Bronz české posádky na EcoRun 1000 jezer

Již druhým rokem se posádka Marek Tomíšek – David Kazda účastní slavného závodu v úsporné jízdě Suurajot EcoRun, kterému se ale obecně říká EcoRun 1000 jezer, a který se jezdí ve Finsku. V úvodním ročníku se posádce tolik nedařilo, seznamovala se totiž s novým typem soutěže, novým povrchem a získávala nové zkušenosti, které pak měla možnost zužitkovat v letošním roce.

Cílem závodu není jenom jet ekonomicky s co nejnižší spotřebou, ale zároveň v jednotlivých etapách dodržovat předepsaný harmonogram s průměrnou rychlostí. Tím se liší od závodu Economy Run, kterého se účastní i posádka webu Auto-Fresh.cz. Druhým podstatným rozdílem je kvalita cest, která se rozhodně nedá srovnávat s těmi v České republice.

V loňském roce posádka Marek Tomíšek – David Kazda jela s naftovým motorem. Letos ale přišla změna, neboť se poprvé v závodech povolily také vozy na CNG a plug-in hybridy. Proto se letos rozhodli zajet závod právě s vozem na CNG.

Pokud by se jednalo pouze o spotřebu pohonných hmot samotných, vítězem třídy vozů na CNG by se stala posádka Jenni Rossi – Jaakko Riikkonen s vozem SEAT Ibiza 1,0 TGI, která trasu závodu, jehož délka čítala cca 260 měřených kilometrů, projela se spotřebou 2,72 kg/100 km CNG. Druhou nejnižší spotřebu dosáhla posádka právě Marka Tomíška a Davida Kazdy s vozem Škoda Octavia G-TEC a výslednou spotřebou 2,78 kg CNG na 100 ujetých kilometrů. Třetí by se umístila posádka Tuomo Kuosmanen – Timo Huusko, které vyšla spotřeba 2,79 kg/100 km. Nicméně do závodu zasáhly penalizace za překročení povolené rychlosti. Proto první místo v kategorii obsadila posádka Tuomo Kuosmanen – Timo Huusko, které se penalizace vyhnuly, stříbro v kategorii si odváží posádka Marek Tomíšek – David Kazda, která dostala 3% penalizaci za překročení rychlosti o pouhý 1 km/h nad limit s tolerancí. Bronz ze skupiny pak získala posádka Jenni Rossi – Jaakko Riikkonen s penalizací 6%.

V celkovém pořadí pak v první pětce skončily 3 vozy na CNG a 2 hybridy. „I tyto výsledky ukazují, že pohon na CNG je jedním z pohonů budoucnosti, protože například v přepočtu na emise CO2 vyšly ze startovního pole nejlépe“, říká Marek Tomíšek. Hybridní vůz si dojel pro zlatou medaili, vozy na CNG si odváží stříbro, bronz a čtvrtou pozici. A právě mezi nimi je i naše česká posádka Marek Tomíšek – David Kazda, která si ze závodu odváží krásné třetí místo.

Marek Tomíšek se do místa závodu dostal po vlastní ose a nyní pokusí se dosáhnout polárního kruhu na CNG. Za redakci Auto-Fresh.cz gratulujeme ke krásnému umístění a budeme držet palce při plnění tohoto náročného cíle.

Text: Jiří Hájek
Foto: Marek Tomíšek, Jenni Rossi

Související články