Audi A3: Plug-in hybridní sporťák

Audi A3

Audi A3 má bohatou historii sahající až do devadesátých let, konkrétně do roku 1996, kdy spatřila světlo světa modelová řada A3, kdy Audi založila segment prémiové kompaktní třídy. Na začátku roku 2024 spatřil svět modernizované verze čtvrté generace Audi A3 a S3 vč. Nové karosářské varianty A3 Allstreet. Teď do ceníků vtrhl i plug-in hybrid.

Exteriér

Přídi vozu dominuje šestiúhelníková maska chladiče s novou strukturou, přičemž proti předchůdci je znatelně nižší, ale zároveň širší. Okraje předního nárazníku pak obsadily dvě masivní mřížky. Změnou prošel i zadní nárazník a k němu přidružený difuzor. Zajímavou novinkou je digitální programovatelné denní svícení, které vlastníkům umožní vyšší míru individualizace. Novinkou jsou také dvě nová lakování zelená District a červená Progressive a jeden matný lak – šedá Daytona.

Interiér

Inovace se nevyhnula ani interiéru, kde jednotlivé prvky, jako například výdechy ventilační soustavy, páky voliče nebo různé prvky osvětlení, dostaly ostřejší rysy. Došlo zároveň i k rozšíření sériové výbavy o automatickou klimatizaci, kůží obšitý tříramenný volant nebo i dekorační osvětlení. V rámci přepracování došlo i na středovém tunelu. Tady je v základu ergonomicky tvarovaná loketní opěrka. Inovaci se nevyhnula ani palubní deska.

Pro uložení zavazadel je připraveno 380 litrů prostoru. Po sklopení zadních sedaček, které vytvoří rovnou podlahu se zavazadlovým prostorem, získáte 1200 litrů prostoru.

Pohon

Na počátku roku představilo Audi pouze varianty spalující pouze benzín nebo naftu. K dispozici byly zážehová jedna-pětka a vznětový dvoulitr, obě verze s výkonem 110 kW (150 koní). Nyní se přidává do stáje i elektrifikovaná verze formou Plug-in hybridu a to hned ve dvou variantách. První dosahuje kombinovaného výkonu 150 kW s točivým momentem 350 Nm, druhá pak 200 kW s točivým momentem 400 Nm. Výkonnější varianta dosahuje maximální rychlosti 237 km/h při zrychlení z 0 – 100 km/h za 6,3 sekundy. Vyššího výkonu se podařilo dosáhnout mimo jiné i zvýšením výkonu zážehové jednotky o 20 kW. U plug-in hybridních verzí lze díky zvětšenému akumulátoru na 25,7 kWh (19,7 kWh využitelná kapacita) překonat až 143 km čistě za použití elektromotoru.

Zatímco u vozů pouze se spalovací jednotkou slouží páčky pod volantem k řazení, v případě Plug-in hybridních verzí lze nastavovat sílu rekuperace a tím i brždění. Ostatně k brždění slouží primárně rekuperační systém a až v případě potřeby silnější decelerace zasáhnou brzdy. Volbu způsobu jízdy (zda na elektro, kombinaci nebo pouze spalovací motor) je plně v gesci řídící jednotky. Nicméně pokud řidič chce zvolit preferenci, může tak učinit na ovládací liště tlačítkem EV. Pak jezdí pouze na elektřinu až do vybití akumulátoru nebo do chvíle příliš vysoké rychlosti.

Nabíjení probíhá stejnosměrným proudem až do výkonu 50 kW. Nabití akumulátoru z 10 na 80 procent touto rychlostí zabere přibližně půl hodiny. Na běžných domácích nabíječkách se střídavým proudem stejný proces trvá asi 2,5 hodiny. Potřebný kabel pro nabíjení je dodáván v základu.

Slabší Plug-in hybridní jednotka lze pořídit již od 1 124 900 Kč, vůz se silnější pohonnou jednotkou prodejci nabízí za částku od 1 227 900 Kč. V průběhu října se obě varianty začnou nabízet u prodejců Audi s prodlouženou zárukou na 4 roky nebo 120 000 km.

Text: Jiří Hájek
Foto: Audi

Související články