Škoda Superb: Od historie po současnost ve vrcholové formě

Rodina Škoda Superb

Dnes se opět podíváme do historie tuzemské automobilky Škoda. Letos, konkrétně v březnu, slaví model Superb kulaté výroční s číslovkou 90. Konkrétně v roce 1935 byla zahájena sériová výroba. Poslední vůz sjel z linky roku 1949. Od té doby všichni znali název Superb pouze z náhodného setkání veteránů. To se ale změnilo v novém tisíciletí, kdy označení Superb znovu vstoupilo do povědomí veřejnosti se vznikem nového modelu automobilky Škoda.

Superb byl vždy označením pro luxus, velkorysý prostor a to nejlepší, co automobilka vyrobila. Na počátku výroby stál model s šestiválcovým motorem pod kapotou o objemu 2 492 ccm poskytující výkon 40,5 kW (55 koní). Později se k zákazníkům dostala i vrcholová varianta se čtyřlitrovým osmiválcovým agregátem, jež dával 70,7 kW (96 koní). Nabízel se s různým rozvorem a v několika rozdílných karosářských verzích. Zajímavostí je, že zpočátku byla čekací doba čtyři týdny pokud zákazníci toužili po uzavřené karoserii a osm týdnů u kabrioletů. Celkem se vyrobilo za necelých 15 let 890 osobních a 1 630 vojenských vozů.

52 let si musel Superb počkat na svého nástupce. Ten přichází v roce 2001, opět jako vrchol nabídky. Pod kapotou jsme mohli najít agregáty o výkonu 85 kW, ale i 142 kW (193 koní) a samozřejmost byl technologický pokrok a bohatá výbava. Druhá generace spatřila světlo světa o sedm let později, konkrétně v roce 2008, třetí přišla opět po sedmi letech a na aktuální čtvrtou generaci si zákazníci počkali 8 let, až do roku 2023. Zatímco u historické generace se počty vyrobených kusů počítaly na nižší tisíce, u novodobé se už jednalo o 137 000 kusů. Další skok předvedl nástupce s počtem 618 000 prodaných kusů. Dalších bez mála 200 000 kusů navíc si připsala třetí generace. Celkem si tak zákazníci přišli pro 805 000 vozů.

Historie pokračuje aktuální čtvrtou generací, kde se o slovo hlásí i elektrický pohon v podobě hybridu a Plug-in hybridu. Nezbývá, než popřát modelu Superb do dalších let jen to nejlepší a mnoho dalších let na trhu.

Text: Jiří Hájek
Foto: Škoda Auto

Související články