Kia Ceed SW: Ten ze staré školy ukazuje jak se to dělá!

Kia Ceed SW

Kia Ceed byla vždy synonymem kvality a velikosti za rozumnou cenu. A platí to i nadále. První Ceed se představil v březnu 2006 na autosalonu v Ženevě. Příští rok tak oslaví kulatých dvacet let na trhu a stále se nechystá do důchodu. Aktuálně se prohání evropskými vodami třetí generace v modernizované verzi z roku 2021. Historie evropského vozu je dlouhá a nyní jsme měli možnost podívat se aktuálně prodávané verzi na zoubek. Podrobněji jsme se seznámili s karosářskou verzí SW neboli Sportwagon (kombi) s klasickou zážehovou jednotkou pod kapotou. Většinou vám představujeme maximální výbavu, kterou daný vůz nabízí. Tentokrát se ale zaměříme na výbavu SPIN, která je jednou z nejčastěji nabízených Společně si projdeme jednotlivé části vozu, povíme si, jak se nám se Ceedem jezdilo, jakou používá techniku a samozřejmě nahlédneme i do ceníku.

Interiér praktický a bohatý

Interiér zaujme klasickou koncepcí, kde stále najdeme hromadu tlačítek a minimum dotykových plošek. Není tak nezbytně nutné svou pozornost upínat na hledání dotykových plošek. Tohle je prostě klasika, která se snaží zaujmout svým staromilským přístupem a Ceedu se to daří. Však když se podíváme na statistiky, tak prodaných 2 677 kusů (dle statistik SDA za leden 2025 – květen 2025) můžeme považovat za úspěch. I s mou výškou bylo všude dost místa a to nejenom vpředu, ale i vzadu. Sedadla byla pohodlná, boční vedení nebylo tolik výrazné, ale i tak v zatáčkách podrželo.

Všechna tlačítka jsou při ruce, u páky převodovky tlačítko systém Start-Stop, parkovací kamera a nastavení sportovního režimu. Nad začátkem středového tunelu spouštíme vyhřívání sedadel a volantu. Následuje ovládání manuální jednozónové klimatizace. Tlačítka na volantu nabízí nastavení nejnutnějších prvků a umožňují řidiči rychle vypnout nebo zapnout jízdní asistenty, případně ovládat hudbu. Na středu palubní desky najdeme i 10,25“ velký displej infotainmentu. Ten je k dispozici již v základní výbavě.

Prostoru je ve vozidle dostatek, a to nejenom vpředu, ale i vzadu. Se svou výškou jsem se pohodlně vešel jak za volant, tak pak při ideálním nastavení předního sedadla i za sebe. I když se nejedná o v dnešní době moderní SUV, místa je všude kolem dostatek. Zpracování interiéru je kvalitní a ač materiály nejsou úplně prémiové, rozhodně se nedá říct, že by něco vypadalo lacině.

Prostor za prostorem

I v dnešní době je pro mnoho uživatelů důležitý velký zavazadlový prostor. V případě Ceedu je k dispozici v základu 625 litrů. Už to je moc pěkné číslo a pokud by náhodou prostor nestačil, můžete sklopit zadní sedadla (dělená v našem případě v poměru 40:60) a získat dohromady až 1 694 litrů. To už stačí k přepravě obrovského množství věcí. A díky karoserii Sportwagon lze odvézt i dlouhé věci. Tudíž i v dnešní době je rozhodně varianta kombi velmi praktická. Ložná plocha je zarovnaná s hranou zavazadlového prostoru a po složení zadních sedaček navíc vznikne prakticky rovná plocha. V pravém i levém rohu se ukrývají další dvě menší schránky na ukrytí drobností, aby vám nelítaly po celém kufru. Další oddělené schránky jsou pod podlahou. Na nedostatek prostoru vzadu si tak rozhodně stěžovat nemůžeme.

A právě díky velkému a dlouhému úložnému prostoru najdeme na bocích háčky pro uchycení tašek. Jsou poměrně malé, je na ně potřeba uši tašek poměrně nacpat, ale na pravé straně jsou dva háčky a na levé jeden. Je tak možné uchytit poměrně dost tašek, aby necestovaly za jízdy po kufru. A pro připojení elektroniky najdeme v kufru i 12V zásuvku.

A jak to vypadá vpředu? Praktické místo na drobnosti, třeba na telefon, najdeme na začátku středového tunelu. Na střeše pak našlo své místo pouzdro na brýle. To v dnešní době není úplně standardem kvůli střešním oknům, případně všemožné elektronice. Lahve na nápoje se vejdou do dveří a menší kelímky pak do středového tunelu. Malé plechovky nebo kelímky na espreso přidrží na místě vyjížděcí trny uvnitř držáků. Do stejných držáků jsme umístili s trochou snahy i 1,5 litrovou lahev. A nesmíme opomenout ani kastlík před spolujezdcem, který sice neoplývá přebytkem prostoru, ale nějaké věci do něj rozhodně umístíte. Stejně tak pro ukrytí kabelů a dalších potřebných zařízení v interiéru lze využít prostor pod opěradlem mezi předními sedadly. Cestujícím vzadu slouží kapsy ve dveřích, kam lze uložit menší lahve s nápoji.

Světlo před vozidlem zajišťují klasické halogenové projektorové svítilny. Ty se ve vyšších výbavách mění na plnohodnotné LED světlomety. Kia od července 2025 ale začala nabízet pro vozy CEED a Picanto tovární instalaci LED žárovek, které jsou homologované pro provoz na pozemních komunikacích. K dostání jsou v autorizovaných servisech za cenu 5 500 Kč. Halogenové svítilny poskytují slušnou viditelnost, nicméně v dnešní době by i nižší verzi slušely LED světlomety. To lze prozatím vyřešit právě instalací oficiálních nebo homologovaných LED žárovek.

Kvalita super, ale ty značky…

O zábavu a nastavení jednotlivých prvků vozidla se stará výše zmiňovaný displej o velikosti 10,25“. Celý systém funguje poměrně svižně a bez záseků. Celý je stylizovaný do fialového odstínu a po chvilce zvykání jsme se v něm bez problémů orientovali. DAB rádio má slušnou anténu a signál se neztrácel. Připojení přes Android Auto nebo Apple CarPlay je pouze formou kabelového připojení. Bezdrátová varianta bohužel dostupná není. Pro spojení slouží pouze klasický USB konektor. Modernější USB-C dodává pouze energii pro všemožná elektronická zařízení. Pro dobíjení ještě slouží 12V zásuvka ukrytá pod záklopkou hned vedle USB konektorů. Cestující vzadu nejsou o dobíjení ochuzeni, neboť mají k dispozici USB-C konektor na konci středového tunelu.

Ve výbavě SPIN nalezneme standardní soustavu reproduktorů, která podává dobrý výkon. Pokud toužíte po lepším, je potřeba se podívat po vyšší výbavě a za příplatek získáte prémiovou audiosoustavu od výrobce JBL. V našem případě je zvukové podání dobré. Výšky a středy jsou poměrně vyvážené, na úkor basového projevu, který ale lze trochu nastavit pomocí ekvalizéru.

GPS navigace je k dispozici již od základní výbavy, tudíž i my jsme ji vyzkoušeli. Místa, která jsme hledali, navigace našla a bez nějakých záseků nás navedla. Je ale potřeba říci, že nevyužívá aktuální dopravní situaci, proto vás navede nejkratší cestou k cíli. Což ne vždy je žádoucí. Navíc podkladů navigace využívá pravděpodobně i systém sledování značek, který na některých místech pravidelně ukazoval chybné hodnoty. A bohužel tento systém nejde nijak jednoduše vypnout, je potřeba přejít do nastavení vozu v infotainmentu. Je ale potřeba říci, že podobným problémem trpí většina vozů napříč různými značkami. Není to tudíž nic neobvyklého.

Pohonná jednotka

Ceed nabízí dvě základní pohonné jednotky, v obou případech přeplňované. Základ tvoří tříválec o objemu 998 ccm s maximálním výkonem 74 kW (100 koní). Námi testovaný pak byl čtyřválec o objemu 1 482 ccm s maximálním výkonem 103 kW (140 koní). Síla motoru přechází přes sedmistupňovou automatickou převodovku na přední kola. Na výběr je ještě manuální řazení. Silnější jedna-pětka dosahuje maximálního točivého momentu 253 Nm. Naftovou variantu Ceed nenabízí. Papírově si Ceed řekne o přibližně 5,7 – 6,3 l naturalu 95 na 100 ujetých kilometrů.

Ceed se základním litrovým motorem překoná hranici 100 km/h za dlouhých 13,3 sekund. Akcelerace se zastaví na hodnotě 178 km/h. Naše jedna-pětka se zvládne stovku pod 10 vteřin a zrychlovat přestane okolo hodnoty 197 km/h.

Jedu s poklidem a v pohodě

Ceed SW v základním podání nikdy nebyl trhač asfaltu a rozhodně se tak nesnaží tvářit. Od toho má Kia jiné deriváty a jiné modely. Každopádně začneme shrnutím – jízda se Ceedem s jednapětkovou jednotkou je velmi příjemná a hodnocení pozitivní. Na dálnici a silnicích jede poklidně, vesele si přede a vcelku o agregátu ani nevíte. Při rozjezdech je Ceed trochu neklidný a rozjezdy jsou takové rozcukané. Reakce motoru na plynový pedál při rozjezdech je trochu měkčí, je tudíž potřeba více šlápnout na pedál.

Výkon je plně dostačující na běžnou jízdu a samozřejmě i na rychlé předjetí nebo rychlejší rozjezd. Po razantnějším sešlápnutí plynového pedálu se dostaví očekávaný silný rozjezd. Přece jenom máme pod kapotou více než 100 kW výkonu. Nerovné vozovky zvládá také poměrně dobře, jenom na velkých výmolech už jsou rány od podvozku razantnější. Proti tomu ale má maličko tvrdší nastavení tlumičů výhodu při průjezdu zatáčkami. Ceed sedí v zatáčkách a nijak extrémně se nenaklání.

Ceed je univerzální vůz, který se hodí jak na dálkové jízdy na dovolenou s plným zavazadlovým prostorem, tak na jízdu po výletech nebo na cesty po městě. Během jízd v interiéru nic nevrzalo, motor byl výborně odhlučněný, přičemž až do vyšších rychlostí do interiéru nepronikal výrazněji ani aerodynamický hluk.

Během celého testu jsme překonali více než 567 km. Přibližně 20% vedlo po dálnicích, 40% po silnicích mimo město a zbytek trasy vedl ve městě. č, 40% po silnicích mimo město a zbytek trasy vedl ve městě. č, 40% po silnicích mimo město a zbytek trasy vedl ve městě. Jak jsme zmiňovali výše, Ceed si v průměru řekne o přibližně 6 litrů. Palubní počítač na konci testu ukazoval průměrnou spotřebu 6,2 l/100 km a zůstatkový dojezd přibližně 150 km. Je vidět, že na jednu nádrž se dá bez problémů ujet až 700 km. Motor nebyl nijak moc zajetý a navíc vůz obouval ještě zimní pneumatiky. Na letních by tak spotřeba mohla být ještě o desetinku níže.

Je třeba také zmínit, že jsme se nijak neloudali a vždy jsme jezdili na hranici maximální povolené rychlosti. Samozřejmě k přihlédnutí k aktuální dopravní situaci. Na druhou stranu, pokud se budete z každé křižovatky řítit a vytáčet pohonnou jednotku až k limitu otáček, spotřeba samozřejmě půjde razantně nahoru.

Shrnutí: Za kolik a za co?

Kia Ceed SW odveze nejen vás kamkoliv si řeknete, ale také hromadu věcí v zavazadlovém prostoru. Ti, co touží po velkém kufru, budou jistě v případě Ceed SW spokojeni. Ceed je všestranný a praktický a nabízí za slušné peníze bohatou výbavu. Během celého testu nás často vypípávalo sledování maximální povolené rychlosti, kdy se v některých případech neměnilo správně a občas načetlo i špatnou značku. Při rozjezdech se také převodovka chovala trochu neklidně a auto pocukávalo. Pokud se ale podíváme do ceníku a na výbavu SPIN, zjistíme, že nabízí výborný poměr cena výkon.

Aktuálně v nabídce najdeme 5 stupňů s dvěma pohonnými jednotkami (pokud nepočítáme plug-in hybrid). Základní Comfort je vstupem do modelu Ceed SW se základním litrovým tříválcem za aktuální cenu 459 980 Kč. Námi testovaný spin už nabízí obě pohonné jednotky a oproti základu přidává 16“ litá kola, vyhřívaná sedadla a volant, kožený volant nebo mlhovky. Cena začíná na částce 474 980 Kč. Námi testovaný kus lze pořídit za 569 980 Kč.

Stupeň TOP dává k dobru LED technologii do světel vpředu a vzadu, automatickou dvouzónovou klimu, více elektroniky nebo dešťový senzor. Zde tříválec pořídíte za 519 980 Kč, čtyřválcovou jednotku s manuální převodovkou za 564 980 Kč. Pro automatickou převodovku si připravte dalších 50 000 Kč. Edice 30 disponuje většími koly, parkovacími senzory vpředu, bohatším a lépe čalouněným interiérem nebo černě lakovanými zpětnými zrcátky. Tady si připravte 574 980 Kč za jedna-pětku s manuálem. Nejvyšší GT-Line přináší přepracovaný exteriér, bohatší interiér oproti výbavě TOP, adaptivní tempomat, elektrické zadní víko pátých dveří nebo lepší asistenty. Cena startuje na částce 629 980 Kč za manuální převodovku. Automat stojí o dalších 60 000 Kč více.

Kia Ceed SW 1.5 T-GDI
Objem motoru (l)1,5
Počet válců4
Maximální výkon/otáčky (kW/min-1)103/5 500
Maximální točivý moment/otáčky (Nm/min-1)253/1 500 – 3 000
PalivoNatural 95
Maximální rychlost (km/h)197
Zrychlení 0–100 km/h (s)9,7
Spotřeba: Kombinovaná (l/100km)5,7 – 6,3
Pohon4×2
PřevodovkaAutomatická 7stupňová DCT
Provozní hmotnost (kg)1 493
Maximální hmotnost (kg)1 850
Objem palivové nádrže50
Délka (mm)4 600
Šířka (mm)1 800
Výška (mm)1 465
Rozvor (mm)2 650
Rozchod vpředu/vzadu (mm)1 565/1 573
Světlá výška (mm)140
Velikost zavazadlového prostoru (l) – základní / zadní sedadla sklopená625/1 694
Cena vozu (Kč)569 980
Text: Jiří Hájek
Foto: Jiří Hájek, Martina Burdychová

Související články