Kia PV5: Variabilita využití a elektrický pohon pod kapotou

Kia PV5

Automobilka Kia rozšiřuje portfolio a směřuje i do oblasti užitkových vozů. V této oblasti byl dlouhá léta populární Transporter od Volkswagenu. V případě Kie se ale bavíme o elektromobilu, nikoliv o vozidle se spalovací jednotkou. Ale zpět ke korejské automobilce. Futuristická dodávka nese označení PV5 a kombinuje jak osobní tak nákladní dopravu. Představena byla na akci Kia EV Day ve Španělsku. Na stejné akci uvedla Kia koncept malého SUV EV2 a dvě karosářské verze modelu EV4.

Široká nabídka možností

Model je nabízen ve třech variantách. A to již ve zmíněné osobní a nákladní verzi (Passenger, Cargo), ale také pouze jako podvozková verze (Chassis Cab). Vůz PV5 je postaven na platformě E-GMP.S určené pro bateriové elektromobily.

Pokud se zaměříme na jednotlivé varianty, pak osobní je zaměřena spíše na komfort zaměřující se na pohodlí cestující v kombinaci s úložným prostorem. Díky velkému prostoru nabízí různé uspořádání sedaček, například s prostorem vzadu, jak známe z mnoha automobilů, případně s možností tří cestujících vzadu a zároveň volného prostoru vpředu vedle řidiče. Verze cargo poskytuje ještě další tři edice. Standard, long a High-Roof. Každý má svá specifika a výhody. High-Roof umožňuje průchozí provedení a zároveň pojme až 5,1 m3 nákladu, případně do této verze naložíte až dvě europalety. Systém ukotvení nákladu zlepšuje montážní systém lišt pro uchycení nákladu.

Poslední variantou je Chassis Cab umožňující širokou variabilitu přestaveb a nástaveb. Kromě nákladního využití se do budoucna plánuje i obytné využití, případně luxusnější verze pro privátní klientelu. Namontovat by samozřejmě měl jít i valník, plošina, skříň nebo například chladírenská varianta.

Dojezd až 400 km a rychlé nabíjení

Dojezd je závislý na kapacitě baterie, kterou Kia plánuje ve třech možnostech. Základní 43,3 kWh je určen pouze pro Cargo. 51,5 kWh a 71,2 kWh jsou určeny pro všechny typy, přičemž dojezd je udáván až 400 km, což je hodnota u nejvyšší kapacity. Pro městský rozvoz a jízdy do okolí měst je dojezd plně dostačující. Maximální výkon předního elektromotoru, který je společný pro všechny kapacity, je 120 kW při točivém momentu 250 Nm. Nabíjení z 10 na 80% zabere cirka půl hodiny, ideální čas na odpočinek s kávou a zákuskem.

Interiér

Ještě se na skok zastavme v interiéru. Řidič bude moci využívat 12,9“ obrazovku infotainmentu a 7“ obrazovku přístrojového štítu. Zároveň systém umožní vzdálené aktualizace, nebude tak potřeba jezdit do servisu. Jednotlivé prvky interiéru se pak budou měnit s pořízenou variantou. Stejně tak se bude měnit počet sedaček vpředu. Dostupné bude jak dvousedadlové, tak třísedadlové provedení. A jak bylo zmíněno výše, u osobní varianty bude možné jet pouze s jednou sedačkou a prostorem pro zavazadla vedle řidiče.

Zahájení prodeje v Koreji, v Evropě a dokonce i v České republice proběhne v druhé polovině roku 2025. Další trhy budou následovat v roce 2026. Ve stejném roce bude zahájena výroba a prodej přestavbových modelů.

Text: Jiří Hájek
Foto: Kia

Související články