Cupra Leon Sportstourer VZ: na okruhy i s rodinou na výlety

Cupra Leon Sportstourer VZ

Automobilku Cupra jistě netřeba představovat. Nicméně pár stručných informací musíme zmínit. V roce 2018 se Cupra oddělila od automobilky Seat a postupně upravovala vozy Seat pod svou značku a ve svém designu. Nyní už má ve svém portfoliu vlastní modely a i s těmi převzatými se snaží odlišit. Na konci roku 2024 jsme měli možnost se seznámit s modelem Formentor, který byl v mnoha ohledech velmi povedený a svezení s ním bylo více než příjemné. Nyní se k nám dostala na test vysloveně lahůdka. Na otestování nám byl zapůjčen vůz Cupra Leon Sportstourer VZ s nejsilnějším benzínovým motorem, který má automobilka aktuálně v portfoliu. Pojďme se ale postupně podívat na jednotlivé aspekty vozu, jak se nám s ním jezdilo, jaký je interiér, zpracování a samozřejmě nahlédneme do ceníku.

Sportovní každým coulem

Modernizovaný vzhled Leonu se snaží na první pohled odlišit od svého soukmenovce s logem Seat hlavně předními světlomety a maskou chladiče. Hlavní světlomety využívají v příplatkové výbavě systém Matrix LED, přičemž hlavním poznávacím znamenám Cupry jsou tři trojúhelníková světla denního svícení uspořádaná také do trojúhelníku. Námi testovaný Leon Sportstourer VZ stál na moc pěkných designových 19“ litých kolech v kombinaci bronzové a černé barvy. Na zádi pak najdeme dohromady čtveřici koncovek výfuků, které jsou všechny funkční, žádné falešné vzhledové výdechy. Stejně jako na námi testovaném Formentoru se přes celou záď táhne světelná linka, která spojuje koncová světla využívající opět trojúhelníkové LED prvky. Linka uprostřed přerušuje svítící logo automobilky Cupra.

Sportovní a přitom pohodlný

V interiéru nalezneme pohodlí kombinované s účelností při sportovnější jízdě. Po usednutí vás v sedačce obejme hodně výrazné boční vedení, nicméně i při trochu rozložitější postavě nebudete i po delší jízdě otlačení. Celkově je ale Cupra Leon Sportstourer VZ sportovněji zaměřená, proto je potřeba počítat s menším prostorem nad hlavou, pokud jste vysocí. Já se svými bez mála 190 cm jsem ale problém neměl a nad hlavou mi zbývalo stále ještě pár centimetrů. Volant se příjemně držel a při nízkých teplotách jsem ocenil vyhřívání. Na třetí stupeň už byl po nějaké době poměrně rozpálený, nicméně díky aktivaci na volantu není potřeba hledat nastavení někde hluboko v infotainmentu a lze úroveň jednoduše nastavit. Stejně jako kola, i v interiéru se nacházely jednotlivé prvky, které zdobil bronzový akcent (volant, rámečky klimatizace nebo prošívání po celém vozidle). Měkčené plasty jsou příjemné na dotek, rozhodně jsme nenašli nic vzhledově či dotykově laciného.

V příplatkové výbavě se také nachází panoramatické střešní okno s roletkou, která ho kryje. Dotykové plošky na stropě nad středovým tunelem jsou srozumitelné a reagují okamžitě a bez jakéhokoliv problému. Cestující vzadu si mohou užívat dostatek místa, a to i vyšší osoby. Při ideálně nastavené přední sedačce (která je u řidiče elektronicky nastavitelná) se za sebe v pohodě vejdu, a ještě mám před koleny dostatek místa. Stejně tak to platí i nad hlavou, kdy se rozhodně nebudete bouchat o strop. Opěrka na středním sedadle ukrývala držáky nápojů a po otevření dvířek i průstřel do zavazadlového prostoru. O ideální teplotu v zadní části vozu se stará třízónová klimatizace.

Pro nabíjení elektronických zařízení se stará klasická sestava USB-C portů. Dva nalezneme vzadu pod ovládáním teploty, dva vpředu na začátku středového tunelu. V přihrádce pod područkou se ukrývá 12V zásuvka. Nesmíme také opomenout bezdrátovou nabíječku u řidiče, kam stačí odložit mobilní telefon a na konci cesty je přístroj připraven k používání.

Praktičnost

Nyní se podíváme na praktickou část vozu Cupra Leon Sportstourer VZ. Po celém voze nalezneme mnoho míst, kam uložit drobnosti nebo i větší zavazadla. Hlavní úložný prostor v zadní části vozidla nabízí 620 l v základu. Další drobnosti lze uschovat do schránky před spolujezdcem, pod nastavitelnou středovou područku mezi předními sedadly, do kapes dveří nebo za kapes na zádech předních sedadel. Bohužel kapsa na bocích předních sedaček bohužel chybí. Víko zavazadlového prostoru se dá otevřít přímo z kabiny od řidiče. Tlačítko přímo na víku jsme zpočátku nemohli najít, pomohl až návod. Nenachází se totiž klasicky na středu pod logem nebo úplně dole pod víkem, nýbrž pod pravým koncovým světlometem. Jakmile ale už víte, kde máte hledat, otevření je jednoduché.

Každý někdy hledá, kam umístit nápoje i ve větších lahvích o objemu 1,5 litru. Potěšilo nás, že se vejdou do všech dveří, neboť většinou bývá problém s umístěním vzadu. Menší kelímek s nápojem bude vpředu v hlavním otvoru trochu cestovat, v tom menším drží mnohem lépe. Tady je ale potřeba zasunout středovou područku, abyste se k nápoji dostali.

Zmínili jsme to i u modelu Formentor, i zde se nám velmi líbilo ambientní osvětlení. V případě automobilky Cupra a námi testovaného modelu Leon Sportstourer VZ mělo i praktické využití. LED pásky totiž využíval i systém sledování mrtvého úhlu, kdy se rozsvítil kus pásky, pokud do mrtvého úhlu vjíždělo vozidlo. Zároveň se změnila barva na červenou, pokud cestující otevřel dveře.

Celkově spíše upřednostňujeme fyzické voliče a tlačítka před dotykovými ploškami, nicméně stejně jako v případě modelu Formentor fungovaly bezchybně. Bylo ale potřeba se na ně více soustředit a trefit se na správné místo. Ovládání a nastavení klimatizace probíhalo vzadu dotykovými ploškami a vpředu přes infotainment.

Opět jsme měli možnost vyzkoušet i systém Matrix LED. A opět musíme chválit jeho funkčnost. Během jízdy nás nikdy neproblikával, systém vyřezával protijedoucí a souběžné vozy aniž by je oslňoval. Systém využívá samozřejmě senzorů, které reagují na světlo. Problém občas nastával na dálnici, kdy jsou světla kamionů skryta za středovým pásem a nejsou vidět. Nejednalo se ale o pravidelný problém.

Konektivita

Srdcem celého infotainmentu je 12,9“ velká dotyková obrazovka. Zde se soustředí ovládání a zobrazování všech aspektů vozu. Jak je již zvykem z většiny vozů, obrazovka slouží i pro rozsáhlejší nastavení klimatizace (základ lze udělat pomocí dotykových plošek pod obrazovkou). Grafika je pěkná a chod celého systému plynulý. Díky naší předchozí zkušenosti jsme se rychle zorientovali. I při rychlém posunování v rámci nabídky je vše plynulé a nic se neseká. Vyzkoušeli jsme si i navigaci, která ale nebyla pravděpodobně aktualizovaná, neboť některé odbočky a sjezdy na mapě chyběly.

Bezdrátové Android Auto umožňuje zrcadlení mobilního telefonu aniž by byl připojen drátem k vozu. V praxi to funguje tak, že nasednete, aktivujete motor nebo infotainment, telefon se připojí a rovnou se spustí Android Auto. Uživatelé zařízení s nakousnutým jablkem využívají Apple Carplay samozřejmě také.

O ozvučení audiosystému se v příplatkové výbavě postarala společnost Sennheiser. Už samotný název naznačuje, že se bude jednat o kvalitní zvuk. K dispozici je 12 reproduktorů se subwooferem a celkovým výkonem 390 W. A jak jsme avizovali, zvuk byl plný s velkou variabilitou díky nastavení ekvalizéru. Vše záleží na Vaší preferenci, ať už milujete hudbu zaměřenou na silný basový projev nebo spíše na výšky.

Připojení mobilního telefonu přes Bluetooth proběhlo bez jakéhokoliv škobrtnutí. Ani během hovorů nedocházelo k výpadkům spojení mezi vozidlem a mobilním zařízením.

Výkon kam se podíváš

V této části se zaměříme na pohonnou jednotku. A tady přichází ta největší síla verze VZ. Pod kapotou se ukrývá nejsilnější agregát, který má Cupra ve své nabídce. Srdcem celého vozu je dvoulitrový zážehový čtyřválec přeplňovaný turbodmychadlem s výkonem 245 kW (333 koní). Síla pohonné jednotky je přenášena přes automatickou sedmistupňovou převodovku na všechna čtyři kola. Točivý moment dosahuje hodnoty 420 Nm. Hranici 100 km/h pokoří Cupra Leon Sportstourer VZ za 4,8 sekundy.

Pokud si vybíráte sportovní vozidlo, většinou nekoukáte na spotřebu pohonných hmot, nicméně v papírech má varianta VZ hodnotu 8,4 litry na 100 ujetých kilometrů. Jak dopadla hodnota spotřeby během celého testu se dozvíte dále. Ještě se letem světem podíváme do ceníku na další nabídku motorů. K dispozici je základní benzínová jedna-pětka s výkonem 110 kW (150 koní), mild hybrid 1.5 eTSI se stejným výkonem, a také hybridní jednotka o výkonu 150 kW (204 koní), případně s výkonem 200 kW (272 koní). Vznětová jednotka je pouze jedna a to dvoulitr s výkonem opět 110 kW (150 koní).

Na okruh i pro rodinu

Pokud hledáte poklidnou jízdu, ploužení se a úsporu paliva, poohlédněte se raději jinde. Tento motor byl připraven k zábavné jízdě, rychlejšímu projíždění zatáček a využívání plného výkonu. Po sešlápnutí pedálu až na podlahu se rozeřve benzínový dvoulitr a zabere všech 333 koní. Síla při rozjezdu vás zatlačí do sedačky a během chviličky porušujete předpisy, aniž byste to zaregistrovali. Tohle auto je dravec, který chce jezdit. A už při usednutí do vozu jsme chtěli jet. Tady se na jízdu přímo těšíte!

Rozhodně nemůžeme říci, že by se nedalo jet s vozem Cupra Leon Sportstourer VZ klidně a pohodově. Pořád je to i rodinné auto, které má velký zavazadlový prostor na mnoho bagáže celé rodiny. A prostoru uvnitř je také na rozdávání. Pokud chcete, chová se VZtko naprosto klidně a v pohodě si motor bublá. Při rozjezdech a předjetí můžete využívat vysoký výkon ve všech jízdních režimech, které jsou v nabídce (Comfort, Sport, Cupra, Drift, Individual). V běžném režimu Comfort máte možnost pocítit právě pohodu a klid. A po sešlápnutí plynu se také dočkáte mohutného zrychlení. Sport zvýší sportovní pocit, ale až s režimem Cupra poznáte plnou sílu a zvuk motoru. Za této situace převodovka řadí až okolo hodnoty 4000 – 5000 otáček za minutu. Každý jemný pohyb plynového pedálu znamená silné zrychlení. Teď si užijete největší zábavu a budete rádi za výrazné boční vedení sedaček. Jednotlivé režimy může řidič volit na volantu nebo uvnitř samotného infotainmentu.

Po uvolnění brzdového pedálu se Cupra Leon Sportstourer VZ rozjede okamžitě, žádnou prodlevu mezi povolením pedálu a prvním cuknutím jsme nezaznamenali. Na reakci plynového pedálu motor zabere hned, opět žádné zpoždění nečekejte. Stejně tak pozitivně hodnotíme odhlučnění kabiny. Pokud nechcete poslouchat dunění motoru (v režimu Cupra nebo po nastavení v režimu individual), je jízda překvapivě tichá. I tento fakt způsoboval nenápadné zrychlování až do bodu rychlostních limitů vozovky.

Co se týče stability, tak naladění podvozku bylo na jednu stranu příjemné při projíždění zatáček, kdy se Leon Sportstourer VZ prakticky nenakláněl a na stranu druhou při přejíždění menších nerovností jsme nebyli naklepaní jak řízky o Vánocích. Samozřejmě nečekejte měkké a houpané odladění. Cestující vzadu reportovali tvrdší sedačky a větší skákání. Nicméně vpředu jsme takovou situaci nezaznamenali. Na druhou stranu při přejetí velké nerovnosti a díry se ozvala velká rána jako když bouchne celé auto. Občas jsme se díky tomu lekli.

Asistenti na pomoc a bez pomoci

Jak jsme již zvyklí z testu modelu Formentor, adaptabilní tempomat fungoval bezchybně a uměl i zastavit vůz při dojíždění kolony. Finální zpomalování bylo plynulé a pak ještě nějakou dobu dojížděl Leon plíživým krokem do předepsané vzdálenosti. Při rozjezdu se po udělení impulzu (sešlápnutí plynu) opět rozjel společně s ostatními vozidly. A jak jsme již zmínili výše, čtení značek nebylo vždy spolehlivé. Předpokládáme, že starší mapové podklady zapříčinily chybné zobrazování značek v některých místech. Buď byla již značka sundána, nebo došlo ke změně rychlostních limitů. Pokud jsme pak jeli rychleji než kolik ukazovalo auto, ozývalo se chvilku pípání.

Na sledování mrtvého úhlu dohlíží asistent, který využívá ambientního osvětlení v interiéru. Pokud se přiblíží jakýkoliv vůz, který by mohl ohrozit posádku, rozsvítí se u řidiče, případně u spolujezdce světelná linka, která upozorní řidiče na přijíždějící vozidlo. Jak jsme zmiňovali výše, jsme rádi, že Cupra našla pro linky ambientního osvětlení využití.

Otestovali jsme i parkovacího asistenta ve vozu Cupra Leon Sportstourer VZ. K zaparkování mu stačilo menší místo a vše provedl úplně sám. Zvládá parkovat jak podélně, tak kolmo. Tudíž stačilo jenom zastavit dle pokynu a spustit asistenta. Sám si zařadil, zacouval, zastavil a přetočením volantu na druhou stranu pokračoval v parkování do řady. Příjemně nás překvapil s přesností parkování, neboť zastavil velmi blízko chodníku. Nevýhodou systému bylo sledování přijíždějících vozidel zboku. Ačkoliv byl mezi námi chodník, vůz registroval přijíždějící vozidla a vždy z bezpečnostních důvodů zastavil. Než se ale stihl rozjet, přijelo další auto. Pokud je alespoň chvíli klid, parkování je perfektní. A pokud se bojíte následně vyjet z malého prostoru, i pro vás je tento asistent určen. Po aktivování asistenta vyparkování zacouval, natočil volant a pokud se v pohodě dalo vyjet, předal kontrolu nad vozidlem.

Rychle a přitom úsporně

V průběhu týdne nás Leon Sportstourer VZ vozil, přičemž jsme s ním překonali více než 640 kilometrů. Přibližně 30 % z celé vzdálenosti zabraly dálnice, 25 % komunikace mimo obec a zbytek jízdy proběhl v obci. Ačkoliv byla celková spotřeba ovlivněna roční dobou, obsazeností vozidla a nízkým nájezdem, můžeme říci, že si dle palubního počítače řekla Cupra Leon Sportstourer VZ o 9,3 litru paliva na 100 kilometrů. Jak jsme psali výše, pokud si pořizujete vůz se sportovním a silným pohonem, pravděpodobně nebudete příliš hledět na spotřebu. Nicméně na tak silný motor, který poskytne svému majiteli mnoho zábavy, se jedná o slušnou spotřebu. A to můžeme říci, že jsme vůz nešetřili, jezdili jsme na hranici rychlostních limitů a samozřejmě testovali jeho možnosti.

Shrnutí

Co říci závěrem. Pokud se podíváme na vůz Cupra Leon Sportstourer obecně, jedná se o velmi povedené auto, které můžeme označovat i za rodinné. Místa je dostatek, odkládacích prostor také a asistenční systémy zajistí bezpečnost během jízdy. Asi bychom raději vypnuli systém sledování dopravních značek, který občas neukazoval správné údaje, nicméně to je z celkového pohledu detail. Velmi jsme se s Leonem VZ sžili a nechtělo se nám s ním loučit.

Ještě se podíváme do ceníku. Tady může být pro většinu lidí asi zásadní problém. Cupra Leon Sportstourer VZ začíná v základu ve variantě VZ na hodnotě 1 209 900,- Kč. Již za tuto cenu dostanete slušně vybavený vůz s dravým motorem. Pokud si budete chtít doplnit příplatkovou výbavu, cena začne stoupat. Ve finále se cena námi testovaného vozu vyšplhala na 1 391 400,- Kč. Když ale srovnáme cenu za získanou přidanou hodnotu, kvalitu zpracování a vzhled, myslíme si, že cena je adekvátní.

Cupra Leon Sportstourer VZ 2.0 TSI
Objem motoru (l)2.0
Počet válců4
Maximální výkon/otáčky (kW/min-1)245/5600 – 6500
Maximální točivý moment/otáčky (Nm/min-1)420/2100-5500
PalivoBenzín
Maximální rychlost (km/h)250
Zrychlení 0–100 km/h (s)4,8
Spotřeba: Kombinovaná (l/100km)8,4
Pohon4×4
PřevodovkaAutomatická 7stupňová DSG
Pohotovostní hmotnost (kg)1 651
Celková hmotnost (kg)2 150
Objem palivové nádrže (l)55
Délka (mm)4 656
Šířka (mm)1 799
Výška (mm)1 466
Rozvor (mm)2 686
Rozchod vpředu/vzadu (mm)1 535/1 513
Velikost zavazadlového prostoru (l) – základní / zadní sedadla sklopená620/1 450
Cena vozu (Kč)1 391 400,-
Text: Jiří Hájek ml.
Foto: Jiří Hájek ml., Petr Hájek

Související články