Honda Civic: Sportovní hatchback

Honda Civic 2024

Dnes se k nám na test dostal vůz Honda Civic ve výbavě Elegance. Pod kapotou měl již několikrát zmiňovaný unikátní hybridní pohonný systém. Nyní jsme měli možnost otestovat jeho vlastnosti v nižším a sportovněji raženém Civicu. Jeho hmotnost je nižší než u v minulosti námi testovaného modelu CR-V a o ještě o chlup nižší než u modelu ZR-V, proto nás zajímalo, jak se s ním bude jezdit, jestli se projeví nižší váha na spotřebě a jeho jízdních vlastnostech. Samozřejmě jsme se pak zaměřili i na jeho praktičnost a pohodlí. Co všechno jsme zjistili a na co se mohou potencionální zákazníci těšit, to vše se dozvíte níže.

Interiér

Nastupování a vystupování může být pro někoho náročnější, a to s ohledem na nižší posez. Sedáte si totiž poměrně nízko, nicméně po usednutí do kabiny pocítíte poměrně dost prostoru okolo sebe. Rozhodně se nebudete cítit stísněně a se spolujezdcem se nebudete hádat o područku, která je příjemně široká. V našem případě byla sedadla látková, což jsme v letních měsících ocenili, nebyly tak rozpálené jako v případě kůže. Oproti nejvyšší výbavě bylo nastavení polohy sedačky řidiče manuální pomocí páček. I když svým vzezřením vypadá Civic jako sportovní, sedačky jsou velmi pohodlné, a i při jízdě do zatáček tělo spolehlivě podrží.

Plasty na přístrojové desce a okolo oken jsou příjemně měkčené a nevypadají lacině. Zajímavá byla imitace karbonu na středovém tunelu okolo jízdních voličů. A stejně jako v předchozích námi testovaných modelech i zde absentuje mechanická ruční brzda a volič jízdního směru. Ruční brzda je elektronická, hned za ní se nachází možnost systému Autohold, který při zastavení vůz podrží až do chvíle, kdy zmáčknete plynový pedál. Naopak za začátku středového tunelu najdeme tlačítka volby jízdy.

I cestující na zadních sedadlech mají prostoru hodně. I když jsem si se svými bez mála 190 cm sedl za sebe, v pohodě jsem se vešel. Z pohledu místa si cestující nemohou stěžovat. Trochu nám vzadu chyběl výdech klimatizace, aby chladnější vzduch šel rychleji dozadu, ten je opět od vyšší výbavového stupně. Na konci středového tunelu si mohou cestující nabít svou elektroniku. Nachází se zde dva porty, tentokrát staršího typu USB. Možná kombinace USB a novějšího USB-C by v dnešní době mohla být výhodnější. A když už jsme u toho nabíjení, zmiňme, že vpředu jsou také dva konektory USB, které zároveň slouží pro přehrávání hudby nebo pro spojení s vozem pomocí Android Auto nebo Car Play. Hned vedle se pak nachází 12V zástrčka. Bohužel ve výbavě Elegance absentuje bezdrátová nabíječka mobilních telefonů.

I v případě modelu Civic se přes celou šířku vozu na přístrojové desce táhne mřížka, která je přerušena pouze místem pro volant a pod kterou se ukrývají výdechy klimatizace. Nám se líbil designový prvek v podobě nastavování směru proudění vzduchu. Stejný způsob jsme mohli vidět i v modelu CR-V.

Celý interiér je obložen buď měkčenými plasty nebo imitací kůže. Vše je měkké a příjemné na dotek. Stejně jako v modelu ZR-V se přes celou šířku interiéru až k volantu táhne mřížka, pod kterou se ukrývají výdechy klimatizace. Oproti zmíněnému ZR-V se změnily páčky nastavení směru toku vzduchu. Zde se nám líbili více, jednalo se o příjemný designový prvek, který je ale hodně subjektivní.

Praktičnost

Pro uložení zavazadel slouží mnoho přihrádek a kapes rozmístěných po celém vozidle. Vpředu nalezneme obrovský prostor mezi sedadly, kde můžeme uschovat i poměrně velké věci. Tento prostor je ukrytý pod opěrkou cestujících vpředu. Klasický kastlík na drobnosti je umístěn před spolujezdcem, kam se toho opravdu moc nevejde. Cestující vzadu mohou využít prostor ve dveřích a pak kapsu na zádech sedadla spolujezdce, kam si mohou založit například časopis nebo čtení na cestu. Lahev s pitím lze umístit do kapsy ve dveřích. Vejde se sem v pohodě lahev o objemu 0,75 litru. Větší, 1,5 litrovou lze dát do držáků ve středovém tunelu. A aby byl výčet kompletní ještě zmíníme, že cestující na zadních sedadlech si po sklopení opěrky mohou umístit kávu nebo čaj v kelímku do dvou držáků na začátku opěrky.

Objem zavazadlového prostoru činí 410 litrů. Proti předchozímu modelu CR-V z kategorie SUV je sice hodnota o dost menší, ale nedostatkem prostoru rozhodně trpět nebudete. V porovnání s modelem ZR-V je ale zavazadlový prostor navýšen o 30 litrů (resp. o 20 litrů, pokud započítáme i místo v podlaze). Po sklopení zadních sedaček získáme 1 220 litrů objemu pro veškerá zavazadla cestujících. Zmíněná Honda ZR-V po sklopení zadních sedaček profituje z vyšší střechy a tím pádem i větším objemu (1 312 litrů resp. 1 322 litrů). Překvapila nás roletka zavazadlového prostoru. Z praxe z minulosti můžeme znát verzi, která se vytahuje od zadních sedadel k zádi vozu. Zde se vytahovala z levé strany na pravou. Občas jsme s ní zápasili, neboť měla tendenci se dost muchlat a zasekávat se při nepřesném stahování. Na pravém boku zavazadlového prostoru nalezneme 12V zásuvku, například na ledničku nebo jiné zařízení. I po sklopení zadních sedadel zde zůstává mírný schod. Sedadla se sice srovnají, ale před nimi se nachází několika centimetrový výstupek.

I přes menší zpětná zrcátka byl výhled naprosto dostačující a poskytovaly slušný přehled o provozu za vozidlem. A pokud jelo vozidlo v mrtvém úhlu, nastoupila elektronika a rozsvítila upozornění. Líbilo se nám ponechání fyzických voličů klimatizace, nebylo nutné hledat v infotainmentu nastavení jednotlivých funkcí.

Konektivita

Základem celého infotainmentu je 9“ dotyková obrazovka, u které jsou ponechány fyzické voliče hlasitosti a potvrzovací tlačítka. O ozvučení se stará v základu, tudíž v našem případě, 8 reproduktorů. V nejvyšší výbavě se o hudební doprovod starají reproduktory značky Bose. V našem případě bylo zvukové podání zaměřeno spíše výšky, hloubky byly zastoupeny méně. Celkově byl ale zvuk příjemný. Klasické rádio i DAB pracovalo bezvadně, a i přes slabší signál nedocházelo k výpadkům zvuku.

Připojení telefonu k vozu proběhlo během chvilky a bez dalších následných výpadků nebo potřeb restartu. Stejně tak celý software infotainmentu běžel bez problémů a poměrně svižně. Protože se jednalo o stejný software, už jsme znali rozložení jednotlivých prvků. Pokud se jedná o nováčka, který se s tímto infotainmentem ještě nesetkal, může chvíli tápat kde co je.

Před řidičem už v základu zobrazuje informace 7“ displej na levé straně. Na pravé straně je pak fyzická ručička ukazatele rychlosti. Displej může ukazovat mnoho informací od spotřeby přes ukazatele rekuperace až po právě přehrávaná média. A i když na něj svítilo přímé slunce, neměli jsme problém s čitelností.

Pohonná jednotka

Díky více než dvacetileté zkušenosti s hybridními technologiemi, je aktuální pohonná jednotka velmi efektivní a jednou z nejlepších na trhu. Základem je spolupráce benzínové čtyřválcové jednotky o objemu 1 993 ccm poskytující výkon 105 kW (143 koní) a elektromotoru disponující výkonem 135 kW (184 koní). Stejnou kombinaci jsme si mohli vyzkoušet v modelu ZR-V. Větší SUV CR-V má o pár kW větší výkon benzínového agregátu. Točivý moment elektromotoru dává 315 Nm. Opět i zde spalovací jednotka pracuje v Atkinsonově cyklu.

Hybrid může odčerpávat energii z baterie a jet pouze na elektřinu, může být aktivována spalovací jednotka, která vyrábí dodává energii pro elektromotor (sloužící jako generátor) a ten pak dodává energii elektromotoru pohánějící kola, případně spalovací jednotka pohání kola sama. Během jízdy nemusí řidič nic přepínat. Řídící jednotka si sama rozhodne, jaký režim je v danou chvíli potřeba. A opět jsme si užili sportovní imitaci řazení. Honda Civic, stejně jako větší bratři, při sešlápnutí plynového pedálu věrně imituje řazení a cukání při změně rychlosti. A stejně jako v předchozích testech, i zde bylo vše velmi věrné s tím, že bychom řekli, že je zde klasická převodovka.

Jízda

Elektromotor poskytoval výbornou reakci při rozjezdu a svižnou akceleraci. Stejně tak pružnost a reakce na sešlápnutí plynového pedálu během jízdy byla výborná. Jamile byla potřeba větší síla akcelerace, řídící jednotka aktivovala i spalovací jednotku. Jakékoliv změny režimu byly absolutně nepostřehnutelné a jedinou změnu bylo možné zaznamenat pouze na infotainmentu, případně v tlumeném hučení spalovací jednotky.

Pod volantem nalezneme pádla pro nastavení síly rekuperace a tím i zpomalování vozu. Díky tomuto systémů můžete dobíjet akumulátor a energii využít později k jízdě. K finálnímu zastavení před překážkou je potřeba sešlápnout brzdu, pomocí pádel pod volantem vůz nezastaví. Při defenzivní a předvídavé jízdě je možné díky rekuperaci získat velké množství energie do baterie a tím prodloužit dojezd.

Při jízdě přes nerovnosti jsou tlumiče nastaveny poměrně měkce, i přestože při jízdě v zatáčkách přímo cítíte, že vás vůz vybízí ke zrychlení, že to ještě zvládne. Tlumiče jsou rozhodně tvrdší než u modelu CR-V. Řízení je přesné a bezchybné. Během jízdy jsme nezaznamenali žádné uskakování zadku na nerovnostech nebo v zatáčkách. Cítíte, že můžete autu věřit, že vás nezradí a neskončíte ve škarpě.

Honda Civic umožňuje jízdu čistě na elektřinu i na vzdálenost několika kilometrů. Elektrický pohon oceníte také při poskakování v koloně. Právě zde se pak dá ušetřit velké množství paliva.

Stejně jako u předchozích námi testovaných modelů CR-V a ZR-V, i zde byla citlivost senzorů u adaptabilního tempomatu a protikolizního asistenta nastavena na vysokou úroveň. Přijíždějící auta v přípojném pruhu občas způsobily zpomalení vozu. Jednalo se ale o naprosté minimum případů. Občas nám při jízdě pípalo a blikalo upozornění na překročení rychlosti. Myslíme si, že značka, která zde původně bývala, byla již sundána, ale došlo pravděpodobně k přečtení značky z mapových podkladů, kde mohla být ještě zaznamenána. Jinak čtení dopravních značek fungovalo vesměs dobře a veškerá důležitá omezení se řidiči zobrazovala na displeji vedle tachometru.

Během našeho testu jsme překonali bezmála 600 km. Většina trasy proběhla po městě, cca třetina cesty vedla po dálnicích a asi 20% vzdálenosti vedlo mimo obec. Většinou tachometr ukazoval rychlost na hranici maximálky nebo lehce pod. A i přes tuto skutečnost ukazoval palubní počítač průměrnou spotřebu 4,3 l na 100 kilometrů. Na dálničních úsecích palubní počítač ukazoval průměrnou spotřebu 5,7 l/100 km. Výrobce udává, že si Honda Civic ve výbavě Elegance řekne o 4,7 litru naturalu. Po celou dobu testu běžela klimatizace, která spotřebu paliva navyšuje. Celkově nižší spotřeba je určitě dána nižší hmotností a lepší aerodynamikou než modely z kategorie SUV.

Shrnutí

Jako vždy musíme vyzdvihnout hybridní jednotku, která se ukázala velmi úsporná a přitom pružná. Pokud chcete, pokoříte hranici 100 km/h za necelých 8 vteřin, ale zároveň jestliže toužíte po úsporné jízdě, můžete jet s lehkou nohou a výsledná spotřeba bude hluboko pod hranicí 5 litrů paliva na 100 km. Ocenili jsme i jízdní vlastnosti, které nás mile překvapili, jistotu v zatáčkách a celkově zpracování Hondy Civic. Neduhy z předchozích modelů CR-V a ZR-V se přenášejí i sem. Tj. občas horší přesnost sledování značek a občas přílišná citlivost senzorů. Nezaujala nás ani roletka v zavazadlovém prostoru, se kterou jsme občas bojovali při srolování.

Pokud hledáte sportovněji zaměřený vůz, který je zároveň úsporný, má výborné jízdní vlastnosti a nabízí prostor pro posádku, je Civic pro vás dobrou volbou. Při pohledu do aktuálního ceníku zjistíme, že základní cena námi testovaného modelu je 849 900,- Kč. Příplatek za druhý výbavový stupeň sport je 30 000,- Kč. Nejvyšší výbava Advance startuje na částce 959 900,- Kč.

Základní údaje – Honda Civic
Karoserie:Hatchback
Počet míst:5
Pohon:4×2
Motor:Zážehový 1993 cm3 i-MMD
Výkon spalovacího motoru105 kW
Výkon elektromotoru135 kW
Točivý moment:335 Nm
Umístění motoru:vpředu
Převodovka:Automatická e-CVT
Maximální rychlost:180 km/h
Zrychlení 0-100 km:7,8 s
Spotřeba paliva podle WLTP:4,7 l/100 km
Délka:4 551 mm
Výška:1 408 mm
Šířka1 802 mm
Rozvor náprav:2 734 mm
Průměr otáčení:11
Provozní hmotnost:1 517 kg
Užitečné zatížení:348 kg
Zavazadlový prostor:410 l
Záruka:Prodloužená záruka na 3 roky nebo do 100 000 km
Cena testovaného modelu:865 800 Kč
Text: Jiří Hájek
Foto: Jiří Hájek, Petr Hájek

Související články