Po hybridu a Plug-in hybridu přichází první čistě elektrický crossover značky Kia s příhodným názvem e-Niro. Právě tento model představila automobilka Kia na právě probíhajícím autosalonu v Paříži. Od roku 2016, kdy přišel model Niro na trh, se celosvětově prodalo 200 tisíc vozů, z toho 65 tisíc jen v Evropě. Jedná se sice o první elektrický crossover, nicméně druhý elektromobil, který Kia představila. Tím prvním je Soul EV.
Díky lithium-iont polymerovým akumulátorům s kapacitou 64 kWh zvládne e-Niro překonat v kombinovaném cyklu 485 km s nulovými emisemi CO2. K dispozici bude i e-Niro s nižší kapacitou akumulátoru (39,2 kWh), která samozřejmě bude mít nižší dojezd na jedno dobití. Maximální ujetá vzdálenost (v kombinovaném cyklu dle WLTP) dosahuje hodnoty až 312 km. Dojezd je samozřejmě závislý na jízdních zvycích řidiče. Při úsporné jízdě je hodnota udávaná výrobcem reálná a lze jí dosáhnout. Nicméně lze očekávat, jako u všech elektromobilů, maximální ujetou vzdálenost nižší než ta, kterou udává výrobce. V případě, že připojíte vůz na rychlodobíjecí stanici o výkonu 100 kW, nabíjení z 20 na 80% zabere pouze 42 minut. Bohužel ale počet dobíjecích stanic, i přes postupné rozšiřování sítě, stále není nikterak vysoký.
Pokud se podíváme na výkonnostní hodnoty jednotlivých elektromotorů, zjistíme, že vůz s vyšší kapacitou baterií disponuje pohonnou jednotkou s výkonem 150 kW (204 koní) a točivým momentem 395 Nm. Tyto hodnoty elektrickému Niru dovolují zrychlit z 0-100 km/h za 7,8 sekundy. Slabší elektromotor poskytuje výkon 100 kW (136 koní) a stejný točivý moment jako jednotka silnější. Zrychlení při těchto hodnotách dosahuje hodnoty 9,8 sekundy. U obou variant je výkon přenášen na přední nápravu.
Jak jsme se již zmínili, dojezd je závislý na ekonomické jízdě řidiče. K tomu, aby se vzdálenost prodloužila, jsou v e-Niru i moderní technologie, které mohou jízdu prodloužit. Základem je technologie rekuperačního brždění, která přenáší energii z brždění nebo ze setrvačné jízdy zpět do baterií. Pomocník pro jízdu setrvačností (CGC) a systém prediktivního hospodaření s energiemi, které jsou součástí asistenčního systému na podporu hospodárné jízdy, pak radí řidiči jak jet co nejúsporněji a radí kdy brzdit, případně kdy využít setrvačnosti.
Jízdní režimy pak umožňují měnit jízdní vlastnosti a odezvu vozidla. V režimu eko dochází k omezení výkonu a točivého momentu pro nejvyšší úsporu a vozidlo se snaží rekuperovat energii všude, kde je to možné. V režimu normal je nastaven ideální poměr mezi rekuperací energie a výkonem vozu. A jak už z názvu vyplývá, v režimu sport je vše podmíněno výkonu a jízdním vlastnostem. Režimy může řidič volit pádly pod volantem, která v případě e-Nira neslouží k řazení, jak jsme zvyklí u automatických převodovek. U elektromotoru není potřeba řadit.
Exteriér elektrické verze se liší od hybridu a plug-in hybridu v několika detailech. Pro značku Kia typicky tvarovaná tygří maska chladiče ukrývá port pro nabíjení. Nová jsou LED denní světla ve tvaru hrotu šípu i modré dekorativní prvky, které odlišují tento elektrický vůz od hybridu a Plug-in hybridu. E-Niro je postaveno na nových dvoubarevných 17“ litých kolech. Zadní nárazník zdobí další modré prvky podobné těm, které jsou vepředu a podobně jako u hybridních sourozenců, i zde se o osvětlení starají výrazné LED svítilny. Podle výrobce je pro e-Niro připravena desítka odstínů karoserie, většinou výrazné neutrální tóny, které ladí s modrými dekory karoserie. Zde předpokládáme, že se bude jednat o méně výrazné a křiklavé barvy.
Celková délka vozu dosahuje hodnoty 4375 mm při rozvoru náprav 2700 mm. Na šířku má e-Niro 1805 mm a na výšku 1560 mm. Díky uvedeným rozměrům poskytuje e-Niro 451 litrů zavazadlového prostoru.
V interiéru největší změny doznal středový panel, který je díky absenci klasické řadicí páky upraven a usadil se zde pouze otočný volič. Na středový panel se přestěhovaly některé ovládací prvky vozidla jako například deaktivace parkovacích senzorů, aktivace asistenta pro rozjezd do kopce nebo vyhřívání volantu a vyhřívání a odvětrávání sedadel. Modré designové prvky se usadily i v interiéru, například okolo výdechů klimatizace nebo v podobě modrého prošívání čalounění. Uprostřed přístrojové desky zaujal své místo 7“ dotykový displej, který zobrazuje mimo jiné informace o elektromotoru – dojezd, kapacitu baterie nebo může zobrazit nejbližší dobíjecí místa. Přístrojový štít před řidičem je tvořen LCD displejem o stejné velikosti jako interaktivní obrazovka infotainmentu.
Na evropských trzích by se e-Niro mělo objevit do konce roku 2018. Prodejní cena nebyla zatím zveřejněna.