Autosalon Ženeva 2019: Škoda vstupuje do elektrických vod

Škoda VISION iV

Včera jsme vám přinesli fotografie a základní informace o novém městském SUV KAMIQ. Dnes jsme si pro vás připravili další novinku ženevského autosalonu. Tentokrát se jedná o koncept VISION iV. Zajímavostí jistě je, že se jedná o první čistý elektromobil automobilky. Pojďme se na něj podívat podrobněji.

Rozměry a exteriér

Na délku má VISION iV 4  665 mm, na šířku 1 926 mm a na délku 1 613 mm. Stejně jako u Scaly se po boční straně vozu táhne linie až k zadním světlometům. Nad touto linkou se v místě zrcátek nachází kamera, která právě zpětná zrcátka nahrazuje. Kamery byly na autosalonu častým novým prvkem. Na bocích nenajdeme kliky, vůz se otvírá dotykem. Vůz byl postaven na dvaadvacetipalcových aerodynamicky optimalizovaných kolech. Maska chladiče napovídá, že se jedná o vůz Škoda díky lichoběžníkovému tvaru.  Oba hlavní světlomety vybavené LED-Matrix technologií, jsou propojeny světelnou lištou, která masku chladiče protíná uprostřed a tím ji rozděluje na dvě části. Na autosalonu byl koncept VISION iV představen v nádherné žluté (antracitové) barvě a okamžitě vzbudil zájem všech přítomných. Na zadní části najdeme lampy vyvedené do obvyklého písmene C. Mezi nimi je umístěn název automobilky, jak je u posledních modelů zvykem. Zadní část vozu působí masivně a velmi nás zaujala.

Škoda VISION iV

Pohonná jednotka

Vůz je postaven na modulární platformě pro elektromobily (MEB). Pod kapotou nalezneme dva elektromotory, které dohromady poskytují systémový výkon 225 kW (306 koní). Tato pohonná jednotka vůz rozhýbe až na 180 km/h. Jak je u elektromotorů zvykem, točivý moment je dispozici okamžitě, tím je dosaženo zrychlení z 0 – 100 km/h za 5,9 sekundy. Papírově dle metodiky WLTP ujede VISION iV 500 km. Je jisté, že reálný dojezd bude samozřejmě nižší. Pokud dojde k vybití akumulátoru, za 30 minut ji lze nabít až na 80 % její kapacity.

Vybavení a bezpečnost

Škoda VISION iV umí jezdit i sama díky automatizovanému řízení úrovně 3. To umožňuje převzetí řízení na dálnici, schopnost předjíždět, vyhýbat se zrychlovat nebo brzdit dle aktuálních podmínek. Koncept umí sledovat řidiče a v případě jeho ztráty koncentrace vydá varovný signál, případně nouzově automaticky zastaví na krajnici. To stejné se stane v případě špatného srdečního tepu, který vůz kontroluje. Díky přístupu na internet, umožňuje VISION iV mnoho online funkcí, které řidiči a celé posádce usnadní ovládání vozu a jeho využití.

Interiér

Zadní dveře se otevírají směrem dozadu, tudíž jinak, než je v dnešní době obvyklé. V interiéru lze všude nalézt křišťál (ve dveřích, pod volantem, na volantu, na přístrojové desce i na středovém panelu). Uvnitř dominuje minimalizmus. Příznivci mechanického ovládání funkcí vozu budou zklamáni, prakticky žádná tlačítka uvnitř nenajdete. Nicméně většina z představených věcí se dle nás do výroby v nejbližších letech nedostane. V zavazadlovém prostoru na vás čeká 550 litrů pro umístění nákladu.

Text, foto: Jiří Hájek

Související články