Pohled do historie: Felicia a Fabia slaví
Je tomu již 30 let, kdy se představil model Felicia a o pět let později model Fabia. Oba modely byly velmi úspěšné a i náš soukromý automobil představoval nejprve Felicii před Faceliftem a následně i Fabii první generace ve variantě combi. Pojďme se společně podívat do historie na začátky obou modelů.
Škoda Felicia
Začala se vyrábět 5. září 1994 ve formě prototypů v závodě Vrchlabí. Následně po optimalizaci se odehrál start 17. října 1994 v 10:20 v Mladé Boleslavi, kdy sjela z výrobní linky první sériová Felicia. Mnozí si název Felicia pamatují z minulosti, kdy vznikal na přelomu 50. a 60. let stejnojmenný kabriolet. Vyrobeno jich bylo celkem 14 863 kusů. Ale zpátky do modernější doby. Novodobé Felicie se prodalo více jak 1,4 milionu kusů ve všech karosářských verzích. Postupně získávala modernější výbavu a lepší motory. První modely vycházely z tehdy oblíbených favoritů, pryč ale byly ostré hrany a zároveň přibyla nová výbava. V prvních modelech byste nicméně nenašli například posilovač řízení nebo klimatizaci. Oproti Favoritu byla Felicia větší (do délky o 40 mm a do šířky o 15 mm), čímž přidala například 21 litrů prostoru pro zavazadla.
Pod kapotou Felicia získala pohonnou jednotku o objemu 1,3 litru s výkonem 40 kW a 50 kW. Později přibyla i 1,6 MPI s výkonem 55 kW a dieselová varianta o objemu 1,9 litru s výkonem 47 kW. První modernizace přišla v roce 1996, kdy došlo hlavně k motorovým vylepšením. První a poslední facelift přišel v roce 1998, kdy největší změnou byla jiná maska chladiče a přední nárazník.
Zajímavostí je, že cca 19 tisíc Felícií ve variantě pickup vzniklo pod názvem Volkswagen Caddy. Škoda Felicia se vyráběla až do roku 2001, kdy výroba definitivně skončila a za názvem Felicia se opět zavřela voda.
Škoda Fabia
Pět let po Felicii začíná výroba Fabie. Jak je vidět z letopočtů, necelé dva roky se oba vozy vyráběly současně. Fabia již vznikla již na koncernové platformě Volkswagenu PQ24 určené pro malá auta. Fyzické představení proběhlo na mezinárodním veletrhu IAA ve Frankfurtu nad Mohanem v září 1999. Pod kapotou byly umístěny jak vznětové (1,9 SDI, 1,9 TDI, 1,4 TDI), tak zážehové motory. Postupně se pak přidávaly další karosářské varianty. Rok po představení hatchbacku přišla verze combi a o další rok později se objevila varianta sedan.
Druhá generace modelu Fabia přišla na trh v roce 2006. Tehdy došlo k významným designovým změnám a narostla do délky a do výšky. Třetí generace nastoupila až v roce 2014. Momentálně automobilka nabízí čtvrtou generaci, představenou v roce 2021. Za 25 let vývoje prošla Fabia velkým designovým skokem, což je patrné na fotografiích.
My jsme od roku 2003 využívali služby vozu Škoda Fabia Combi s motorem 1,2 HTP pod kapotou. Jednalo se o benzínový tříválec s celkem 12 ventily (4 ventily na válec) a celkovým výkonem 47 kW. Pružnost ani zrychlení nebylo nijak ohromující, ale svůj účel, bezpečně nás přepravit z místa A do místa B, plnila Fabia na jedničku. V našich službách vydržela 10 let.
Co všechno čeká model Fabia a jak dlouho se tento model udrží na výslunní, ukáže až čas.