Tentokrát byl redakci pro test zapůjčen vůz Volkswagen Multivan Trendline Bulli. Historie tohoto modelu je velmi dlouhá a sahá až do padesátých let dvacátého století. Označení Bulli je zkratkou významu, pro který bylo vozidlo určeno: Bus, Lastwagen und Lieferwagen. Ve zkratce by se dalo říci, že náš testovaný Multivan je ideální pro přepravu až sedmi osob a pořádání menších výjezdních konferencí.
S vozem jsme se měli možnost seznámit během 777 ujetých kilometrů. Z této vzdálenosti činily 50% hodnoty dálnice, 30% silnice mimo obec a zbylých 20% cesty proběhlo v obci. Během testu jsme měli možnost vyzkoušet i chování vozu a spotřebu při vyšším zatížení. Veškeré podrobnosti se dozvíte dále.
Interiér
Hned v úvodu je třeba říci, že se jedná primárně o pracovní vůz. A tento účel se přenesl i do našeho testovaného vozu. Nečekejte tudíž luxus, kam se podíváte. Vše je podřízeno praktičnosti. Tvrdé plasty obložení přístrojové desky a bočních dveří odolají i větším ranám nebo lehčím škrábancům. A všude se nachází různé odkládací prostory; pod řadicí pákou, nahoře na přístrojové desce, před spolujezdcem, ve dveřích, pod sedačkami, na bocích sedaček, prostě všude. Na bocích přístrojové desky najdete držáky nápojů. Do Multivanu může nastoupit až sedm osob, kteří cestují ve třech řadách. Dvě sedačky uprostřed vozu lze otočit proti směru jízdy a lze tak mluvit přímo s cestujícími vzadu. Mezi ně lze umístit stůl, který je rafinovaně ukryt v bočních posuvných dveřích. Protože byl stolek umístěn v době zapůjčení volně ve voze, chvíli jsme bádali, kam ho uklidit. Pro napájení elektrických přístrojů je ve vozu umístěno několik zásuvek na 12 V. Dvě na přístrojové desce, jedna před třetí řadou sedadel a jedna za ní. Sedadla byla pohodlná, cestující vpředu a uprostřed měli každý své područky, které se daly nastavit otáčením kolečka na spodní straně. Na schůdcích se nachází prvek, který je osvětluje, a v noci nám pomáhal, abychom nezakopli o schod. Nápis Bulli umístěný na vrcholu odkazuje na výbavu vozu. Trochu nás nepříjemně překvapily špuntíky na dveřích, které známe ze starých vozů a indikují odemčené nebo zamčené dveře. Řadicí páka je umístěna ideálně, dá se na ní krásně dosáhnout. V testovaném modelu bylo možné přes boční okna uprostřed a vzadu přetáhnout síťovinu a tím odstínit nepříjemné slunce. Osoby sedící v druhé řadě pak měly možnost nastavovat klimatizaci v rámci třízónové klimatizace.
Přístrojová deska vozu Multivan Trendline Bulli Na ovládání infotainmentu na volantu je třeba si zvyknout. Multivan Trendline Bulli disponuje automatickým spouštěním světlometů. Automatika fungovala bezproblémově a spouštěla se i při lehce sníženém světle. Úložné prostory lze nalézt na několika místech. Některé jsou dobře ukryty. Například spodní přihrádka s držáky na nápoje není na první pohled vidět. Třízónová klimatizace byla ve voze příjemná. Cestující v zadní části vozu si díky tomu mohou nastavit vlastní teplotu. Tři různé schránky na drobnosti umístěné před sedadlem spolujezdce Cestující na zadních sedadlech mohou taktéž ovládat teplotu vzduchu. Sedadla v druhé řadě lze otáčet různými směry. Sedačky lze však upevnit pouze ve směru nebo proti směru jízdy. Na bočních oknech je možné vytáhnout síťovanou zábranou. Síťovina je skryta pod oknem V zadní části vozu je možné zakrýt okna síťovinou.
Praktičnost
Pokud se podíváme na Multivan Trendline Bulli z pohledu řidiče, velmi jsme ocenili zmíněné odkládací prostory. Je jich mnoho a dá se tudíž schovat plno věcí. Na druhou stranu schránky, které jsou dostupné, rozhodně neoplývají velikostí, například návod jsme museli umístit do přihrádky z boku sedačky. Schránka na brýle bohužel chyběla. Ty lze ale ukrýt například do přihrádky vedle řadicí páky. Osvětlení interiéru při snížené viditelnosti lze nastavit kolečkem od volantem. Přínos spatřujeme v umístění dalších výdechů klimatizace nad druhou a třetí řadu sedaček. Vzduch se tudíž v zimě rychleji prohřeje, případně v létě ochladí. Velikost zavazadlového prostoru se odvíjí od třetí řady sedaček. Protože je posuvná, lze prostor měnit podle aktuální potřeby. K posunu slouží popruh skrytý pod prostřední sedačkou. Manipulace rozhodně není pro fyzicky slabší osoby. Naopak sklopení opěradel je velmi jednoduché. Pokud odstraníme všechny sedačky v druhé a třetí řadě, získáme 4,3 m2 ložné plochy. I u tohoto vozu nás potěšily LED světlomety, které určitě všichni ocení v noci, případně při snížené viditelnosti. Díky automatickému spínači jsme nemuseli řešit průjezd tunely, světla se vždy spolehlivě spustila sama. Chvíli jsme bojovali s ovladači na volantu a zkoušeli jsme jejich funkčnost. Dá se na to ale zvyknout a po nějaké době lze většinu funkcí ovládat přes tlačítka na volantu.
Byli jsme velmi spokojeni s LED světlomety. Po složení a vyjmutí sedaček získáme čtyři metry čtvereční ložné plochy. Na nástupních schůdcích se nachází osvětlení s názvem vozu Bulli. Stůl je možné následně uložit do bočních výsuvných dveří. Úložné prostory najdeme i pod zadní lavicí.
Konektivita
V testovaném voze na nás čekalo Rádio Composition Media s 6,3″ barevným dotykovým displejem a šesti reproduktory. Přes dotykovou obrazovku lze provést základní nastavení multimédií, případně lze ovládat některé prvky vozu. Zvuk byl bezvadný, nastavení bylo též jednoduché a intuitivní. Připojení telefonu přes technologii Bluetooth bylo bezproblémové. K připojení došlo okamžitě a přehrávání hudby z telefonu se též rozběhlo ihned. Kromě Bluetooth lze hudbu poslouchat i přes konektor USB, případně z CD nebo paměťové karty. Displej před řidičem byl pouze monochromatický. Nabíjení různých externích zařízení probíhá výhradně přes 12V zásuvky umístěné na různých místech ve voze. Za příplatek lze do vozu dokoupit zesílení hlasu řidiče. Tato funkce se u Multivanu jistě využije, neboť při komunikaci řidiče s cestujícími sedícími na poslední řadě sedaček jsme museli zvýšit hlas, zvlášť na dálnici.
Pohonná jednotka
Srdcem vozu je dvoulitrový turbodmychadlem přeplňovaný vznětový agregát poskytující výkon 110 kW (150 koní). Točivý moment dosahuje hodnoty 340 Nm. U testované verze byl výkon motoru přenášen přes šestistupňovou manuální převodovku pouze na přední nápravu. K dispozici je ale i pohon všech kol 4Motion. Automobilka uvádí papírovou spotřebu paliva na hodnotě 6,2 l/100 km. Během našeho testu jsme s Multivanem dosáhli hodnoty 6,9 litru nafty. Během většiny najetých kilometrů ve voze jelo 6 osob a menší množství nákladu, tudíž výsledek považujeme za krásný a rozdíl proti spotřebě oficiální je minimální. Záleží samozřejmě na stylu jízdy a typu cest. Na dálnicích při maximální povolené rychlosti spotřeba významně roste a blíží se 7,5 litru. Naopak v obci není problém jet za 6 litrů na 100 kilometrů. Zajímavé je srovnání s námi testovaným Karoqem, který disponoval stejným agregátem. Tam jsme dosáhli spotřeby nižší o jeden litr nafty při vyšším tempu, nicméně s nižší zátěží.

Jízda
Opět budeme pět chválu na pohonnou jednotku. Motor zabírá plynule, necuká a i na dálnici je schopen jít za plynem. Pouze při vyšším obsazení a prudkém kopci jsme museli více pracovat s převodovkou, protože motor pak už na šestý rychlostní stupeň nedokázal zrychlovat. Zpřevodování je lehce posunuté, stejně jako u Karoqu. První rychlostní stupeň je pouze na rozjezd, další jsou pak již delší a v rychlosti 50 km/h byly otáčky poměrně nízko, držely se okolo 1350 otáček za minutu. Další hodnoty otáček najdete v tabulce pod touto částí. Na nerovné vozovce tlumiče poměrně slušně potlačovaly rány a ani osoby ve třetí řadě si na tvrdost pérování nestěžovaly. Díky lehce hranatému tvaru je Multivan náchylný na boční vítr. Z vozu je velmi slušný rozhled, zásluhou velkých bočních zrcátek a vyššímu posezu. Pro běžné ježdění a převážení osob nebo nákladu je předokolka naprosto dostačující. Pokud ale plánujete využívat Multivan i v lehčím terénu, doporučujeme si připlatit za čtyřkolku, která se do terénu hodí více.
Rychlost | Rychlostní stupeň | Otáčky motoru |
50 | 4 | 1350 |
90 | 5 | 1800 |
90 | 6 | 1500 |
130 | 6 | 2200 |
Shrnutí
Během více než 770 kilometrů jsme měli možnost si zvyknout na jízdu v Multivanu, jeho variabilitu i ovládání. Jako vždy musíme vyzdvihnout LED světlomety a hlavně pohonnou jednotku, především její plynulost. Dále se nám líbila možnost různého uspořádání a nastavení sedaček. Naopak bychom vytkli předně zastaralý monochromatický displej před řidičem a vyskakovací čudlíky v předních dveřích. Základní cena testovaného modelu s motorizací 2.0 TDI 110 kW (150 koní) je 999 990,- Kč. S příplatkovou výbavou, kterou náš vůz obsahoval, se cena vyšplhala až na hodnotu 1 150 852,- Kč.
Základní údaje – Volkswagen Multivan Trendline Bulli | |
Karoserie: | Dodávka |
Počet míst: | 7 |
Předchůdce: | Volkswagen Transporter T5 |
Příbuzné modely: | Volkswagen Transporter |
Hlavní konkurenti: | Ford Transit Custom kombi, Mercedes-Benz třídy V |
Platforma: | T |
Pohon: | 4×2 |
Motor: | vznětový 2.0 TDI |
Výkon | 110 kW |
Točivý moment: | 340 Nm |
Umístění motoru: | vpředu |
Převodovka: | manuální šestistupňová |
Maximální rychlost: | 182 km/h |
Zrychlení 0-100 km: | 12,9 s |
Spotřeba paliva podle VLTP: | 6,2 – 6,1 l/100 km |
Délka: | 4904 mm |
Výška: | 1970 mm |
Rozvor náprav: | 3000 mm |
Průměr otáčení: | 11,9 m |
Provozní hmotnost: | 2007 kg |
Užitečné zatížení: | 993 kg |
Zavazadlový prostor: | 4,3 m2 |
Místo výroby: | Německo |
Záruka: | 2 + 2 roky nebo 200 000 kilometrů |
Cena testovaného modelu: | 1 150 852 Kč |
Odkaz na edici Bulli najdeme i na karoserii vozu Okolo stolu se vejde až sedm osob. Sedadla ve druhé řadě lze otočit proti směru jízdy. Okolo stolu se vejde až sedm osob. Sedadla ve druhé řadě lze otočit proti směru jízdy.
Text: Jiří Hájek ml.
Foto: Jiří Hájek ml., Petr Hájek