Tvrdý pracant slaví padesátku

Dnes je tomu přesně padesát let, co spatřila světlo světa asi nejznámější dodávka značky Škoda. Model 1203 se stal legendou pro řadu lidí díky svou jednoduchostí a svými vlastnostmi. Asi každý si vzpomene na její kulatá světla a zadní sdružené svítilny shodné s jiným legendárním modelem, Škoda 1000 MB. Svou premiéru si model 1203 odbyl na strojírenském veletrhu v Brně, který se konal 14. 9. 1968. Škoda 1203 existovala v mnoha různých provedeních – od sanitky až po pohřební vůz.

První zmínky o lehkém užitkovém automobilu s praktickou jednoprostorovou karoserií existovali již v padesátých letech, kdy se začal vůz vyvíjet. Do výroby se však dostal až v roce 1968, což značí velmi náročnou cestu od vývoje až po samotnou výrobu. Jedná se o trambusovou koncepci s motorem umístěným v blízkosti předních sedadel. Kompaktní vnější rozměry základní verze 4520 x 1800 x 1900 mm napomáhaly lepšímu manévrování a pohybu. Model 1203 uvezl až 950 kg nákladu při objemu 5,2 m3.

Když se podíváme na samotný motor, model 1203 byl poháněn čtyřválcovým motorem OHV o objemu 1.221 ccm, který poskytoval 49 koní (39 kW). Maximální rychlost, kterou se byl model 1203 schopen rozjet, dosahovala hodnoty 90 km/h. Spotřeba benzínu byla poměrně vysoká, neboť vozidlo si vzalo 11 litrů na 100 ujetých kilometrů.

Celá produkce vozidel byla určitě pouze státním či družstevním podnikům a organizacím. Pokud si někdo chtěl 1203 pořídit, musel vybírat pouze z ojetých vozů. To bylo dáno hlavně cílem potlačením soukromého podnikání v socialistickém Československu.

Model 1203 nebyl k dostání pouze v Československu a dalších socialistických republikách nýbrž se dodával i do Francie, Belgie nebo například do Egypta. Tečku za výrobou tohoto úspěšného modelu v České republice udělal rok 1981, kdy byl vyroben poslední kus, který získal číslo 69 727. Výroba ale i nadále pokračovala v Trnavských automobilových závodech až do druhé poloviny 90. let dvacátého století.

Text: Jiří Hájek
Foto: Škoda Auto

Související články