících může dojít k jeho poškození. Zadní snížená střecha ještě více umocňuje agresivní vzhled. Pro denní svícení jsou zde využita led světla umístěná v předním nárazníku. Díky prodloužené zádi, je zadní okno více zkosené, čímž se snižuje výhled řidiče dozadu. Zadní spoiler je integrován do víka kufru.
Při porovnání všech karosářských verzí rodiny i30 je patrné, že Fastback je ze všech variant nejnižší, ale zároveň nabízí po verzi kombi největší zavazadlový prostor díky větší délce karoserie při zachování totožného rozvoru náprav. Porovnat všechny karosářské verze můžete v následující tabulce.
Model | Hyndai i30 Fastback | Hyundai i30 Hatchback | Hyundai i30 kombi | Hyundai i30 N |
Délka (mm) | 4455 | 4340 | 4585 | 4335 |
Šířka (mm) | 1795 | 1795 | 1795 | 1795 |
Výška (mm) | 1425 | 1455 | 1465 | 1451/1447* |
Rozvor (mm) | 2650 | 2650 | 2650 | 2650 |
Objem zavazadlového prostoru (l) | 450/1351 | 395/1301 | 602/1650 | 395(381**)/1301(1287**) |
*pneu 225/40 R18 / 235/35 R19
**se vzpěrou
Interiér
Interiéru vévodí centrální obrazovka multimediálního systému, která je umístěná nad výdechy klimatizace. Celá přístrojová deska je obložena příjemně měkčeným plastem, nepůsobí tudíž nijak lacině. Na volantu jsou rozmístěna jednotlivá tlačítka pro ovládání rádia, telefonu, tempomatu a palubního počítače. Volant se příjemně drží a neklouže při otáčení. Sedačky mají příjemné boční vedení a při ostřejší jízdě posádku přidrží. Z vozu je horší výhled zpět díky zkosenému zadnímu oknu. Drobný nedostatek se objevil při přesunutí nohy ze spojky do bočního prostoru, kdy jsme často zavadili o snížené místo palubní desky. Problém může nastat hlavně s větším číslem bot. Vyšší jedinci budou mít problém na zadních sedadlech, neboť díky snížené střeše směřující k víku zavazadlového prostoru, je na zadních sedadlech méně místa na hlavu. Tento problém ale lze očekávat už z pohledu zvenku a vyšší cestující si mohou sednout na přední sedadlo, kde je mnohem více místa.
Závěr
Nový i30 Fastback lze pořídit od 389 990,- Kč s využitím značkového financování „Hyundai Finance“. Za tuto cenu dostanete bohatou výbavu s pětiletou zárukou v základu. Celkově je Fastback skvělé auto, které sice na první pohled vypadá sportovně, nelze od něj ale vrcholové sportovní výkony očekávat. V krizových situacích vás nenechá v problémech a cestu si s ním rozhodně užijete. Pokud jste však vyšší postavy, je třeba dávat si pozor na nižší prostor nad hlavou na zadních sedadlech.