Nedávno jsme psali o tom, že posádka ve složení Marek Tomíšek a David Kazda zajeli úspěšnou jízdu s Octavií na CNG na závodu EcoRun 1000 jezer ve Finsku. Cestu na zmíněný EcoRun 1000 jezer Marek Tomíšek spojil s pokusem o rekord spočívající ve zdolání cesty ze středu Evropy, v tomto případě se jedná o Kouřim, až k polárnímu kruhu pouze na CNG. Následně pak měl pokračovat co nejseverněji, opět na CNG a tím pokořit další rekord.
Polsko a CNG
Cesta začíná v Praze v Čestlicích a po natankování směřuje do Kouřimi na střed Evropy. Díky evropské mapě CNG a navigaci, byla trasa naplánována a byly dopředu určeny jednotlivé pozice pro doplnění CNG. Pohodovou cestu však ukončilo město Olsztyn, kde mělo dojít k poslednímu tankování na území Polska. Zde však vznikl zásadní problém, neboť CNG stanice, která byla hlášena na evropské mapě CNG stanic, na zveřejněné adrese nebyla. Pár hodin hledání v okolí výrazně zkomplikovalo situaci. Stanici nakonec Marek Tomíšek objevil o číslo popisné vedle, nicméně se jednalo pouze o LNG stanici (stanice na zkapalněný zemní plyn) a navíc byla neveřejná. Protože v dosahu žádná CNG stanice nebyla, stal se tento problém tím konečným pro plán, ujet celou trasu pouze na CNG. Protože hledáním bylo ztraceno mnoho času a již nebylo třeba na CNG dojíždět až do konce, došlo tedy ke změně plánu. Odtud zamířil Marek Tomíšek rovnou na sever k trajektu.
„V této části jsem žádný problém neočekával. Spíše jsem se obával úseku Villnius – Vöru na původně plánované trase, který měří 470 km a žádná jiná CNG stanice tam není“, vysvětluje Marek Tomíšek.
Cestou k trajektu
Po celou cestu se Marek Tomíšek setkával se zajímavými plnícími stanicemi. Jedna z hodně zajímavých stanic přišla v Litvě, konkrétně ve městě Šiauliai, kde má plnící stanice otevřeno nonstop, nicméně pouze pro místní. Všichni ostatní mohou „tankovat“ pouze mezi 17 a 18 hodinou. Na trase následovalo Lotyšsko, které bylo nutné projet bez doplnění CNG, neboť jediná CNG stanice měla být mimo provoz. Protože byla vzdálenost k následující plnící stanici asi 300 km, proběhlo vše bez problému. Do Tallinu k trajektu již nebylo nutné tankovat, proto další návštěva plnící stanice přišla až v Lahti a následně v Jyväskyle.
Severské pokračování
Po EcoRun 1000 jezer Marek Tomíšek pokračoval dále na sever do Oulu, kde došlo k poslednímu plnění CNG. Odtud již bylo potřeba jet co nejúsporněji, na polárním kruhu tudíž palubní počítač Škody Octavie ukazoval krásnou spotřebu 2,7 Kg/100km s dojezdem dalších 320km. I přes mírně zvyšující se spotřebu díky stoupajícímu charakteru okolí, se podařilo Markovi Tomíškovi dojet přes zbytek Finska a část Norska skoro až k městu Kautokeino, tedy 299 km za polární kruh. Sice se nepodařilo absolvovat celou cestu pouze na CNG, ale rekord za dojezd na nejsevernější místo dosažené jen na CNG zvládnut byl.
Text: Jiří Hájek
Foto: Marek Tomíšek, 1st-foto.cz