Škoda Economy Run 2024

Škoda Economy Run 2024 Start

V sobotu 21.září 2024 se uskutečnil již 42. ročník závodu o úspornou jízdu Škoda Economy Run. Jako každý rok se posádky snaží projet předem stanovenou trať s co nejnižší spotřebou. Samozřejmě jsou limitováni časem, který mají na absolvování závodního úseku. Tentokrát pořadatelé Škoda Auto a.s. a Automotoklub Škoda připravili trať dlouhou 322 kilometrů. Každý účastník měl na zdolání trati 355 minut, což značí minimální průměrnou rychlost 54,42 km/h.

Celkem na trať vyrazilo 40 posádek rozložených do pěti kategorií. Jednalo se o čtyři základní dle typu paliva a zároveň skupina benzínových vozů byla rozdělena na skupinu B1000 s agregáty o objemu 1 litr a skupinu B3000 s většími pohonnými jednotkami. Nejpočetnější kategorii představovaly zážehové jednotky s 16 závodníky. Vznětový pohon pod kapotou mělo 11 posádek, elektrický pohon zastávalo 10 vozů a poslední tři kousky představovaly vozy s pohonem na CNG.

Všechny závodní posádky vyrazili z Kosmonos od Servisního centra Škody Auto po silnici I/38 okolo Bělé pod Bezdězem následně přes Mšeno, Mladou Boleslav, Sobotku, Jičín a Novou Paku do závodu Škody Auto ve Vrchlabí. Druhá etapa vzala účastníky zpět do Mladé Boleslavy, dále přes Chotětov, Mšeno a Bakov nad Jizerou do Servisního centra Škody Auto v Kosmonosech.

B1000

Kategorii B1000 opanovala posádka ve složení Pilný Jiří, Šíma Petr s vozem Citigo 1.0 MPI s konečnou spotřebou 2,89 l/100 km. Druhé místo si vybojovala dvojice Horníček Jan starší a Horníček Jan mladší opět s vozem Citigo 1.0 MPI s konečnou spotřebou 2,94 l/100km. Třetí místo obsadila dvojice Leška Martin, Zimmerhakl Tomáš s vozem Fabia čtvrté generace a motorem 1.0 TSI. Ta zvládla celou trať s průměrnou spotřebou 3,15 l/100 km.

B3000

Benzínové vozy s objemem nad 1 litr vyhrála posádka Krištofovič Tomáš, Krištofovičová Petra s vozem Rapid 1.2 TSI s konečnou průměrnou spotřebou 3,93 l/100 km. Stříbro si ze závodu odváží Velechovský Patrik, Velechovská Markéta s vozem Fabia 2. generace a motorem 1.2 12V s průměrnou spotřebou 4,01 l/100 km. A konečně bronz získala posádka webu Auto-Fresh Jiří a Petr Hájkovi s vozem Škoda Scala a motorem 1,5 TSI se spotřebou 4,18 l/100 km.

CNG

V této kategorii jela jediná zahraniční posádka účastnící se závodu Economy Run 2024. Dvojice Kuosmanen Tuomo, Riikonen Jaako z Finska obsadila krásné druhé místo s vozem Octavia třetí generace s motorem 1.4 TSI. Ke stříbru byla potřeba spotřeba 2,55 kg/100 km. Zlato si v kategorii vozů s pohonem na CNG odvezla dvojice Fiala Petr, Doležal Ondřej s vozem Citigo a motorem 1.0 MPI spalujícím plyn. Celou trať zvládli absolvovat se spotřebou 2,21 kg/100 km. A doplníme ještě bronz, který si odváží posádka Dohnal Jiří a Dohnal Jiří mladší s vozem Škoda Octavia třetí generace s motorem 1.5 TSI a konečnou spotřebou 3,03 kg/100 km.

Kategorie Diesel

Zde si pro vítězství dojela posádka Martinec Tomáš, Konečný David s vozem Octavia 4. generace s konečnou spotřebou 3,15 l/100 km. Stříbro uzmula dvojice Fiala Lubomír, Doležal Stanislav s vozem Fabia druhé generace s motorem 1.2 TDI se spotřebou 3,23 l/100 km. A konečně pro třetí místo si dojela dvojice Dobrovolný Jan, Dobrovolná Zuzana s vozem Rapid 1.6 TDI se spotřebou 3,33 l/100 km.

Elektro

Poslední klasifikovanou kategorii představovaly vozy s elektrickým pohonem. Celkem se jednalo o 10 vozů Enyaq, ročník 2024. Zlato získala dvojice Říha Jan, Schmidová Elena se spotřebou 9,93 kWh/100 km. Stříbrnou medaili si odváží posádka Tomíšek Marek, Tomíšek Šimon se spotřebou 10,75 kWh/100 km. Bronzovou pozici opanovala dvojice Pecák Radek, Pecáková Klára se spotřebou 10,86 kWh/100 km.

Finále a shrnutí

A protože byla všechna vozidla sledována po celou dobu závodu pomocí GPS jednotky, bylo možné i na některá místa umístit virtuální radary pro zjištění, zda jedou všichni podle předpisů. Zároveň je díky GPS jednotkám možné kontrolovat průjezdy a dodržování trati po dobu celého Economy Runu. Během letošního závodu dvě vozidla nebyla klasifikována a jedna posádka byla diskvalifikována z důvodu překročení penalizací přes 30%. Posádka špatně odbočila a i když si svou chybu uvědomila a vrátila se zpět na trať, ztratila tím velké množství času, které pak již nebylo možné dohnat zpět. Další dvě skupiny si odnesly pouze penalizaci za překročení rychlosti.

Tato akce ukazuje, jak úsporná mohou být vozidla, a to nejenom ta spalovací, ale i ta elektrická. Spotřeba 10 kWh znamená u slabšího Enyaqu dojezd 550 km a u silnějšího (kapacitou baterie) 770 kilometrů dojezdu. Hlavní překážkou tak může být vyšší cena za model Enyaq s vyšší kapacitou baterie, případně doba, po kterou musí uživatel strávit na dobíjecí stanici.

Zároveň bychom chtěli poděkovat pořadatelům za neutuchající zájem a za veškerou práci, kterou mají s pořádáním této akce. Pokud vás soutěž zaujala a chcete se přihlásit tak, pak sledujte oficiální stránky závodu Economy Run a pomalu začněte připravovat svého miláčka s logem Škoda.

Text: Jiří Hájek
Foto: Jiří Hájek

Související články