Značky Volkswagen a Volkswagen Užitkové vozy mají na českém trhu mimořádně pevné postavení mimo jiné i díky širokému portfoliu modelů s vyspělým pohonem všech kol 4MOTION. Systém 4MOTION můžeme potkávat na silnicích již velmi dlouho. Počátek tohoto názvu sahá až do roku 1998, kdy pro modelový rok 1999 představil Volkswagen první modely. Neznamená to ale, že by Volkswagen čtyřkolky nenabízel. Před uvedeným datem byly k dispozici s označením Syncro.
Vozy s technologií 4MOTION vynikají jízdními vlastnostmi na silnici i v náročném terénu. Jsou ideální volbou pro jízdu v horských podmínkách, na nezpevněných cestách, i jako spolehlivá tažná vozidla pro přepravu těžkých přívěsů. Pohon všech kol 4MOTION zároveň přispívá k vyšší úrovni aktivní bezpečnosti a dodává sportovním modelům novou dimenzi jízdní dynamiky. Zákazníci tak v nabídce modelů naleznou řešení pro široké spektrum individuálních i profesních požadavků.
Historie modelů Volkswagen s pohonem všech kol se začíná psát již roku 1984, kdy byl na trh uveden model Volkswagen Passat Variant GT syncro. Jen o rok později mohli zákazníci objednávat také T3 syncro. Volkswagen od té doby svou nabídku modelů s pohonem všech kol neustále rozšiřuje a technicky vylepšuje. V současnosti nesou osobní a lehké užitkové vozy Volkswagen s pohonem všech kol dodatečné označení 4MOTION, ať se jedná o modely se spalovacími motory TSI, TDI a hybridními systémy. V případě plně elektrických modelů si ve většině případů nesou označení GTX
Aktuální portfolio 4MOTION značky Volkswagen zahrnuje většinu modelů nabízených v segmentu se spalovacími motory, a to modelové řady Golf, Golf Variant, T-Roc, Tiguan, Passat, Tayron a Touareg. Volkswagen Užitkové vozy nabízí varianty s pohonem všech kol ve všech modelových řadách: Caddy, Multivan/California, nový Transporter/Caravelle, Crafter a Amarok. S elektrickým pohonem všech kol mohou zákazníci obou značek objednávat modely ID.4, ID.7, ID.7 Tourer, ID. Buzz a ID. Buzz Cargo.
Technologie
Technika pohonu všech kol 4MOTION je závislá na konstrukčním řešení poháněcího ústrojí. Modely značky Volkswagen s motorem uloženým vpředu napříč používají od roku 1998 systém s mezinápravovou spojkou Haldex, která variabilně mění točivý moment přenášený na kola zadní nápravy v závislosti na provozních podmínkách. V modelech s motorem uloženým podélně zajišťuje trvalý přenos a variabilní rozdělování hnací síly mezi přední a zadní nápravu mezinápravový samosvorný diferenciál Torsen. U elektromobilů je pohon všech kol realizován montáží elektromotoru jak na přední, tak na zadní nápravu.
U značky Volkswagen se nalézá koncernový systém 4MOTION s mezinápravovou spojkou Haldex u modelů Golf, Golf Variant, T-Roc, Tiguan, Passat a Tayron. Model Touareg je jako jediný vybaven samosvorným diferenciálem Torsen.
V rámci produktové řady značky Volkswagen Užitkové vozy nalézá koncernový systém 4MOTION s mezinápravovou spojkou Haldex uplatnění v modelech Caddy/Caddy California a Crafter/Grand California. Modely Multivan a California se mohou pochlubit unikátním plug-in hybridním pohonem s pohonem všech kol 4MOTION, u něhož je pohon zadní nápravy zajišťován elektromotorem. Specifická řešení systému pohonu všech kol 4MOTION byla konstruktéry zvolena také pro sedmou generaci modelů Transporter a Caravelle a pro novou generaci modelu Amarok.
Volkswagen a Volkswagen Užitkové vozy poskytují na všechny modely s elektrickým nebo plug-in hybridním pohonem tzv. e-dotaci ve výši 100 000 Kč.